Julaften

Julaften. Da tar jeg fram 233`en og pusser den like blank som julestjerna på toppen av treet :)
DSC03811.jpg

Tricky choice.....

Men, siden jeg har en litt snikende følelse i nuet av at julaften kom tidlig i år (les:i går, da denne ankom), blir det etter all sannsynlighet slik...:
- Zenith Grande Chronomaster GT

Zenith3.jpg

For en nydelig bekreftelse på mine antagelser; dette er virkelig viktig for oss.
Særlig har det gjort inntrykk på meg dere som har mistet fedrene deres og hedrer dem med å bære urene deres på denne viktige dagen.
Slik har jeg det selv også. Far gikk bort for tre år siden.
Den gamle generalen ble tatt av kreften. Året før han døde ga jeg han Speedyen (auto versjonen) dere har sett bilder av her.
Han bar den gjennom hele sykeleiet til ha døde. Mor ville jeg skulle få den tilbake etter at han var borte.
Hver gang jeg bærer den tenker jeg på den dagen han fikk den; han stod og myste over klokkeskrinet mitt og jeg bød han å velge en.
Han tok forsiktig ut Speedyen og holdt den frem for meg. Valget hadde vært like enkelt som smakfullt.

Valget på julaften blir like enkelt. Jeg savner far.

Dette ble jo en melankolsk, men også veldig rørende tråd etter hvert.

Jeg er så heldig at jeg skal feire jul sammen med min far i år, med en klokke på armen som jeg håper min sønn kommer til å bruke på juleaften en gang i fremtiden. (forhåpentligvis et godt stykke ut i fremtiden når jeg tenker meg om)

18_1955_689_21_C492-2mindre-format.jpg

(beklager lånebildet, men jeg har ikke fått tatt noen bilder selv ennå)

Litt avhengig av antrekket blir det vintage Constellation i gull på sort firfisle, PP Golden Ellipse i gull med blå skive på sort kroko, eller muligens JLC Memovox i stål på sort alligator. Sistnevnte er til full restaurering, så blir spennende å se resultatet. Heldigvis lever gamlefar i beste velgående, og kommer hjem til oss i julen.

Det blir jul med min far og første med min mor, begge dager blir det en omega smp da det ikke er så mye annet å velge i. riktig nok en klokke pappa delvis har fått bekreftet via ebay at koster mer en han liker å tro. Men han liker den like fullt og han ønsker selv en Rolex han ikke klarer å forsvare prisen av, derfor ekstra surt at jeg har den jeg har

Julaften er en av to dager i året jeg bruker bunad, så da blir det et gammelt dobbeltkapslet lommeur i gull som viser tiden. 1. juledag, derimot, blir det mørk dress og antakelig denne Movadoen:
PC050094.jpg

Det ble en rørende tråd. Etter å ha pendlet mellom foreldregenerasjonens hjem i femten år, skal vi for første gang feire jul i eget hjem. Det blir også første gang sammen med foreldre og svigerforeldre samtidig. Svigerfar skifter mellom en 1675 GMT om sommeren og en gull/stål Datejust f.o.m. oktober, så det blir neppe noen overraskelser der. Pappa tar sikkert på seg stasuret sitt: En Movado i gull med kalenderfunksjon, selv om jeg stadig prøver å få ham til å forstå at Union Glashütte-uret han bruker til hverdags egentlig er mye mer spennende. Den nyskilte svogeren kommer hit med sin Datejust. På damefronten blir det Datejust i dame- og mellomstørrelse, bortsett fra min mor som forhåpentligvis finner frem Chopard-uret som ikke har sett dagens lys på lang tid.

Inspirert av trådens gjennomgående tema blir valget enkelt: Min fars gamle Eterna-Matic 3000.
EternaMatic3000.jpg

Etter å ha blitt misbrukt av uvitende meg i studietiden fikk jeg denne pusset opp (kun verket) av Ødegård i Sarpsborg for noe som tilsvarer minst 2 ganger markedsverdien. Jeg satser på at den er klar for nye 30 år.

Jeg har ingen rørende historier rundt klokken, men jeg kommer til å savne hele familien når jeg skal feire jul hos svigers. Det eneste horologisk interessante jeg forventer å se der er min kones Rolex Oyster. Evnt om hun tar på seg den gamle Certinaen hun har etter sin far (både Certina og Eterna var forresten på denne tiden i en helt annen liga enn de er i dag). Svigerfar selv stiller trolig med sitt quarz Mikke Mus-ur av et eller annet fabrikat, til min store frustrasjon. Med hans tømmerhuggerunderarmer, burde en Portugieser vært limt fast der.

1963 skrev:
Skulle gjerne gjort som deg Anders (fin og respektull tradisjon du kjører) men klokken til min far ble dessverre helt knust i samme ulykke som førte til min fars død.

Derfor blir nok mitt valg sort dress med røde pinstripe og denne:

nbf002_2.jpg

Uff...leit.

Det er en Leica(Leitz) III der... Ser ingen klokke - det er noe sykt som blender øyne 8) :D
Nice!

time skrev:
Det er en Leica(Leitz) III der... Ser ingen klokke - det er noe sykt som blender øyne 8) :D
Nice!

Det er en Leica 0 - eller mer presist en replica av prototypen til verdens første 35 mm kamera. 100 % funksjonell og tro kopi. 5000 ex laget av tidligere, nå pensjonerte, Leica ansatte.

Klokken er en annen tysk greie - dog ingen replica - men helt grei :D

Etter all julepraten her måtte jeg ha ei dressklokke jeg og. Etter "hele" 2 døgns venting kom Bring på døra idag med denne:

HAMILTON AQUARIVA GMT :D
Hamilton_AquaRiva_2-thumb.JPG