Jeg har blitt scammet / Just got scammed by "kenvw watches"

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
1
Hei!

Long time lurker her, men har ikke meldt meg inn før nå.

Leste Peronis tråd i forrige uke og begynte å leke med tanken om birthyear watch. Skjønte at Peroni ikke skulle selge med det første, så begynte å kikke på TZ.

Fant etter noen dager denne annonsen

Kontaktet selger og han sendte meg bilder. Bildene var av en 78-modell i OK stand og selger holdt en lapp med nick ved siden av bildene (gjorde også et reverse image search) så antar at scammer faktisk eier klokkene han scammer med. Han sendte også bilder jeg etterspurte av lenke osv.

Googlet mailen hans og fant dette. Skjønner nå at de er en og samme person.

Kontaktet renickchua (WUS-meldem i 6+ år) og han ga meg grønt lys for kjøp. Ga en veldig grei referanse, skrev til og med at selger var litt treg med å sende (oversolgte ikke).

Selger ville at jeg skulle overføre via moneygram men jeg sa nei, ville bruke DnB. OK for selger, men da måtte jeg sende pengene til kona hans (burde sett varsellampene).

Selger ga meg hans fulle "navn", konas navn, deres adresse og kontonr. Adressen og navnet på kona stemte på US Yellow Pages og i google maps. Sjekket også "konas" facebook men kontaktet henne ikke.

Overførte penger til USA på mandag, og så i går dette

Kontaktet OP og han sa jeg skulle si ifra til banken og stoppe overføringen. Så også at brukeren Ken var bannet fra TZ.

Kontaktet DnB som sa jeg kunne legge inn en reklamasjon, og at det var ikke sikkert jeg ville få noe igjen. Ville ta 4-7 uker.

Poster dette så folk kan advares og se hvor lett man kan bli scammet. Jeg har kjøpt og solgt mye på eBay og WUS, men gikk i fella nå. Virkelig en god scammer som har jobbet med flere kontoer, og postet ref.check på kjøpere osv.

Identiteten til "kona" er nok stjålet, så jeg varslet henne via FB i morges.

Har postet på engelsk her: WARNING: Just got scammed by "kenvw watches" / renickchua

Google søkeord: Kenwv, kenvw, kenwv91@gmail.com, renichhua
 
Bra du tar deg tiden til å skrive dette til advarsel for andre. Håper virkelig det ordner seg med banken!

Vet at det ikke er det du vil høre, men dette understreker også viktigheten av å benytte paypal ved internasjonale kjøp. Da er man sikret mot nettopp dette.
 
Huff

Uggen følelse når man blir svindlet. Jeg har blitt det selv en gang (skrev om det her på Tidssonen her: http://www.tidssonen.no/forum/sikke...-i-singapore-men-tjene-penger-p%E5-det-17461/). Heldig vis betalte jeg med PayPal og jeg fikk pengene tilbake etter en drøy måned (etter masse styr med politianmeldelse, litt krangel med PayPal, osv).

Jeg håper det ordner seg for deg og at du får pengene tilbake. Hold oss gjerne oppdatert, så vet man selv hva man kan gjøre om man havner i en lignende situasjon.

mvh
Ragnar
 
Takk for støtten.

Er jo min egen skyld, men vanskelig å se varsellampene i "klokkerusen"..

Men kontaktet DnB direkte for å høre om det var noe mer jeg kunne gjøre, og da fikk jeg en internmail av dem. Sendte mail på denne og fikk svar ila 12 min om at dette ble tatt hånd om og at de allerede hadde kontaktet banken pengene var overført til.

Så tips nr 1: Mas på DnB kundeservice for raskere hjelp :p
 
Takk for støtten.

Er jo min egen skyld, men vanskelig å se varsellampene i "klokkerusen"..

Men kontaktet DnB direkte for å høre om det var noe mer jeg kunne gjøre, og da fikk jeg en internmail av dem. Sendte mail på denne og fikk svar ila 12 min om at dette ble tatt hånd om og at de allerede hadde kontaktet banken pengene var overført til.

Så tips nr 1: Mas på DnB kundeservice for raskere hjelp :p

Godt å høre at de tar tak :) Hold oss oppdatert!
 
Var på nippet til å sende en forespørsel på denne annonsen selv. Håper det ordner seg for deg.
 
OPPDATERING:

Jeg har siden forrige uke purret på DnB hver dag, og i går prøvde jeg å ringe banken som eier kontonummeret jeg overførte til (Eastern Bank). Der var det null forståelse eller service og hente, og de ba meg purre opp DnB.

Det ringte nettopp en hyggelig dame fra DnB som kunne fortelle at pengene jeg overførte allerede er tatt ut av kontoen og de kunne ikke gjøre noe, pengene er altså tapt.

Vet at alt er min egen feil, men litt irriterende at Eastern ikke ville hjelpe meg i det hele tatt. Jeg har både navn, adresse og tlf.nr til den personen som jeg overførte pengene til. Forventer ikke at de skal gi ut kundeinformasjon, men fint om de kunne sjekket saken videre, kanskje frosset kontoen eller tracket pengene.

Har kontaktet personen gjennom facebook, men får ikke svar, så antar at denne personen er med på scammen.