Nytt eller brukt?
Hvor klokkeinteressert er han egentlig?
Ligger det på window-shopping-nivå, eller leser han klokkemagasiner, surfer klokkesider på nettet, snakker mye om klokker osv?
Jeg anså meg selv som rimelig interessert i klokker gjennom 40 år, men bruktklokker utover de jeg hadde arvet var ikke engang i mine tanker - helt til jeg endte opp her på TS. Det var heller ikke aktuelt med klokkekjøp til noe særlig over 5K. Kona fablet om å kjøpte en Tag Heuer Carrera uten komplikasjoner til min 50-årsdag, noe jeg for et års tid siden mente var svært bra.
Så ble jeg tipsen om TS-forumet, takk for det iron-man, og da forandret alt seg. Jeg ble plutselig, ja nærmest over natten, klar for en brukt klokke. I april i år satte jeg meg som mål å finne "drømmeklokka" inne 50-årsdagen - som er om noen dager, og som jeg kunne kjøpe for konas midler. Dette endte med at jeg allerede i mai kjøpte en brukt Seamaster 2254.50. Nå har jeg handlet brukte og nye klokker for 70K+ og jeg leter fortsatt etter en 50-årsgave, men nå til en helt annen pris og av en helt annen type enn Carreraen.
Jeg tror du skal gå tilbake til plan A, kjøpe en flott klokkeboks med plass til f.eks fire klokker og legge inn en ny mekanisk klokke for "resten". Da får du en ny Longines, Certina eller mange andre som er foreslått tidligere i tråden.
Deretter forteller du han om dette forumet. Dersom han da går fullstendig fra vettet, det merker du når han ikke lenger kommuniserer med deg annet enn gjennom forumet (du er jo medlem allerede), alle sparepengene går til klokker og han fotograferer lanken morgen og kveld, da kan du begynne å spare til Rolex eller noe annet fint som han etter stor sannsynlighet kommer til å vise deg flere ganger i døgnet. Da sier han noe sånt som: Er ikke dette en flott klokke, hva synes du om denne osv sov.