Kan noen hjelpe med denne Incablock klokka?

hen

Medlem
13. april 2020
Innlegg
387
Sted
Porsgrunn
Jeg kjøpte denne klokka på et loppemarked for en del år siden for å prøve å skru litt. Det har jeg nå begynt med men jeg skulle gjerne ha litt mer informasjon om den. Så vidt jeg forstår er Incablock et støtbeskyttelses system men jeg har ikke funnet noen klokker laga av det firmaet. Hvem har laga klokka og urverket? Skulle vært greit å vite så jeg kan søke etter sprengskisser osv. Er det noen som kjenner igjen klokka eller urverket?

Her er alt som står på klokka siden jeg ikke klarer å få skarpe nok bilder.

Dimensjonene er 36X42X10

På skiva står det fra øverst til nederst; WATERPROOF INCABLOCK ANTIMAGNETIQUE SWISSMADE
På under sida av skiva står nummeret; 7863037

På baklokket står det i sirkel rundt:
WATERPROOF INCABLOCK ANTIMAGNETIQUE STAINLESS STEEL
Inni lokket er det gravert en del smått: 3.6.63 B NF 371 2716 9692 C 167721

På urverket står det det vanlige; + - PAT ved justeringa
På baksida av urverket står; 26 og to store F rygg
mot rygg
med tverr streken tvers over begge sånn at de på et vis danner en H inne i et skjold.

IMG_20200414_195310.jpg

IMG_20200414_204155.jpg

Forsøk på å tegne logoen på urverket er det noen som kjenner den?
 
  • Liker
Reaksjoner: Bagheera67
Nei dæven!! Nå blei jeg satt helt ut! Trur jeg kjøpte klokka på Eidsfoss også har den kommet tilbake til Porsgrunn.
Jeg har nok vært innom der i barndommen med en Citizen Quarts.

Tusen takk igjen, veldig gøy med folk som har greie på ting.
 
Bare hyggelig. Videre er trolig klokken servet 3/6-63 av NUF urmaker nr 371.
Bak nummer 371 finner vi Theodor A. Prøis som praktiserte i Porsgrunn.

Digger hvordan slik informasjon er tilgjengelig for enkelte samlere, men ikke enkelte urmakere. Surrerud-forbundet/Norge i et nøtteskall, uten at det er en diskusjon vi trenger å ta her.

Skille

Til trådstarter: Da har du et fint lite prosjekt med å sette sammen klokken igjen. Lykke til, og ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du lurer på noe. Et godt tips når man ikke har manualen til verket er å ta et bilde for hver del du fjerner under demontering, og legg delene på rekke bortover på rekke og rad. Også gjør du bare motsatt på returen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og reldor
Vær du sikker jeg kommer til å skrike etter hjelp! Jeg hadde tenkt å kun få den til å gå i første omgang, men jeg må lage noen nye skrutrekkere først, og skaffe meg noen sterkere luper til optivisor. Også er det snart sommer og båten skal på vannet til lørdagen, så det blir et langtidsprosjekt, men kanskje jeg ikke klarer å la vær å begynne å fikle med den så... Uansett poster jeg bilder etter som det skrider fram. Metoden din høres ut som en god ide, men det er jo så smått! Jeg trur det er fjæra som er gåen, og ny fjær var det første som dukka opp da jeg søkte på" fhf cal 26" etter forslag fra Minute_repeater, så det gir jo motivasjon.

Uansett har dette vært langt over mine forventninger! Jeg trur dette er et bra forum!