Kjøp av importert ur - noe ekstra å passe på?

Medlem
17. april 2008
Innlegg
24
Sted
Trondheim
Hei,

Jeg ser at en del som handler på sonens marked legger vekt på om klokkene er norskkjøpte. Men er en utenlandsk kjøpt klokke mindre verdt/vanskeligere omsettelig dersom den er fortollet inn i Norge og papirene er i orden?
 
Personlig bryr det meg svært lite om klokken er kjøpt i Norge eller i det store utlandet.

-Swiss
 
Tviler på at noen synes det er negativt med utenlandsk klokke så lenge mva, boks, papir og stand er i orden.
 
For min del vil dette kun ha noe å si om klokken fortsatt er under garanti, samme med sertifikat, det er jo verdiløst etter 2 år, så hvorfor mange er avhengige av det skjønner jeg ikke.

Grunnen til dette er jo naturligvis at det er lettere å forholde seg til en Norsk forhandler om det skulle være noe med klokken.
 
Tviler på at noen synes det er negativt med utenlandsk klokke så lenge mva, boks, papir og stand er i orden.

Har det egentlig noen betydning for andrehåndsverdi om mva er i orden? Jeg vet jo at man skal betale dette ved innførsel, men kan ikke se at det skal ha noen større betydning for kjøper om forrige eier betalte mva eller ikke for et år siden? Klokken er jo den samme.
 
Det spiller ingen rolle hvor i verden klokken er kjøpt så lenge garantikort er fylt ut og den kommer fra en AUTORISERT FORHANDLER. Dette kan som regel lett sjekkes på produsentenes hjemmesider. Som tidligere nevnt er det jo lettere å forholde seg til forhandleren som klokken er kjøpt hos. Disse virker også jevnt over mer medgjørlige dersom klokken er kjøpt hos de. Forståelig ettersom de med en privatimportert klokke har gått glipp av salget, men må ta jobben med garantireparasjonen.

Når det gjelder betaling av mva er nok noen mer opptatt av om det kan dokumeneres enn andre.. Mest sannsynlig fordi man ønsker å ta avstand fra lovbrudd, men minst like sannsynlig fordi det for mange virker å være en brekkstang for å kunne prute på prisen dersom klokken ikke er tollet inn. Selger har etter all sansynlighet ikke betalt like mye for klokken som den ville kostet her hjemme.
 
Men risikerer man ikke å bli stoppet i tollen dersom fortolling ikke har blitt utført av selger? Med andre ord er man avhengig av dokumentasjon på fortollingen? Jeg er veldig lite lysten på å kjøpe en fin klokke for så i neste omgang bli tatt for momsunndragelse.
 
Har det egentlig noen betydning for andrehåndsverdi om mva er i orden? Jeg vet jo at man skal betale dette ved innførsel, men kan ikke se at det skal ha noen større betydning for kjøper om forrige eier betalte mva eller ikke for et år siden? Klokken er jo den samme.

Ja. Klokken er den samme. Men man bidrar til økonomisk kriminalitet ved å bevist handle klokke som ikke er fortollet. Om selger tjener 25% ekstra blir det med ett mer lukrativt å ta inn klokker også har man det gående.

Er ikke mange klokker i 20k klassen og oppover som skal taes inn i landet før man har unndratt flerfoldige tusen.
 
Ja. Klokken er den samme. Men man bidrar til økonomisk kriminalitet ved å bevist handle klokke som ikke er fortollet. Om selger tjener 25% ekstra blir det med ett mer lukrativt å ta inn klokker også har man det gående.

Er ikke mange klokker i 20k klassen og oppover som skal taes inn i landet før man har unndratt flerfoldige tusen.

Joda, såpass skjønner jeg. Men spørsmålet står likefullt ved lag - er folk generelt villige til å betale mer for en klokke dersom den er momset inn? Jeg ville anta at annenhåndsverdien ikke forandrer seg, selv om mange sikkert har etiske betenkeligheter med å kjøpe en "smuglerklokke"...
 
Jeg vil si nei, det har ingenting å si så lenge klokken uansett er utenfor garanti for min del.

Hele mva diskusjonen kan deles opp i to aspekter i mitt hode; Per som er en proff og tar inn 3-4-5-6-7++++ klokker i året uten moms når han reiser i jobben og Pål som tok med seg en sub fra ferie uten egentlig å tenke gjennom det hele.

I tillegg til dette har du ofte ingen mulighet til å vite noe om dette som kjøper og selger trenger ikke å kunne dokumentere dette heller, jeg har feks klart å hive kvitteringer på innmomsing før ved uhell.