Kjøp av klokke på Ebay

Medlem
10. okt. 2008
Innlegg
206
Sted
Kristiansand
Hei alle sammen.

Er helt ny på dette forumet. Kjøpte for litt over 1 mnd siden min første "ordentlige" klokke.
En Omega Seamaster Professional full size, å må si jeg er mer enn godt fornøyd. :D

Men, ettersom klokken kostet meg såpass mye penger er det ikke en klokke jeg kunne tenke meg å bruke til vanlig når jeg er på jobb osv. Derfor har jeg sett litt rundt på blant annet Rado sine klokker.
Var også innom min lokale Rado forhandler. Men ser at spranget mellom prisene i butikk og på nett er enorme.
Å som om ikke det skulle være nok var jeg innom Ebay en tur i dag å der så jeg Rado klokker helt ned i 185 dollar. og jeg må da indrømme jeg begynner å lure på om disse kan være ekte.
Kan noen som har litt mere kunnskap enn meg, enten bekrefte eller avkrefte om disse er ekte?
Vil jeg gå på en kjempesmell hvis jeg handler en av disse eller er det faktisk så mye penger å spare på nettet?

Legger ved en link til ebay siden.
http://cgi.ebay.com/Brand-New-Jubile-Se ... 911.c0.m14

På forhånd takk for all hjelp.

Vennlig hilsen
Lars Ch. Austad
 
Hei, og velkommen til forumet.

Det er ingen tvil om at det fort kan være penger å spare ved å handle ur fra uatoriserte forhandlere over nett. Det foreligger alltid en viss risiko ved handel fra eBay; er det selgerens egne bilder som vises? er varen ekte? etc.
Noen helt vanntett løsning for å unngå i bli lurt finnes ikke, men et skritt på veien kan være å gå nøye gjennom selgers feedback, søke opp selgerens brukernavn i Google (se om andre har handlet med vedkommende), og sammenligne prisene med de som tilbys av andre aktører i gråmarkedet (f.eks. http://www.authenticwatches.com). Dette er de beste rådene jeg kan gi sånn on top of my head.

Forøvrig syns jeg personlig at du bare skal bruke Seamasteren din i det daglige! SMP'ene er temmelig robuste, og stapper du ikke hånden ned i makuleringsmaskinen på jobben, kan du nok bruke den en god stund før det blir "nødvendig" med en eventuell polering ;) Men alt er selvsagt smak og behag!
 
jeg kjøpte min Raymond Weil på ebay, kjempefornøyd med handelen. kjøpte på en butikk som heter Dave's watches, utrolig rask levering og kjempeservice.

det er utrolig mye å spare, en liten risiko er det alltids, men gjør grundir research så skal alt gå bra.

Rado er jo et meget godt valg, ser selv på disse, men 185 dollar hørtes skremmende billige ut synes jeg. man får jo som oftest det man betaler for.

en ting jeg har funnet ut at lønner seg er å kjøpe klokker folk har vunnet, eller fått via jobb og liknende. disse som er graverte bak. de blir dumpet virkelig lavt, men det koster ikke så mye for et nytt bakstykke. holdt på å snappe til meg en Rolex på den måten:) men den glapp unna i siste liten.

mvh
stian
 
Velkommen, Lars.

Jeg har også gjort flere gode kjøp på E-bay, men har vært grundig på forhånd. Hvis jeg har hatt den minste lille bekymring, så har jeg mailet og spurt selgeren. Det er mange ting folk kan unnlate å skrive i en ebay-annonse, men de fleste vil ha høyere terskel for å lyve for deg i en mail. - For eksempel så har jeg opplevd annonser der alt er beskrevet og ordet: "Komplett" er brukt, uten at det følger med en original boks. Annonsen sa ingenting om det, men etter en mail til selger så avslørte han seg.

En annen ting jeg har hatt god erfaring med er å maile med folk som tidligere har kjøpt av selgeren. For en tid tilbake solgte en russer en Panerai i en "no reserve" auksjon, og han sleit med å få inn bud fordi han kun hadde to feedbacks som klokkeselger (begge dyre klokker). Jeg mailet med selgeren som virket litt fishy (var mye på ferie så han kunne ikke sende meg flere bilder av klokken - et spørsmål du gjerne kan stille for å sjekke at han ikke bare har funnet bilder et annet sted på nettet), så til slutt så mailet jeg en av de som hadde kjøpt klokke av han tidligere. Det viste seg at han hadde gitt feedback før han hadde fått klokken, og noen uker senere var russeren borte som e-bay-selger.

Når det gjelder Rado-selgeren så virker det som han har få salg, og jeg har litt dårlige erfaringer med ektheten fra ting som kommer fra kinesiske selgere (selv om det er Hong-Kong vi snakker om) - for noen år siden var det massevis av kinesere som solgte fake klokker, e-bay har luket ut de fleste, men dette så litt mistenklig ut. Særlig i og med at han solgte så billig til fastpris. Hadde det vært ekte saker, hadde han kanskje kunne håpet å få litt mer for dem.

Men bevares. Det kan jo hende jeg tar feil og snyter deg for et godt kjøp også.
 
Mange gode råd er allerede gitt her.

Når det gjelder Rado, er mange eldre Rado Diastar rimelige, helt ned i 150 USD for en nokså grei en. For meg er det Diastar som er den klassiske Rado-modellen. :) Disse har ETA 2824 urverk som enhver urmaker kan ta service på.

Den modellen som du linket til finnes dessverre som replica, så jeg ville være skeptisk å kjøpe den på eBay..

Her er en link til noen fake Rado:
http://www.silix-prime.com/cat.asp?catid=129
 
Takk for gode svar alle sammen.
Fikk noen gode råd her men må samtidig indrømme jeg sitter igjen her å føler meg som et lite spørsmålstegn når det kommer til å kjøpe på ebay.
Tok rådet å sjekket opp Diastar ; http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... Track=true
Selv syns jeg dette er en utrolig flott klokke. Men legg merke til bilde med garanti kortet, det er jo verken skrevet noe på det eller stemplet, leveres klokkene i noen tilfeller ut uten at disse blir fylt ut?

Er annonsen jeg la inn link til over et varp eller vil jeg gå på en smell hvis jeg kjøper denne klokken?

Også for å svare innlegget til Juice; Er vell forsåvidt enig, SMP burde jeg egentlig bruke til daglig. Men samtidig er jeg fremdeles litt i den fasen at jeg når jeg går med den må se ned vært 30 sek for å se at klokken fremdeles er der.
Er trossalt ikke alle 19 åringer som har brukt hardt opptjent lærlinglønn på å kjøpe seg SMP :p
 
Hmm.. Den siste eBay-annonsen du linket til ser litt merkelig ut.. All den plastikken gjør det faktisk vanskelig å avgjøre hvordan klokken er under.

Men, har ofte sett at ekte klokker selges med blankt garantikort. Somoftest dreier det seg om overliggere som selges rimeligere, ofte av nettbutikker.

Et kupp.. tja.. Tror eBay til syvende og sist er en god indikasjon på reell markedspris.. Rimligere enn en norsk forhandler, men du tar en risk og har noe lavere gjensalgsverdi ( alltid kjekt med en klokke som er solgt i Norge) :?

Personlig liker jeg denne Rado Diastar modellen best. Tror dette er den "originale Diastar" med keramisk bezel. Men alle Radoer har en distinkt stil. :D

RadoDiastar.jpg