Kan man klore klokken?

Medlem
28. jan. 2019
Innlegg
494
Sted
Sentralt på Østlandet
Sitter nå i det som forhåpentligvis nærmer seg slutten av snart to uker med omgangssyke i familien.
Har fått spy både her og der, og kjenner på et behov for å klore ned at i hele huset.
Noen skal jeg la være å klore, slikt som kropp og klær, men hva så med klokken?

Min bb41 har kjempet på frontlinjen, og jeg føler nå at den representerer en slag biologisk fare.
Har vasket den gjentatte ganger med zalo og oppvaskbørste, men kan jeg klore den?
Den tåler jo å senkes ned på 150m, men hvordan er det med kjemikalier? Tåler feks pakninger og slikt klor?
 
kommer langt med å bare tørke grundig over med mikrofiberklut også. Dynk kluten i f.eks mildt Zalo vann, og vri den nesten helt tom for vann igjen! Rist kluten ett par ganger for å få frem fibrene.
Fibrene i mikrofiber henter opp bakterier og annet veldig effektivt med såvidt fuktet klut!

Bruker selv samme metode på alt fra fjernkontroller til f eks ratt eller dashbord, men bruker da mere såper som er egnet for tekstil, skinn osv.

Vask grundig med ene siden av kluten. Vask så hendene og vask med andre siden av kluten :) kast, eller vask mikrofiberen på 95 grader etterpå.
 
kommer langt med å bare tørke grundig over med mikrofiberklut også.
Har ikke helt tro på at det er bra nok for å vaske klokken skikkelig.
Det er ganske mange kringler og kroker og sprekker, spesielt i lenken, der en godt oppvridd klut ikke får vasket.

Har vasket godt med zalo og vann med oppvaskbørste, og krysser fingrene for at det et godt nok.
 
Bittelitt Zalo og salmiakk i varmt vann funker veldig bra. Gjerne i en ultrasonisk vasker for lenken (ikke klokken!).
(Personlig ville jeg definitivt ikke brukt klor på klokken).

 
Hva skjedde med et godt gammeldags bad i zalovann? Det holder nok i massevis. Eventuelt ta av lenken og putt den i bad med sterkere midler(men jeg hadde nøyd meg med zalo) hvis du ikke stoler på zalobadet. Det er jo i lenken kriker og kroker er.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og Grendel
Zalo, sepe og vann pluss en gammel tannbørste.
Trenger ikke noe mer. I dagens samfunn hvor corona er største frykt så er det greit å huske på at sepe er bedre middel enn spriten.

8
 
Om du skulle bruke mikrofiber, vær obs på at noen av de er veldig skarpe og kan lage riper i glass (ikke safir) og polerte deler.
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Hvis man er redd for å bruke micrfiber på klokka…da har man enten kjøpt mye dyrere klokke enn man har råd til å bruke, eller valgt feil hobby. Det er du som har kjøpt klokka, ikke omvendt. :)
Gjør som anbefalt, vann, såpe og tannbørste. Lenka kan du legge i kokende vann. Hvis du fortsatt er redd for å bruke klokka så ikke gjør det. Regner med du har flere klokker og klarer deg uten den i en uke?
 
  • Liker
Reaksjoner: Sponon
Jeg begynner å bli i tvil: er denne tråden seriøst ment? Jeg trodde ts var kødd, men nå begynner jeg å lure
 
  • Liker
Reaksjoner: Sponon og noname
Kan du utdype dette? Sikker på at det ikke er partikler du skyver rundt som lager disse ripene?

Har ingen vitenskapelig forklaring, men har holdt på med bilpleie / detailing på entusiastnivå i 10-15 år, og har flere ganger opplevd at mikrofiber lager riper i lakk - nå er ikke billakk nødvendigvis direkte overførbart til klokker, men - klokkkeglass, eks hardlex eller andre plastvarianter er ikke spesielt motstandsdyktig mot riper. Rustfritt stål er selvfølgelig bedre, men med partier som er veldig fint polert, kan jeg se for meg at de værste mikrofiberklutene kan lage riper der også - uten at jeg har testet selv. Uansett er det greit å være varsom tenker jeg, så man ikke får seg en ubehagelig overraskelse. Så får om man ønsker ei strøken og ripefri klokke eller ikke være en annen diskusjon, var bare en liten heads up… :)
 
Å klore ned hus, kropp, klær og klokker etter spysyke?
Ok, det er notert at det jeg skriver kan tolkes som kødd, skal tenke på det neste gang jeg skriver noe som ikke er ment som det :)
Når det er sagt så skrev jeg jo faktisk at jeg ikke skulle klore ned kropp og klær, men jeg står inne for at jeg har litt lyst.
Subsidiert kan man jo brenne klær, og det er kanskje like greit, for de er neppe mye verd etter å ha kloret dem...

Hvis noen lurer så er vi nå alle friske og raske, og behovet for å bade alt og alle i klor har stilnet noe. Med to barnehagebarn er det ikke ikke sikkert det varer så lenge...:rolleyes:

Klokken vasket jeg med rikelig med zalo og vann og oppvaskbørste, håper at det holder, og/eller at jeg og familien er immun til virusene som gjemmer seg i lenken er døde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Bra at stormen er over. Vi hadde dritten i hus for noen dager siden og jammen er det ekle greier. Alle lå nede utenom meg selv. Kjente meg uggen når førstemann fikk det og skyldte nedpå to doble whisky etter råd fra svigerfar. Kanskje det gjorde susen:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen