Kjøp av morsom veteran.

Her er det så mye å velge mellom at du bør starte med å sette deg et tak på pris, dernest bør du finne ut om du skal ha en cabriolet eller en hardtop/coupe, du bør også vurdere hvor mye du skrur selv og hva du er villig til å betale for eventuellt vedlikehold hos verksted. Personlig har jeg sansen for luftavkjølte bokser-sekser (gammel Porsche) disse tåler godt lengre lagring og er ukompliserte å vedlikeholde hvis du er interessert i å skru selv. Uansett hva du velger vil jeg anbefale kvalitet framfor pris.
Tom

+1!:)

Uten sammenligning og ei heller veteran, men fikk litt nostalgiske følelser fra nittitallet. Fantastiske rett-frem-Bmw-Audi-killers-med-chip+.
Har ikke bilder av mine på den tiden, men lik disse: 92 modell 900 Aero og 98 modell 900 coupe sensonic:
DSC_0511.jpg

z11150714Q.jpg

Det var tider, det :)

Redigert:
Holder på med denne TR6'en når jeg har tid, liker egentlig bedre å skru enn å kjøre så med denne har jeg hatt det mye moro med montering nytt interiør, understell, kalesje pluss utrolig mye annet.

Engelske biler har etter mitt syn et ufortjent dårlig rykte. Saken er at på disse engelske bilene er omtrent alt laget for at det skal gå an å reparere, i motsetning til de japanske bilene som egentlig er motsatt. Det elektriske anlegget på engelske biler får spesiell oppmerksomhet når folk klager, men saken er at også dette er av god kvalitet, kablene som er brukt er av god kvalitet og er faktisk godt brukbart den dag i dag, man må bare ta fra hverandre alle koblinger og rengjøre godt før det hele kobles sammen igjen, da virker det som regel selv om det er laget av Lucas, "prince of darkness"... Denne bilen er nå 45 år gammel og kvaliteten mht hvordan bilen er skrudd sammen er meget god, stålet som er brukt på skruer, mutre og slikt er såpass bra at omtrent alt kan brukes om igjen og ingen skruer eller mutre på denne bilen satt fast pga rust. Pga at det er brukt metall nesten overalt er det lett å ta fra hverandre og sette sammen igjen, en hobbymekanikers drøm....

YYeBcH5.jpg

nEanLgX.jpg

3nSdEFC.jpg

iMXmvkH.jpg

Vakker TR6, @Eternamaniac ! Det varmer hjertet å se en så lekker bil bli tatt godt vare på :)

Når det gjelder kvalitet, så tror jeg det kommer litt an på hva slags bil man kjøper, og når den ble bygget. Hvis man kjøper en engelsk bil fra midt på 70-tallet da streikingen var hyppig og motivasjonen var på bunn tror jeg det kan gå litt begge veier. Husker pappa fortalte han hadde vært på Ford-fabrikken og sett ubehandlede stålplater som hadde ligget ute i regnet og rustet bli valset til bildeler.. :) Men Triumph slapp vel stort sett unna det verste. Stag, for eksempel, fikk jo et dårlig rykte på grunn av et underdimensjonert kjølesystem, men med forbedret radiator er jo dette en fantastisk fin bil med en deilig V8! :)

Redigert av en moderator:
Vakker TR6, @Eternamaniac ! Det varmer hjertet å se en så lekker bil bli tatt godt vare på :)

Når det gjelder kvalitet, så tror jeg det kommer litt an på hva slags bil man kjøper, og når den ble bygget. Hvis man kjøper en engelsk bil fra midt på 70-tallet da streikingen var hyppig og motivasjonen var på bunn tror jeg det kan gå litt begge veier. Husker pappa fortalte han hadde vært på Ford-fabrikken og sett ubehandlede stålplater som hadde ligget ute i regnet og rustet bli valset til bildeler.. :) Men Triumph slapp vel stort sett unna det verste. Stag, for eksempel, fikk jo et dårlig rykte på grunn av et underdimensjonert kjølesystem, men med forbedret radiator er jo dette en fantastisk fin bil med en deilig V8! :)

Riktig, Stag er bra den, leste faktisk nettopp at et av problemene med V8 motoren på Stag'en var at vannpumpa var montert nær toppen av motoren, slik at den fort kunne pumpe luft istedet for vann om vann-nivået fallt litt, ikke rart det kokte da... I tillegg har jeg også hørt mange ganger at man finner støpesand i motorblokka som delvis tetter kanalane, arbeiderne på de engelske fabrikkene hadde ikke akkurat tysk mentalitet når de drev på, mange av problemene knyttet til engelske biler kom av rett og slett dårlig arbeidsmoral, ikke fordi bilen var dårlig konstruert fra begynnelsen av. Det var mange grunner til alle problemene med engelske biler, dårlig ledelse som ikke investerte i nytt utstyr men heller tok ut dividend på aksjer, fagforeninger som misbrukte makta og arbeidere med lav moral.

Triumph var tidlig ute med teknisk avanserte biler, Lucas injection på TR5 var gromme greier, endel problemer i starten men når dette var luket ut funket det. Kjenner en som har TR6 med Lucas innsprøytning, går som en kule. Triumph var i 1973 først ute med 16 ventilers motor på Dolomite Sprint, den tids BMW familieracer, tolitersmotoren i Dolomite Sprint var verdens første masseproduserte 16 ventilers motor og skulle konkurrere med BMW 2002, det gjorde den bra med sine 130 hk, synd at det skulle ende slik...

Stoooor forskjell på TR6 med innsprøytning og 150 hk, og de kjipe forgasserversjonene som ble solgt i 'murica med 105 hk. Dessverre er det en del av disse her i landet som har blitt importert fra over dammen. Daffe greier. TR6en fortjener innsprøytning. Har din det? :)

Stoooor forskjell på TR6 med innsprøytning og 150 hk, og de kjipe forgasserversjonene som ble solgt i 'murica med 105 hk. Dessverre er det en del av disse her i landet som har blitt importert fra over dammen. Daffe greier. TR6en fortjener innsprøytning. Har din det? :)

Nei den har ikke innsprøytning men doble strømberg gassere og lavere komp enn injection modellene, på den annen side er det lite rust siden den har gått i USA. At den er "kjip" er ikke korrekt etter min mening, jeg har kjørt UK modellen med 150 hk og den er raskere selvsagt men så lenge man ikke tramper full pedal merker man ikke forskjellen umiddelbart da dreimomentet er bra også på 105 hesters motoren, men det er klart det er morro med ekstra hester, det er jo det. Her snakker vi en liten lett åpen bil med 2.5 liters rekkesekser med godt dreiemoment fra lavt turtall som holder godt følge med moderne biler i akselerasjon opp til hundre, og med lavere antall hk er motoren mer slitesterk som er et pluss. TR4 har rekkefirer med omtrent samme ytelser som USA modell TR6 og har ikke hørt noen klage over at det går for dårlig, prisene på TR4 ligger jo ikke lavere enn TR6 med injection heller.

Og sammenligner man f.eks med andre britiske sportsbiler på samme tid som f.eks MGB som er utrolig populær er USA TR6 en mye raskere bil på alle måter, MGB har tross alt 1.8 liters motor, 92-95 hk og vesentlig lavere dreimoment...

Og om man absolutt vil ha mer futt med 105 hester USA modellen kan man slipe ned toppen for å få opp kompresjonen og montere en vassere kam, da får man ca 145-150 hk, eventuelt montere triple Strømberg, doble weber eller tilsvarende og da vil motoren yte endel mer enn injection modellen. Eller man kan kjøpe et kit med kompressor som passer rett på denne motoren med lav komp, noe som etter mitt syn vil gjøre bilen minst like morsom som en injectionbil med tilhørende grom kompressorlyd, å ettermonterte injection er mulig, men en ganske stor jobb.

Lyden i disse rekkesekserne er uansett musikk!

TR6 med Moss Motors' supercharger:

bmJaG83.jpg

i7bYDRx.jpg

Redigert:
"Kjip" var kanskje litt feil ordvalg, det skal sies :) Uansett en deilig bil med flott lyd. Er noe eget med engelske rekkeseksere, de bringer frem smilet med en gang man hører en! TR6 er favoritten, sammen med 3.8/4.2-literne til Jaguar, og Healey 3000. Gromt! :D

Utrolig flott TR6, @Eternamaniac! Det er hyggelig å se at slike biler blir tatt godt vare på. Har blitt oppvokst med engelske biler. Min far har fortsatt en 68-Herald. Han byttet ut en 67-MGB mot en 97-MGF. Tidligere hadde vi Allegro... 78-modell! (Det var modellen med rundt ratt!) 8-D

Etter å ha hatt tre Minier, 72, 68 og 66, vil jeg si at det er prima kvalitet på engelske biler. I alle fall de som er eldre en 74. Arbeiderne gjorde god innsats da de ødela hele bilindustrien på 70-tallet. Derimot var det på slutten av 70-tallet veldig mye dårlig fra også andre land. Dette var en periode hvor det var mye eksperimentering med rustbehandling og elektronikk. Selv Mercedes er "mangelvare" som fine sene 70-tallere.

Engelsk bilindustri var vel heller ikke de mest heldige med designet, og fikk litt mangel på utvikling ut over 70-tallet. Trist! Som det ble nevnt så var Dolomite Sprint en kjent råtass. Rover 3500/P6 V8 var nydelig. En nabo hadde en slik!

Og TR6 er aldri feil! Kjøreglede er ikke avhengig av masse HK!
(Minien min hadde 78... Og jeg gliste fra øre til øre når jeg kjørte!!)

(Det var ikke deg, @Eternamaniac, jeg møtte på Essoen på Tveita for noen uker siden? Det var en rød TR6 som var der og fylte, da jeg kjøpte pære til mopeden, (host hark... jeg mener 2-hjulingen!!!), min.).

8-D