Julenøtt (les: meningsmåling.....)

Arild skrev:
Å vurdere dette er jo for deg mye av spenningen med å kjøpe ny klokke. Kommer kanskje litt an på hva samlingen din ellers består av (og det er jo mange fantastiske ur...).
JLC tror jeg har samme verket som i min Reverso GMT. Det betyr i så fall at du ikke kan stoppe sekundviseren når du setter tiden. Ellers et fantastisk verk og klokke. Dette til info dersom det er viktig for deg. Da bør du eventuelt sjekke ut dette.
Lykke til med å være sin egen julenisse!

Takker, Arild!
JLC'n er utvilsomt interessant, men detaljen mht tidsinnstillingen visste jeg ikke. Uten at det skal være avgjørende. Utfordringen ift dette uret blir om jeg skal beholde min JLC Master Controller Chrono, eller kvitte meg med den. Ser vel for meg den vil få lite armtid om det ble ny JLC i familien.... :(

Joepete skrev:
GO har jo en smuk forarbejdning i en klasse for sig - som du kan få lov til at kigge på ;)
JLC holder max og er super kvalitet for pengene
PAM´en er vel den mest versatile af de ure du lister
Hvad du vælger, det er jo helt op til dig .... men med de ure, som du allerede har, så nappede jeg JLC´en ;) GO er også go´, men holder nok ikke værdien som JLC og en PAM på 40mm er ikke helt holdbar ... er den .. ? :oops: Sorry !!! En PAM holder jo altid ;) :D 8) Rent gæt fra min side, så ikke videre validt - sorry ;) :roll: :) :?

Thanks, Joepete!
Interessante synspunkter. Tror jeg vil mene å få relativt bra "value for money" med den GO'n. Kanskje mer der enn for de øvrige to.
PAM på 40mm er jo alltid et dilemma.... og diskusjonstema.
Dessverre har jeg ikke fått sett denne "live" enda, men har nok enn så lenge akseptert for min egen del at 44mm ikke blir riktig størrelse for meg. Tricky case.... :?

Jeg liker veldig godt alle tre, men i mine øyne er JLC og GO i en litt annen klasse enn Panerai. Personlig ville jeg valgt JLCen. GOen har enestående finish og verk, men designet på den spesifikke modellen appellerer mindre til meg - for mye skive og for lite klokke. :) . Når det er sagt vil både JLCen og GOen passe svært godt sammen med det du har vist av samlingen din her på forumet - nydelige, klassiske dressur fra de fremste produsenter. Paneraien er mer av et sportsur, har i utgangspunktet et annet bruksområde, og skiller seg ut fra de andre urene du har vist. Slik sett kan det være et mer spennende valg.

Hopalong skrev:
Jeg liker veldig godt alle tre, men i mine øyne er JLC og GO i en litt annen klasse enn Panerai. Personlig ville jeg valgt JLCen. GOen har enestående finish og verk, men designet på den spesifikke modellen appellerer mindre til meg - for mye skive og for lite klokke. :) . Når det er sagt vil både JLCen og GOen passe svært godt sammen med det du har vist av samlingen din her på forumet - nydelige, klassiske dressur fra de fremste produsenter. Paneraien er mer av et sportsur, har i utgangspunktet et annet bruksområde, og skiller seg ut fra de andre urene du har vist. Slik sett kan det være et mer spennende valg.

Enig ift Panerai'en, Hopalong.
Når vi snakker urverk, overgår jo både GO og JLC denne.
Akkurat denne Panerai'en er hakket hvassere enn en eventuell annen Panerai - spesielt om vi snakker 40mm.
I tillegg kan det også tåle de mer "formelle" antrekk vil jeg mene...
Hvilket både GO og JLC er som skapt for.
....Og den Glashutte'n er usedvanlig vakker og tiltalende i seg selv.

Denne blir vanskelig.
Svært vanskelig. :roll:

Først tenkte jeg å være diplomatisk. Men jeg klarer ikke.
Min subjektive preferanse ligger helt klart hos JLC.
Tidløs. Elegant. Robust. Unikt urverk.

Ikke til forkleinelse for de to andre som også er ur i absolutt øverste klasse.

JLC :D

Jeg ville gått for GO. Har nettopp fått en PanoReserve i hus. Den er helt klart et dressur, men har blitt overasket over hvor godt den kommer overens med litt mer casual stil. Har hatt den på armen noen dager nå og det er en fest hver gang jeg kikker på håndleddet.

Lykke til med valget, og god jul.

Helt klart Glashutte. Det er et nydelig ur med fantastisk urverk. Helt sikkert en klokke som står seg i årenes løp og kommer til å stige i verdi.

Frodo skrev:
Først tenkte jeg å være diplomatisk. Men jeg klarer ikke.
Min subjektive preferanse ligger helt klart hos JLC.
Tidløs. Elegant. Robust. Unikt urverk.
Ikke til forkleinelse for de to andre som også er ur i absolutt øverste klasse.
JLC :D

Subjektivitet i denne sammenheng har jeg den største forståelse for.... :D

anhostma skrev:
Jeg ville gått for GO. Har nettopp fått en PanoReserve i hus. Den er helt klart et dressur, men har blitt overasket over hvor godt den kommer overens med litt mer casual stil. Har hatt den på armen noen dager nå og det er en fest hver gang jeg kikker på håndleddet.
Lykke til med valget, og god jul.

Ja, jeg har med tilfredshet registrert din nyanskaffelse. Et vakkert eksemplar. Og jeg erkjenner lett at både urverk og urets design tiltaler meg. Mye. Den GO PanoMaticLunar jeg har sett meg ut lever farlig.... :D

siggen7 skrev:
Helt klart Glashutte. Det er et nydelig ur med fantastisk urverk. Helt sikkert en klokke som står seg i årenes løp og kommer til å stige i verdi.

Den vil absolutt stå seg, og jeg vil tro det kan bli et lykkelig ekteskap... ;)

anhostma skrev:
Hvordan går det Moore? Har nøtten blitt knekt, og valget tatt? Spent på resultatet.

Allo'en, Anhostma!
Julenøtt er blitt til nyttårsnøtt. Den er er seig. 8)

Men, 3 er blitt til 2, da jeg har eliminert Jaeger'n. Det skyldes bare jeg har en JLC og vil nyte den en stund til før jeg anskaffer ny modell derfra.
Følgelig står jeg pt igjen med den vakre og særdeles distinkte Glashutte Original PanoMaticLunar og den åpenbart litt mer sporty, dog likevel unike og nytelsesfulle Panerai 00310.

Begge viser seg nå å være i kategorien "tilgjengelig", så det er vel like før det må trykkes på en viss knapp.... Men det må vektes og veies litt til, eller.....? ;)

GlashutteOriginal-PanoMaticLunar2.jpg

PAM_00310_ind.jpg

Du står virkelig igjen med to ytterpunkter: På den ene siden en liten og nett 39mm GO, med et nyydelig urverk og på den andre siden en massiv klump med et mindre entusiasmeskapende urverk. Litt Aston Martin DB9 vs. Hummer H2.

Jeg er ikke i tvil: jeg hadde definitivt gått for JLC 8 days :mrgreen:

(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!

xe3l skrev:
Du står virkelig igjen med to ytterpunkter: På den ene siden en liten og nett 39mm GO, med et nyydelig urverk og på den andre siden en massiv klump med et mindre entusiasmeskapende urverk. Litt Aston Martin DB9 vs. Hummer H2.

Jeg er ikke i tvil: jeg hadde definitivt gått for JLC 8 days :mrgreen:

(Hvis du skulle gå for GO, så er det verdt å bemerke at de er det veldig mye å spare på å kjøpe i utlandet. USA særlig. Den GO du har sett på bør du greit kunne skaffe for noen og førti tusen, og ikke betale de nesten 80K den koster her hjemme :D )

Dette er vel uansett hva man kan kalle et skikkelig I-lands problem :D . Lykke til!

Thanks, xe3l!
Strikingly klar og presis som vanlig ;)
Joda, dette er to ur i hver sin kategori. Ser det. Men jeg vil ha noe "nytt"-nytt. Den JLC'n er solid på alle måter - og ender nok opp med den en gang - men jeg må kvitte meg med min MCC først da.
Begge de øvrige er tiltalende på sine måter. Mest "value for money" mht urverk på GO'en. Mest value med tanke på ettersalg på Panerai. Sannsynligvis. Men samtidig; - kjøp av ur da ikke alltid like rasjonelt..... 8)

Har absolutt registrert prisingen i US, og nevnte ur er skaffbare under 40k. Det er bra. 8)

Enig Moore. Dessuten har du jo ganske mangle flotte "dressur" etterhvert. Det kan jo kanskje være fint med et litt grovere stykke armbåndsur. Annenhåndsprisen på Panerai er jo hyggelig, og ikke et uvesentlig moment selv om hjertet som regel overstyrer hodet :D . Hvis du skulle få tak i GO til rundt 40K, så tror jeg heller ikke at det blir verdens verse klokkeinvestering. Burde holde seg fint i pris da.

Jeg er misunnelig på problemstillingen, du har virkelig utvidet klokksamlingen med noen skikkelige godbiter i det siste. Og nå enda et ur, det er noen som har det! Good luck! :D

xe3l skrev:
.. Det kan jo kanskje være fint med et litt grovere stykke armbåndsur. Annenhåndsprisen på Panerai er jo hyggelig, og ikke et uvesentlig moment selv om hjertet som regel overstyrer hodet :D

Ja, det er litt "der" jeg også er...
Samtidig må det sies at jeg - i motsetning til den GO'n - ikke har prøvd den Panerai'en "for real". Sjeldent eksemplar egentlig, men absolutt i min smak og den jeg ville gått for om det ble Panerai på meg.

Nei, dette blir vanskelig... :roll:

Jeg sier bare følgende: Var innom Tidemann i dag. Der, inne i monteret sto en GO PanoMatic Lunar. Den så ensom og trist ut. Den trenger et hjem, noen som kan være glad i den og gi den det livet den fortjener....

Men så må det jo også sies at Panerai desverre bare ser monstrøse ut på grunn av mine latterlig spinkle håndledd.