Selges/byttes King Seiko 44-9990 Nyservet og helt dønn strøken

Medlem
23. april 2012
Sted
Lier, Buskerud
King Seiko 44-9990 selges. Serienummer 881586 daterer klokken til august 1968.

Galleribilde

Dette er etter min mening en av de reneste og flotteste klassikerne fra King Seikos storhetstid. Modellen har det karakteristiske designspråket fra Seikos klassiske «Grammar of Design»-periode, utviklet under Taro Tanakas designfilosofi. Her får man skarpe flater, tydelige fasetter og svært reflekterende visere og timemarkører som spiller utrolig fint i lyset. Det er nettopp denne stramme og presise geometrien som senere har blitt så tett forbundet med både King Seiko og Grand Seiko.

Klokken er kjøpt på auksjon fra Japan, og alt tyder på at den har levd et svært rolig liv. Min vurdering er at urverket sannsynligvis aldri hadde vært åpnet, skrudd på eller servet før jeg nå utførte en full og grundig service.

Urverket er komplett overhalt og går svært godt. Gangreserve er på nivå med det man forventer av et friskt verk, og ved normal bruk, med opptrekk én gang i døgnet, går klokken omtrent +5 sekunder per døgn.

44-seriens manuelle verk er svært solide konstruksjoner og nært beslektet med verkene brukt i Grand Seiko 44GS. Dette er en robust konstruksjon uten noen spesielt kjent akilleshæl, med juvellagring på sentrale slitasjepunkter. Dette eksemplaret viste dessuten svært lite slitasje innvendig ved service og fungerer akkurat slik det skal.

Kosmetisk er dette et uvanlig pent eksemplar. Kassen er svært lett polert, men har absolutt ikke de avrundede kantene og nedslipte fasettene man ofte ser på disse. Den har heller ingen skjemmende hakk eller dents. Mange King Seiko fra denne perioden ble brukt hardt som vanlige hverdagsklokker og har derfor fått et langt tøffere liv enn denne.

Denne ser derimot ut til å ha tilbrakt store deler av livet sitt liggende i en skuff i Japan.

Alt på klokken er originalt. Skiven er svært pen uten rust eller sjenerende patina, og både visere og indekser fremstår svært godt bevart. Den originale medaljongen på baklokket er også bemerkelsesverdig fin og nærmest urørt. Disse medaljongene er ofte kraftig slitt, irret eller delvis borte på eksemplarer som har vært mye brukt.

Pakninger er byttet i forbindelse med service. Dette skal likevel behandles som en vintageklokke og ikke som en vanntett klokke. Den tåler selvfølgelig normal bruk og tilfeldig vannsprut, men jeg anbefaler ikke bruk i dusj, bading eller annen direkte kontakt med vann.

Teknisk:

• King Seiko 44-9990

• Serienummer: 881586

• Produsert: august 1968

• Manuelt opptrekk

• King Seiko 44-serie urverk

• Fullt nyservet urverk

• Ca. +5 sekunder/døgn ved normal bruk

• 19 mm mellom hornene

• Original skive, visere, indekser, kasse, baklokk og medaljong

• Nye pakninger ved service

• Leveres på remmen som er avbildet på siste bilde

Planen var egentlig å beholde denne selv. Jeg har servet og overhalt en del King Seiko gjennom årene, og dette er det klart peneste KS44-eksemplaret jeg personlig har hatt inne. Den må imidlertid vike plass ettersom en Grand Seiko er bestilt.

For den som ønsker en ordentlig vintage Seiko som også fint kan brukes til daglig, er dette et svært flott eksemplar. 44-9990 representerer King Seiko fra den perioden merket virkelig etablerte det klassiske uttrykket som Seiko i dag igjen bygger videre på.

Dette er etter mitt syn også en modell med gode forutsetninger for å holde seg attraktiv blant samlere fremover, særlig ettersom Seiko igjen har satset tungt på King Seiko-navnet og interessen for de originale modellene fra 1960-tallet har økt.

Pris: 16000kr Eller bytteforslag. Vintage seiko, ny/vintage sinn eller doxa intressant.

Kan sendes mot at kjøper betaler frakt. Forsvarlig emballering selvfølgelig.

Bilder:

Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde
Galleribilde

(Bilde ifra demontering. Derav skitt på verksdelene)
Galleribilde
Galleribilde

Klokken selges på denne remmen.