Jernbane-klokker

emptybrainjacks

Støttemedlem
Medlem
13. feb. 2015
Innlegg
549
Sted
Lier
Jeg mener at jernbane-klokkene fortjener en egen tråd her på TS. Selv om dykkerklokkene og kronografene er de mest kjente og elskede arbeidsklokkene, så er jo uten tvil jernbaneklokkene et arbeidsverktøy som gjorde en svært viktig jobb for å holde infrastrukturen i gang og ble brukt av jernbaneansatte verden over. Presise ur var svært viktig for sikkerheten på jernbanen og avstandene på jernbanen mellom øst og vest fikk jo presset fram behovet til å få innført normaltid (GMT, UTC), i stedet for at man fra sted til sted stilte klokka etter sola.

I det første innlegget ønsker jeg å ha det amerikanske selskapet Ball i fokus som virkelig har jernbane i sitt DNA.

Har skrevet ned litt historie her, men jeg synes kildene spriker greit ved mange tilfeller. Så hvis det er noen jernbane-geeks tar jeg imot rettelser og fyldigere info med stor takk!

Normaltid ble vel først innført på jernbanen i England i 1847. I Canada og USA startet de først å diskutere å innføre normaltid i 1872, men de fikk ikke innført dette skikkelig før i 1883. Selv om det var bred enighet i at normaltid og felles forståelse av hva klokka var til enhver tid, hadde de ikke noen krav til hvilke klokker som ble brukt av lokførere og andre jernbaneansatte. Slik var det i mange år, helt til det i 1891 skjedde det noe gjorde at det måtte gjøres grep. To tog , et passasjertog og et godstogkrasjet ute på jernbanelinja i nærheten av Cleveland og de som gransket ulykken mente at en sterkt medvirkende årsak til denne fatale ulykken som kostet flere mennesker livet og enorme materielle ødeleggelser var at uret til den ene lokføreren gikk 4 minutter seint.

Webb C. Ball, en urmaker fra cleveland fikk i oppdrag å rydde opp i klokkene som ble brukt i tjeneste på jernbanen. Det startet med de to selskapene som var innvolvert i ulykken, men etterhvert jobbet han på oppdrag av over halvparten av jernbaneselskapene i USA. Han kom opp med en Railroad Standard slik at alle klokkene som skulle brukes i tjeneste måtte innfri visse kriterier og krav. Det er litt variasjon i kravene der jeg har lest om dette på nettet, men det er krav om lesbarhet på skivene, størrelse, noen tekniske krav til urverkerket (hvor mange jewels feks) og at de skulle være innenfor +/- 30 sek per 7 dager. Det ble også krav om regelmessige kontroller av klokkene, der kyndige urmakere gikk over klokkene for å sjekke tilstand av verket, gange etc. Kontrollene og servicene ble deretter dokumentert og uret ble godkjent til videre tjeneste på jernbanen. Service og godkjenning ble skrevet ned på servicekort som fulgte klokken. Dette kan jo sammenlignes EU-kontroll (Periodisk kjøretøy kontroll) som alle bileiere kjenner godt til i dag.

-1.jpg

Bilde av en eldre Ball Trainmaster hentet fra nettet.

I Canada åpnet de opp for å bruke ur fra Sveitsiske fabrikanter, men i USA ønsket de først og fremst å bruke amerikanske ur etter det tradisjonelle mantraet "buying american". Elgin, Waltham, Hamilton og Illinois Watch Company var noen av de største aktørene i amerika. Noen unntak var det også i USA, og det er visstnok kjent at enkelte modeller fra Longines ble godkjente for bruk av amerikanske jernbaneansatte.

Klokkene arbeiderne ble pålagt å bruke på jobb måtte de betale for selv. Ofte ble de betalt med autotrekk fra lønningen fordelt over noen måneder. Og når klokken din var på service/kontroll fikk du utdelt en låneklokke. Mistet du låneklokka, eller ødela den på noe vis måtte du også betale dette selv fra egen lomme.

Dette ble stor business for Ball og han etablerte da sitt eget klokkemerke Ball Watch Company som lagde mange typer klokker, men mange som ble merket med Railroad Standard og modellen Ball Trainmaster ble født.

Her er et par bilder av min Ball Trainmaster i 18k Rosègull og min venns Omega Railmaster:
IMG_9671.jpg
IMG_9672.jpg


Gjerne kom med innspill og innlegg! Har dere noen jernbaneklokker så post bilder=)
 
Redigert:
Fint tema, armbåndsur godkjent for jernbanen er vel verdt å sjekke ut nærmere.

Ball produserte ikke sine egne urverk for railroad grade lommeur, de var basert på Aurora, Elgin, Hamilton, Hampden, E. Howard, Illinois, New York Watch Co, Seth Thomas og Waltham. Det er plenty av railroad grade ur i tråden «vis ditt lommeur» under Vintageklokker her på TS. Og det kommer mer.

Den siste og en av de beste av Hamilton sine railroad approved lommeur, denne er fra 1950.
38DF47E8-18D4-4DEC-9DE2-5743788A6E0C.jpeg
 
Jeg hadde en Accutron Railroad approved for noen år siden, men med sine 33mm ble den rett og slett for liten.

Selv jobber jeg på jernbanen, og har hatt et par jernbaneklokker nå. Den første var en 41mm Omega Railmaster fra 2007, med Omegas første Co-Axialverk. Hovedproblemet med denne modellen er at den ikke er antimagnetisk. Noe alle andre Railmastere har vært før og siden. Dette førte til at jeg ikke kunne bruke klokka på jobb uten at den ble magnetisert.
Den ble dermed solgt, og jeg kjøpte en annen Railmaster i stedet.

Den siste jernbaneklokka jeg har kjøpt nå er en Universal Geneve FS, fra rundt 1970.
FS står for Ferrovie dello Stato, statsjernbanen.. Det er rett og slett Italias NSB.
Skiven på klokka er i utrolig god stand, men kassen virker å ha blitt polert. Den har også fått en uroginal krone en gang de siste 50 årene.
FS ble utlevert til jernbaneansatte på 60- og 70-tallet, og alle har FS-logo og serienummer på baklokket.
Den har emaljeskive, så den holder seg veldig godt mot tidens tann. Her er et bilde.

177698DD-C233-4199-AA6B-E3E9A80B2DFA_1_201_a.jpeg

6FAF3F8A-150A-4D86-9567-24FAF3D7E352.jpeg
 
Interessant tema, som jeg ikke kan noe om.:)
Finnes det noen norske jernbaneklokker på TS?

Jeg prøvde et søk i digitaltmuseum.no, og Norsk Jerbanemuseum har 22 eldre lommeur i samlingene sine, og de har også to radiostyrte Casio armbåndsur som var delt ut ifbm. prosjekt "Avgang på sekundet" i 2005/6. Litt mer om det her: https://issuu.com/vingehjulet/docs/vingehjulet_04-2006

casio NSB.png
Lommeur NSB.png


Finnes det noe tjenesteur på norske baner i dag, @Hovedsignal?
Ut i fra denne saken ser det ut som om det nylig har vært et tema:
https://www.lokmann.no/2018/02/04/advarer-mot-a-fjerne-armbandsur-i-nsb/

I Japan brukes vel fremdeles lommeur, Seiko SVBR003 (men med en G-shock på armen :unsure:).

Litt om Seikos jernbaneur opp gjennom tidene:
https://www.plus9time.com/blog/2017/7/16/seiko-railway-watches
 
Vi fikk utdelt Casio Waveceptor-klokker da jeg startet for ti år siden. Nettopp fordi disse skulle være radiostyrte og alltid gå rett på sekundet.
Eneste problemet var at min klokke aldri gikk på sekundet, den stilte minuttene, men sekundviseren var tilsynelatende helt tilfeldig.
Den kunne heller ikke stilles manuelt.

Med anbudssystemet i staten er det også oppstått en merkelig løsning der kun én urmaker i Norge kan bytte batterier på disse klokkene.
Dermed må alle klokker sendes tur/retur Bergen for batteribytte.

Min klokke gikk som sagt aldri rett, så den ble raskt byttet ut med et privat alternativ. Den har siden blitt tapt under flytting.

Jeg er derfor ikke sikker på hva som blir utdelt i dag. Kanskje jeg skal høre om det er mulig å få en ny.
 
Vi fikk utdelt Casio Waveceptor-klokker da jeg startet for ti år siden. Nettopp fordi disse skulle være radiostyrte og alltid gå rett på sekundet.
Eneste problemet var at min klokke aldri gikk på sekundet, den stilte minuttene, men sekundviseren var tilsynelatende helt tilfeldig.
Den kunne heller ikke stilles manuelt.

Med anbudssystemet i staten er det også oppstått en merkelig løsning der kun én urmaker i Norge kan bytte batterier på disse klokkene.
Dermed må alle klokker sendes tur/retur Bergen for batteribytte.

Min klokke gikk som sagt aldri rett, så den ble raskt byttet ut med et privat alternativ. Den har siden blitt tapt under flytting.

Jeg er derfor ikke sikker på hva som blir utdelt i dag. Kanskje jeg skal høre om det er mulig å få en ny.
Førerhuset i et lokomotiv er kanskje ikke et ideelt mottaksmiljø for tidssignalene?
_20210117_193538.JPG


Seiya Kobayashi skriver i bloggen sin at det er grunnen til at japanske lokførere ikke bruker radiostyrte klokker.

The Seiko Railway Watch
The driver's seat is subjected to a lot of magnetism, so they can't use a radio watch. If a radio watch were to be affected by the magnetism during reception, then it would not be able to receive signals correctly.
 
Det er mye mulig. Man skulle jo tro at den som valgte disse klokkene hos NSB ville gjort nok research til å komme over det du skriver over her.
Vi fikk beskjed om at den ville synkroniseres mellom midnatt og 04.00 hver natt, og at den da helst skulle ligge i et vindu for å sikre mottak av signalet. Jeg prøvde på dette, men fikk aldri noe bedre enn korrekt time og minutt som sagt.

Er selv litt fristet på å prøve en Casio Oceanus OCW-S100-1AJF. Den ser ganske tøff ut med blått safirglass og zaratsupolering.
Men den baserer seg på nøyaktig samme teknologi for å være nøyaktig, så jeg er litt i tvil etter erfaringen med den forrige.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og chronometer
Jeg vil tro at mottakeren i Oceanus-klokkene er lik Multiband-6 i G-Shock. De søker etter tidssignaler i noen minutter etter hver hele time fra 02:00 til 05:00. Casio skriver i manualen at signalene fra senderne i Mainflingen (D) og Anthorn (UK) kan bli for svake på avstander over 500 km. Her på Sunnmøre synkroniseres ikke mine G-shocks hver natt, men på Østlandet er du jo vesentlig nærmere. Jeg sjekket mine tre nå i kveld, og to av dem var synkronisert for fem dager siden, og den tredje ikke siden november. Nå har jeg plassert alle i et sørvendt vindu, så får vi se hva resultatet er i morgen tidlig.
_20210117_233445.JPG

Beklager avsporingen, @emptybrainjacks. ;)
 
Jeg liker avsporingen @chrbir .
Jeg jobbet selv på nordlandsbanen for ca 8 år siden, og da husker jeg lokførerne og konduktørene hadde disse Casio-klokkene de hadde fått utdelt. Vil tro at klokkene fungerer bedre der oppe enn på østlandet pga Diesel-drift, men det var flere som ikke var veldig imponert over hvor ofte de ble oppdaterte.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Jeg vil tro at mottakeren i Oceanus-klokkene er lik Multiband-6 i G-Shock. De søker etter tidssignaler i noen minutter etter hver hele time fra 02:00 til 05:00. Casio skriver i manualen at signalene fra senderne i Mainflingen (D) og Anthorn (UK) kan bli for svake på avstander over 500 km. Her på Sunnmøre synkroniseres ikke mine G-shocks hver natt, men på Østlandet er du jo vesentlig nærmere. Jeg sjekket mine tre nå i kveld, og to av dem var synkronisert for fem dager siden, og den tredje ikke siden november. Nå har jeg plassert alle i et sørvendt vindu, så får vi se hva resultatet er i morgen tidlig.
Vis vedlegg 230292
Beklager avsporingen, @emptybrainjacks. ;)
0 av 3 ble synkronisert i løpet av natten.
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Litt om skivene på jernbaneklokkee:
Standarden Ball innførte hadde klare krav til skiva. Det viktigste var at skivene var lettleste og praktiske i bruk så det skulle være enkle, fete, svarte arabiske tall på en hvit skive kombinert med svarte tydelige visere. I kjølvannet av Railroad Standard ble det patentert flere skivedesign.

En av de første skivene som ble patentert i USA var Ferguson dial. Denne skiven la vekt på at minuttene skulle være mer lesbar enn timene. Denne skiva ble ikke noe særlig populær, da det viste seg at lesbarheten var ganske dårlig og rett og slett slitsom å bruke.

Bilder fra nett:
7f9b6d45a86a9c947ea3bdbd4a21f631.jpg

Hamilton ur med Ferguson Dial
8404-685ee215cb2566bfde157c2c5fe7be0e.jpg

Ball med Ferguson dial

En annen skive ble patentert av Henry S Montgomery som var sjefsinspektør for klokker og ur på Santa Fe Railway. Montgomery Safety Numeric Dial også kjent som "Monty Dial" blant samlere. Denne skiva hadde minutter fra 1 til 60 ytterst langs kanten på skiva.
Elgin markedsførte sine klokker som hadde Monty Dial med “A Dial That Almost Speaks The Time.”
Det skal ha vært en disputt mellom Webb C Ball og Montgomery uten at jeg vet noe særlig om denne disputten. Kanskje noen her sitter på info om den krangelen?

Bilder fra nettet:
look-16s-elgin-father-time-21j-monty_1_a6e5b605a37daac87d091a4caf0a5901.jpg

Elgin med klokken der skiven forteller deg hva klokka er.

ball monty.jpg

Ball med monty dial

En annen skive som var populær er 24-timers skiva kjent som "Canadian" eller "Canadian Railroad" dial. Denne ble flittig brukt av Longines. Longines har også denne skiva på sin moderne Railroad-modell.

Igjen bilder hentet fra nettet:
canadian waltham.jpg

Eldre Waltham lommeur
Longines-RR280.jpg

60-talls Longines (SVÆRT LEKKER. Noen som har en slik her på sonen?)

basel2016longinesheritagerailroad2.jpg

Nyutgaven av Longines Railroad som kom i 2016.
 
Ikke så resistent mot magnetisme som sin forgjenger(?) eller siste versjon, men trolig mer en nok til hva jeg trenger i hverdagen. Og mye finere enn siste versjon etter min mening... En av mine mest lettleste klokker, uansett lysforhold. :)
36mm ble først kjøpt, men innså at den var i minste laget til meg, så deretter ble det 39mm. Samboer har "tatt over" 36mm;


23-Zawatch-1280051.jpg
19-Zawatch-1280039.jpg
21-Zawatch-1280048.jpg
26-Zawatch-1280068.jpg
27-Zawatch-1280075.jpg
28-Zawatch-1280082.jpg
29-Zawatch-1280085.jpg


EDIT; La til litt flere bilder, og kan legge til at jeg liker den pga. "clean" skive, god lesbarhet og god lume, bygger lavt, og er meget behagelig å ha på. (Jeg liker ikke de nyere versjonene, da jeg synes det er for mye detaljer på skiver, tykkere og mer "klumpete" kasse inklusive uproporsjonale ting med bezel/kasse som jeg ikke helt klarer å forklare, klumpete lenke/lås).

For de som lurer, så er dette referanse 2503.52 (36mm; 2504.52), og er egentlig lik Aqua Terra (unntatt skive og visere) i samme generasjon 250X.XX (som jeg forøvrig også etter hvert anskaffet meg med hvit og blå skive, da klokkene er så fine og gir mye for pengene). Railmasteren kom også i flere andre størrelser/varianter, inklusive noen kjempestore, samt chronograf. :)
 
Redigert: