Jernbane-klokker

Ikke så resistent mot magnetisme som sin forgjenger(?)
Med ikke så resistent, så mener du absolutt ikke resistent? :LOL:
Første gen Co-Axial hadde dessverre ingen antimagentiske egenskaper, men klokka er utrolig kul.
Jeg hadde selv en 41mm som du så høyere opp i tråden. Jeg angrer på at jeg solgte den.

Synes det var rart de til og med gikk for åpen caseback, bare for å fjerne det lille av antimagnetisme den kanskje kunne hatt.
Min gikk helt bananas etter en vakt eller to på lokaltoget frem og tilbake til Ski. Det gjør forsåvidt forrige gen Speedy Pro Sapphire Sandwich også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Ikke så resistent mot magnetisme som sin forgjenger(?) eller siste versjon, men trolig mer en nok til hva jeg trenger i hverdagen. Og mye finere enn siste versjon etter min mening... En av mine mest lettleste klokker, uansett lysforhold. :)
36mm ble først kjøpt, men innså at den var i minste laget til meg, så deretter ble det 39mm. Samboer har "tatt over" 36mm;


Vis vedlegg 230478Vis vedlegg 230486Vis vedlegg 230487Vis vedlegg 230488Vis vedlegg 230489Vis vedlegg 230490Vis vedlegg 230491

EDIT; La til litt flere bilder, og kan legge til at jeg liker den pga. "clean" skive, god lesbarhet og god lume, bygger lavt, og er meget behagelig å ha på. (Jeg liker ikke de nyere versjonene, da jeg synes det er for mye detaljer på skiver, tykkere og mer "klumpete" kasse inklusive uproporsjonale ting med bezel/kasse som jeg ikke helt klarer å forklare, klumpete lenke/lås).

For de som lurer, så er dette referanse 2503.52 (36mm; 2504.52), og er egentlig lik Aqua Terra (unntatt skive og visere) i samme generasjon 250X.XX (som jeg forøvrig også etter hvert anskaffet meg med hvit og blå skive, da klokkene er så fine og gir mye for pengene). Railmasteren kom også i flere andre størrelser/varianter, inklusive noen kjempestore, samt chronograf. :)
Grisefine begge to!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Fin post!
Får legge inn et bilde av min Railmaster 1957 trilogy her da.
08EAB199-C4A8-4BCA-BBB1-99226CFB85DF.jpeg
 
Klarer ikke å matche togur med dobbelt timeviser...

T905 og RR280 fra Longines kan du lese mer om her. Det var en periode et krav at klokkene skulle ha amerikanske urverk. Longines var ett av unntakene.

Min er i fra den første serien, og er ikke merket RR280 på skive eller verk som de senere utgavene fikk.

1182_front.jpg


1182_ref.jpg
 
Wow! Utrolig kult at det var en slik her på sonen @haviadm :) Vet du hvilket år den er i fra?

Sonen er super. Jeg lærer noe nytt nesten hver gang jeg er inne her, og det er så mange som bidrar.

Årstall takket være Longines sitt fantastiske arkiv (som de gjerne deler med oss samlere)

Information from Longines:
The serial number 11’822’888 identifies a wristwatch stainless steel with the reference 7186.
It is fitted with a Longines manufacture caliber 280 that was first produced in 1958.
It was invoiced to Longines-Wittnauer Watch C°, who were for many years our agent for the USA, on 24.05.1962.
 
Hans Hilfiker
Mondaine ”The Swiss Railways Clock”. Klokken finnes på hver eneste togstasjon i Sveits, til sammen over 3000 steder. Dens enkle og unike design har blitt et internasjonalt symbol på pålitelighet og reisende over hele Sveits lærer seg fort å stole på den lettleste klokken for å rekke sin avgang.

Tilbake på 40 tallet ønsket Swiss Federal Railways (SBB) å synliggjøre sitt ry for punktlighet og ba Hans Hilfiker om å designe en solid lesbar klokke. Klokken skulle ikke bare danne grunnlag for SBB sin identitet, men også hjelpe til å sikre korrekte avganger. Hans Hilfiker, som var kjent for å lage produkter som var både funksjonelle og godt designet, konstruerte klokken i 1944. Til tross for at den ikke har tall på skiven, er klokken lesbar kun ved et kort blikk. Den røde sekundviseren er en liten kopi av stasjonsbetjentens håndholdte avgangssignal, og er i Sveits blitt et symbol på punktlighet.

Jernbaneklokkene har en unik mekanisme som gjør at sekundviseren fullfører en hel runde på 58 sekunder, for så å ta en pause i posisjon klokken tolv. På minuttet blir et synkroniseringssignal sendt til alle klokkene, langviseren går et minutt frem og sekundviseren begynner på en ny tur rundt skiven. På denne måten vil alle de over 3000 klokkene til enhver tid være synkronisert og korrekte.

Sakset rett fra https://www.mondaine.no/history/

@Hovedsignal postet bilde av sin lengre opp her. Veldig ikonisk klokke=)
 
Hans Hilfiker
Mondaine ”The Swiss Railways Clock”. Klokken finnes på hver eneste togstasjon i Sveits, til sammen over 3000 steder. Dens enkle og unike design har blitt et internasjonalt symbol på pålitelighet og reisende over hele Sveits lærer seg fort å stole på den lettleste klokken for å rekke sin avgang.

Tilbake på 40 tallet ønsket Swiss Federal Railways (SBB) å synliggjøre sitt ry for punktlighet og ba Hans Hilfiker om å designe en solid lesbar klokke. Klokken skulle ikke bare danne grunnlag for SBB sin identitet, men også hjelpe til å sikre korrekte avganger. Hans Hilfiker, som var kjent for å lage produkter som var både funksjonelle og godt designet, konstruerte klokken i 1944. Til tross for at den ikke har tall på skiven, er klokken lesbar kun ved et kort blikk. Den røde sekundviseren er en liten kopi av stasjonsbetjentens håndholdte avgangssignal, og er i Sveits blitt et symbol på punktlighet.

Jernbaneklokkene har en unik mekanisme som gjør at sekundviseren fullfører en hel runde på 58 sekunder, for så å ta en pause i posisjon klokken tolv. På minuttet blir et synkroniseringssignal sendt til alle klokkene, langviseren går et minutt frem og sekundviseren begynner på en ny tur rundt skiven. På denne måten vil alle de over 3000 klokkene til enhver tid være synkronisert og korrekte.

Sakset rett fra https://www.mondaine.no/history/

@Hovedsignal postet bilde av sin lengre opp her. Veldig ikonisk klokke=)

Mener den analoge klokken som vises på den store infotavlen på Oslo S er animert på samme måte. Ta en kikk neste gang dere er det. ;)