Justere visere på en Longines chrono

Medlem
3. april 2012
Jeg har en Longines Master Collection Moonphase Chrono med L678 (Valjoux 7751) urverk. Sekundviseren stopper ikke helt på riktig sted, og jeg lurer på om det er et justeringsmodus på denne klokken, slik det er på andre chronoer. Manualer sier ingenting om dette. Er det noen her som vet?

Urverket finnes forresten også i Breitling, Hamilton, Invicta og Omega (1151). Metoden, hvis den finnes, burde være den samme.

En del krefter inntreffes på den chronograph sekundviseren sin aksling når den settes tilbake til null : Den holder seg på sekundhjulets pinne med et rør som kan løsne seg over tid.
Da kommer den ikke helt der den skulle på tallskiven.
Ingen regulering problem der: Det er snakk om løsnet deler ikke mekanisk regulering. Klokken må demonteres og sekundviseren må tas ut og eventuelt røret må klemmes litt igjen for en fastere hold.
Jeg gjorte det selv på en kompis sin 7750 men hvis du har ikke erfaring på det:Tar klokken til urmakeren.

Redigert:
Er som Hammerfjord sier, i tillegg er det ikke uvanlig at denne viser ikke kan brukes igjen, blir ødelagt. Selve inngrepet er enkelt nok, men i tja, tretti prosent av tilfellene løsner viser og tuben som er festet på akslingen fra hverandre. Det er greit å vite at man har tilgang på en ny viser.

Den kan repareres men det er faktisk litt hardcore urmakeri. Har en sekundviser fra et 2892-2 verk i deler hjemme nå og selv der løsnet tuben fra viseren når jeg tok visere av i forbindelse med service. Er mer takknemlig å reparere denne da det ikke er noen store krefter som virker på den når klokken skal gå. Den bare går hele tiden, er ikke noe reset som kaster den tilbake slik det er på en chronograf.

Brukte en god stund på det, grunnet bittesmå deler og det at man må være meget forsiktig under reparasjonen.