Justering av automatverk

bep

Medlem
18. okt. 2012
Innlegg
50
Eg har hatt mi nyinnkjøpte Kemmner-klokke i ei veke no, og registrerer at den sakkar om lag 10 sekundar i døgeret. Dette har eg skjønt ikkje er unormalt mykje, og eg bryr meg eigentleg nada om det.

Men.

Om ein ser på biletet under, så vil eg tru at om ein urmakar vrir der det står -/+ eit hakk mot høgre, så kan det tenkjast at dette vil betre seg?

kemmner-tonneau-0063.jpg
 
Dei seier at klokka treng litt tid på å "gå seg til" når den er ny.
3mnd fekk eg fortalt at den burde ha til innkjøyring før urmakaren ville justere på den.
 
ikke så lett.

alle klokker vil gå noe feil. Og de vil gå litt feil avhengig av hvilken "posisjon" de er i da fjæra påvirkes av tyngdekraften. Vanligvis vil det være et gap mellom raskeste posisjon og tregeste posisjon. For COSC sertifiserte ut er dette fra -6s/døgn til +8s/døgn. Altså et intervall på 14sekunder uansett posisjon.

Når du vrir "bryteren" du referere til så flytter du bare intervallet. Hvis intervallet er -65s/d til -55s/d kan justeres til -5s/d til +5s/d. Er intervallet -30s/d til +30s/d kan du ikke gjøre justeringer kun ved å vri bryteren.

Det er i tillegg en bryter du ikke ser som "strammer" fjæra og også påvirker ganghastigheten. Disse to "bryterne" må stilles hvis intervallet er stort. Det handler litt om beat error osv.

Med andre ord:
Er intervallet lite, ja, bare vri på den bryteren og du er ok
Er intervall stort, la en urmaker fikse det for deg. Du får det kankje til men du kommer til å bruke jævlig lang tid
 
Dei seier at klokka treng litt tid på å "gå seg til" når den er ny.
3mnd fekk eg fortalt at den burde ha til innkjøyring før urmakaren ville justere på den.

Eg kjøpte klokka brukt her på TS - så ho er innkøyrt. Og ho er konsekvent litt sakte. Eg trur ikkje eg kjem til å bryet, men takkar siste postar for litt innsikt. Dette er interessant.
 
En ting er iallefall sikkert det er snakk om mikromilimeter når det reguleres. Den minste bevegelse på + eller - utgjør stor forskjell. Så hvis noen synes det er vanskelig å stille +/- på sykkelgir, ja så er det i betydelig mindre skala her. :)
 
En ting er iallefall sikkert det er snakk om mikromilimeter når det reguleres. Den minste bevegelse på + eller - utgjør stor forskjell. Så hvis noen synes det er vanskelig å stille +/- på sykkelgir, ja så er det i betydelig mindre skala her. :)

+1

Det var kanskje det som overrasket meg mest; hvor ekstremt kilent dette faktisk er...
 
Nå kjenner ikke jeg merket, eller klokka spessielt, men jeg er 99%sikker på at det er eta 2824/2 som sitter i klokka.
Jeg hadde ikke dratt til en urmaker for å justere den. Det er noe du kan gjøre for en billig penge selv!

Skrytrekker sett kan kjøpes på clas ohlson (går under "urmakerverktøy" eller noe i den duren der). Og ellers er det bare å poppe av baklokket med en tynn kniv eller lingnende, og justere verket! :). Easy peasy! Gjort det selv på flere klokker !
 
ikke så lett.

alle klokker vil gå noe feil. Og de vil gå litt feil avhengig av hvilken "posisjon" de er i da fjæra påvirkes av tyngdekraften. Vanligvis vil det være et gap mellom raskeste posisjon og tregeste posisjon. For COSC sertifiserte ut er dette fra -6s/døgn til +8s/døgn. Altså et intervall på 14sekunder uansett posisjon.

Ehem? Ikke for å være noen gledesdreper her, men jeg mener COSC standaren for mekaniske ur er -4s/døgn til +6s/døgn, måles i 6 posisjoner, og forskjellige tempraturer?
 
Ehem? Ikke for å være noen gledesdreper her, men jeg mener COSC standaren for mekaniske ur er -4s/døgn til +6s/døgn, måles i 6 posisjoner, og forskjellige tempraturer?

det er sikkert rett!

Slapp av, du dreper ingen glede her. Budskapet er uforandret i henhold til selve justeringen av verket;)
 
Nå kjenner ikke jeg merket, eller klokka spessielt, men jeg er 99%sikker på at det er eta 2824/2 som sitter i klokka.
Jeg hadde ikke dratt til en urmaker for å justere den. Det er noe du kan gjøre for en billig penge selv!

Skrytrekker sett kan kjøpes på clas ohlson (går under "urmakerverktøy" eller noe i den duren der). Og ellers er det bare å poppe av baklokket med en tynn kniv eller lingnende, og justere verket! :). Easy peasy! Gjort det selv på flere klokker !

En urmaker gjør dette for deg gratis hvis du er høflig. Og du kommer garantert til å spare tid.

Jeg skal vedde på at du bruker mindre tid på
1. reise dit.
2. "væåre høflig"
3. at urmaker fikser dette
4. reise hjem

Enn at du prøver selv.

Har du en timegrapher-maskin kan det hende at du finner ut av det raskere. Jeg justerer mine gne klokker, men har fucket opp et par når jeg driver å roter med amplitude/beat-error/"impulsiv problemløsning"

Som jeg skrev i første post: det er ikke SÅ lett. Men er du kjempeinteressert i ur og har lyst å lære dette vil jeg anbefale at du gjør det samme som meg og trener litt. men jeg ville begynt på noen litt billigere ur. Kan jop starte med noen seiko'er til hundrelappen. Det er gøy når du får det til. I tillegg vil jeg selvfølgelig anbefale en timegrapher. Med MVA + frakt osv ender på ca 2000kr.

855df35f.jpg
 
Eg har hatt mi nyinnkjøpte Kemmner-klokke i ei veke no, og registrerer at den sakkar om lag 10 sekundar i døgeret. Dette har eg skjønt ikkje er unormalt mykje, og eg bryr meg eigentleg nada om det.

Men.

Om ein ser på biletet under, så vil eg tru at om ein urmakar vrir der det står -/+ eit hakk mot høgre, så kan det tenkjast at dette vil betre seg?

Hei, 10 sekunder er bra for et mekanisk ur. Rent teknisk bør klokken være justert på pluss siden. Hvis du vil gjøre en slik justering gå til en urmaker som har et måleapparat (som vist i tråden her).

:)