Julekalender

Da jeg var liten trodde jeg fjerde søndag i advent alltid falt på julaften. Jeg forstår nå alt litt bedre, men fjerde søndag er fremdeles fire lys i kransen, så får slå på stortromma med en helt drøy vegg.

A4525A35-42F0-4248-9FB3-8B9B90E67D78.jpeg
3D041F52-60BD-4CDC-B167-4EFBCB772D1C.jpeg

«Kinder sind unsere Zukunft» -Barn er vår fremtid.
Den lyseblå teksten sier
"Dedicated to all Style seekers and masters, put your childish fights aside, it is not positive for our future and the future of HipHop, our art has taken us this far and will take us further still, not the money, not the fame, or the drugs, everyone that's true to the game will get their share of the cake...".

Høres nesten ut som en preken og hele veggen er et slags evangelium til Hip-Hop av nærmest bibelske proporsjoner. Med masse små historier og geniale små detaljer.


397B93F4-C0DB-4607-B2CE-74186B2EA2DB.jpeg

«code of the streets»
B7E29B6A-471A-4DAD-981E-41508F871040.jpeg

Veggen er ved Kottbusser Tor, som var og er et brennpunkt og smeltedigel. Veggens handling utspiller seg også her, med gjenkjennelig arkitektur og gatebilde.
93F02D79-77EF-4421-911D-8868D6538F3E.jpeg

Veggen er malt av Mode2, en av hip-hop pionerene i Europas første generasjon på åttitallet. Han er på forsida av boka/graffbibelen Spraycan Art og har i alle år laget plakatene til Battle of the Year. Veggen er malt på midten av nittitallet, her er et bilde av den jeg fant på nett, tatt rundt årtusenskiftet.
FEF41027-FBB7-4E3E-9008-447FA80FD51F.jpeg

Må si veggen har holdt seg bra, med unntak av et og annet politisk slagord og litt vær og vind.
 
Redigert:
I dagens luke går jeg for ei russisk klokke med romstasjonskomplikasjon. Slava Spetznaz Cosmonavigator. Den originale versjonen som fløy til og på ISS er dyr og veldig vanskelig å få tak i siden den bare ble laget i 350 eksemplarer og de fleste av disse ble gitt bort til kosmonauter og deres familier.
Utgaven jeg har er en mer kommersiell versjon, usikker på hvor mye den har til felles med originalen, men bezelringen er iallefall på plass.
Klokka er designet av kosmonaut Vladimir A. Dzhanibekov og den spesielle indre bezelringen kan dreies med den sekundære krona og synkroniseres med romstasjonens posisjon i forhold til jordkloden. Ved å bruke GMT-viseren kan man så i teorien sjekke hvilket kontinent man befinner seg over, uten å måtte krype ut av soveposen og kikke ut av vinduet.
De blå feltene representerer hav, rødt er for Russland og Europa, svart for Afrika, gult for Asia, lilla for Nord-Amerika, brunt for Sør-Amerika og grønt for Australia. ISS går rundt jorda på 90 minutter med en inklinasjon på 51 grader fra ekvator, mens jorda spinner rundt sin egen akse, så det kan være litt å holde styr på. Jeg synes det var en morsom komplikasjon og kjøpte den fordi jeg har en interesse for klokker brukt i verdensrommet. Dessverre er det endel støv på innsida av glasset, kvalitetskontrollen var kanskje ikke helt på topp. Urverket er et japansk Miyota 6M17.
Fotografert foran tidsaktuell politisk graffiti. Jo, det er også vår krig.
04A03DAC-6FF8-4CF9-9911-FB21E9458E73.jpeg
CE741951-BDD4-4952-8C68-02D9BB15BE2A.jpeg
 
Redigert:
I dagens luke kjører jeg CWC SBS quartz, foran en episk vegg malt av et par gode venner av meg, Francisco Bosoletti fra Argentina og Young Jarus fra Canada.
82545BDD-7DB4-4932-A2F4-D3106709EC61.jpeg
9E54F19C-6F9A-4762-8247-B2614E8ACA35.jpeg
Inspirasjonen og historien bak veggen har jeg sakset fra verdensveven, den er på engelsk men det går vel greit.
«A one-of-a-kind collaboration, at a lofty height; the street artists Francisco Bosoletti and Young Jarus worked together on a work of art that was modeled after the Greek myth surrounding Daphne and Apollo:

Out of rage for Apollo’s mockery, Eros, the God of Love, shot a golden arrow at him so that he would fall in eternal love with Daphne. But this arrow was made of lead so that Daphne would never return the love of Apollo. Once Apollo’s harassment and courtship of Daphne became unbearable, she fled and asked her father – Peneus – to change her appearance. He then transformed her into a laurel tree, which from then on would become sacred to Apollo. In memory of Daphne, he would henceforth wear a laurel wreath or a cithara decorated in laurel leaves.

In his artistic execution, Bosoletti portrayed Daphne in a negative light; Jarus lets Apollo appear in a positive light. This portrayal of unfulfilled love holds a secret: The transformation of Daphne, the moment of her dissolution as a person can be retraced by the observer with the help of their own cell phone or camera. If the work of art is photographed using a color reversal function or edited afterwards, the inversely portrayed Daphne is shown in a natural color spectrum.»

A102E0DC-9743-4D7F-8741-73F26F7801D8.jpeg
inverterer man bildet ser det slik ut, en teknikk Bosoletti bruker i mange av sine arbeider.
Her er et annet bilde av veggen som viser skala og omgivelser bedre.
2E477AFA-4ED7-4633-88F6-4EC03CA7CC30.jpeg
 
Det er onsdag 21 desember, og tre dager til julaften. I dagens luke fokuserer jeg på THATS 2ULTD mens isen har lagt seg på kanalen og U1 traust ruller forbi i retning Warschauer straße.
5DC557F7-C0AA-4CEC-88C1-6EE10918A03A.jpeg
 
Redigert:
Dette er en veldig fornøyelig julekalender! Takk som deler!
Takk for hyggelig tilbakemelding!
Dagens luke tar oss på baksiden av Möckernbrucke, linje U1 og U7.
Under gangbroa fra ei linje til den andre, kan vi se Toylets, 47, en «spiritual letter» fra Paradox, og Bamboo. Øverst til høyre en teaser for morgendagens luke.
748BE2A6-D1C6-42D1-8B1E-FF032D7E9038.jpeg
AA96002D-A203-4BD8-AC6C-0C2852BCE3CB.jpeg
 
I dagen før dagens luke er jeg ved det gamle postbankbygget ved Möckernbrucke, som er i ferd med å bli gentrifisert. Paradox malte ulovlig mens det fremdeles var bank, det ble malt over og så ble han invitert tilbake av de nye eierne. Han har en fantastisk stil men det har blitt litt for mye konspirasjonsteoretiske overtoner for min smak de siste årene. Jeg endet opp med å fange en trippel, med en strategisk BA(mboo) og den samme panelen som jeg så tidligere og som også er i denne kalenderen. For full disclosure har jeg dratt en Ingrid Espelid og juksa litt, siden jeg er hjemme i Norge til jul og alle veggene her er rene er øyeblikket fanget for et par dager siden.
414EFC23-0DBF-47DE-ACC6-921E597FB007.jpeg
D66F664A-DC2B-422C-90BE-BC63B3EC79FE.jpeg
5548D99A-1B3D-49E8-9258-2106D11F6F09.jpeg
 
Redigert: