Jeg går mine egne veier – klokka jeg har og bruker som ikke alle liker

Medlem
2. juni 2009
Sted
Fredrikstad
Siden jeg synes det generelt er mye snakk om de samme klokkene og merkene her inne på sonen tenkte jeg å starte en tråd der vi som har våget oss litt utenfor hovedveien kan vise fram hva vi har og skrive litt om hva som gjør at vi har den klokka.

Finnes så uendelig mye spennende der ute, men ofte synes jeg diskusjonen her inne dreier seg mest om videresalg og verditap. Alle som har eid en bil i løpet av livet sitt er vel enig om at verditapet på klokker i bunn og grunn er symbolsk, og at det burde ikke være det viktigste når man velger klokke….

Så her starter jeg med min U-Boat Flightdeck 43mm

Detter er en klokke jeg fikk inn ved et bytte. Hadde egentlig ikke så store forhåpninger for den, men tenkte det var greit å teste når jeg hadde sjansen.
Ut ifra det jeg normalt ser etter skulle ikke denne funke for meg, men det gjorde den. Liker den litt røffe stilen og kronen på venstreside. Dette er helt klart en klokke som blir lagt merke til også hos de som ikke er spesielt opptatt av hva man har på armen.
Synes også U-Boat har mange kule modeller i kolleksjonen, men kan være helt enig med de som presiserer at dette er et merke hvor design kommer foran det horologiske og at det ikke er urverket som står i høysete. Men et 7750 verk er helt greit og de U-Boat her helt ærlige på hva de leverer.

Så hva har du som er gøy?

På ingen måte noe som trengs å forsvares dette:) U-boat har vel som du sier etablert seg i et segment mer mot det motemessige, men har så absolutt inntrykk av at det er kvalitet. Og, det eneste som betyr noe er at du selv er fornøyd, hvilket du jo tydeligvis er;)

På ingen måte noe som trengs å forsvares dette:) U-boat har vel som du sier etablert seg i et segment mer mot det motemessige, men har så absolutt inntrykk av at det er kvalitet. Og, det eneste som betyr noe er at du selv er fornøyd, hvilket du jo tydeligvis er;)

Lagde ikke den tråden mest for å vise fram eller skrive om min egen klokke, men for å se hva dere andre har og erfaringene dere har.

Flott med flere fra Fredrikstad her! :)

Vel, jeg må ærlig innrømme at jeg "til stadighet" bruker min gamle Gant GMT-quartz. Av og på med nato, silikon- eller skinnreim. Dessuten har jeg en forkjærlighet for gamle Swatch - herlige plastklokker som tikker no' INNMARI høyt! Hører meg på lang avstand, he he :mrgreen:

Alarm-chrono fra rundt 1998:

Redigert:
Jeg skjønner ikke denne tråden her. Er det en misfornøydhetstråd? Er det fordi man er usikker på sine valg og må få disse bekreftet, jf. "...som ikke alle liker?" Er det en passiv-agressiv kritikk av Tidssonen?

Jeg synes alle skal stå for sine valg. Synes du klokka di er fet, så vis den frem her på sonen, lag egen tråd, stå på den virtuelle såpekassa og skrik det ut! Takhøyden på Sonen er høy, både ift å si hva man liker og hva man ikke liker, jf. tråder som "Hva f... er poenget med <sett inn valgfritt klokke-produsent>"

Denne innpakningen som det innbys til i denne tråden trengs ikke, IMHO.

Disclaimer (i denne tidsalderen hvor alt og alle krenkes): Jeg ønsker ikke å kneble noen, eller å få denne tråden avsluttet. Alle forum-medlemmer står fritt til å mene, opprette tråder og si hva de vil. Det ovenstående er KUN min egen mening.

Får du natostrap på Swatch? Thats it, jeg bestiller en System51.

Flott med flere fra Fredrikstad her! :)

Vel, jeg må ærlig innrømme at jeg "til stadighet" bruker min gamle Gant GMT-quartz. Av og på med nato, silikon- eller skinnreim. Dessuten har jeg en forkjærlighet for gamle Swatch - herlige plastklokker som tikker no' INNMARI høyt! Hører meg på lang avstand, he he :mrgreen:

Min alarm-chrono fra rundt 1998:

Får du natostrap på Swatch? Thats it, jeg bestiller en System51.

Usikker på det. MEN, antar, om du er god med ei fil, så kan du fjerne de 2 midterste "lugsene" og tre gjennom? Skal se om jeg finner ei jeg har som ikke fungerer lenger og gjøre litt research!

Jeg skjønner ikke denne tråden her. Er det en misfornøydhetstråd? Er det fordi man er usikker på sine valg og må få disse bekreftet, jf. "...som ikke alle liker?" Er det en passiv-agressiv kritikk av Tidssonen?

Jeg synes alle skal stå for sine valg. Synes du klokka di er fet, så vis den frem her på sonen, lag egen tråd, stå på den virtuelle såpekassa og skrik det ut! Takhøyden på Sonen er høy, både ift å si hva man liker og hva man ikke liker, jf. tråder som "Hva f... er poenget med <sett inn valgfritt klokke-produsent>"

Disclaimer (i denne tidsalderen hvor alt og alle krenkes): Jeg ønsker ikke å kneble noen, eller å få denne tråden avsluttet. Alle forum-medlemmer står fritt til å mene, opprette tråder og si hva de vil. Det ovenstående er KUN min egen mening.

Mulig jeg har formulert meg dårlig med hva jeg er ute etter. Er ingen kritikk av sonen, brukere eller merker. Men et ønske om å se bilder og høre historier fra eiere av klokker litt utenfor det vanlige. Dette etter å lest Hublot tråden, hadde feks vært spennende å hørt fra en lykkelig Hublot eier. Finnes sikkert masse tråder der slike klokker blir vist fram, men jeg syntes det kanskje hadde vært gøy å samle litt bilder i en tråd. Litt som tråden: klokker jeg liker som ingen andre liker (eller hva den het, fant den ikke igjen) men med erfaringer fra å bruke og eie klokkene selv.

Ønsker egentlig bare å se bilder og høre hsitorier.

Jeg har veldig sansen for Fortis, og synes det er rart at de ikke har fått mer fotfeste i Norge. De er et gammelt sveitsisk merke, som har noe inhouse, men stort sett lager "bang for the buck" ETA-baserte ur.

Har eid disse to, men synes de lager mye annet tøfft også :)

å være litt påpasselig (litt..) gjør at jeg i større grad er i stand til å bytte ut/selge/kjøpe nye ur i samlingen min og dermed oppleve flere ulike ur. Hvis jeg ikke hadde tenkt litt på verditapet hadde denne hobbyen blitt for kostbar.

Selvfølgelig vil det alltis være noen som bare kan trekke rumpeballene godt fra hverandre og få en spade med gull tredd i ræ.. men for de aller fleste her på TS tror jeg at fleksibiliteten med å kunne eie forskjellige ur er basert på fremtidige tanker rundt evt salg

Ikke meningen å være negativ, du har helt rett når det gjelder å tenke på verditap. Men jeg synes personlig at det er en fin strategi :)

Få liker Certina. Få liker quartz. Enda færre liker kombinasjoner av begge - men jeg digger denne som jeg fikk av kona for 7 år siden. Spesielt er bezelinserten prikken over kransekaka:

2014-02-16174213_zpse9bb6d1b.jpg

å være litt påpasselig (litt..) gjør at jeg i større grad er i stand til å bytte ut/selge/kjøpe nye ur i samlingen min og dermed oppleve flere ulike ur. Hvis jeg ikke hadde tenkt litt på verditapet hadde denne hobbyen blitt for kostbar.

Selvfølgelig vil det alltis være noen som bare kan trekke rumpeballene godt fra hverandre og få en spade med gull tredd i ræ.. men for de aller fleste her på TS tror jeg at fleksibiliteten med å kunne eie forskjellige ur er basert på fremtidige tanker rundt evt salg

Ikke meningen å være negativ, du har helt rett når det gjelder å tenke på verditap. Men jeg synes personlig at det er en fin strategi :)

Men så er jo verditap på såkalte ukurrante klokker kun et resultat av (en litt kjedelig) kollektiv konservatisme som ikke nødvendigvis er så veldig WISete (godkjent ord? :p) ;)

Redigert:
Få liker Certina. Få liker quartz. Enda færre liker kombinasjoner av begge - men jeg digger denne som jeg fikk av kona for 7 år siden. Spesielt er bezelinserten prikken over kransekaka:

2014-02-16174213_zpse9bb6d1b.jpg

Så den der(eller noe veldig lignende) på en kollega her forrige uke, og tok meg i å bli sittende og glane. Flotters ur, utrolig kul bezel. :)

Loevhagen: Får litt "Blancpain-feeling" av den.. :) Har selv flere Certina, både quartz og eldre mekaniske. Fikk i går prøve den limiterte Bjørndalen-utgaven med 80 timers verk. Nyydelig klokke!

15751843739_23d161edf9_b.jpg

Mine to minst tidssonen-mainstream: I forgrunnen en Citizen Stiletto Eco-drive fra ca 2009. Har vært på lanken de fleste dagene jeg har gått med skjorte. Har fått litt mer konkurranse det siste året, men fortsatt i bruk. Eco-drive er kanskje den teknologien i klokkeverdenen jeg liker aller best - at små mengder sollys (eller til og med glødelampelys) kan omdannes til elektrisitet for å drive en quartzkrystall i en bestemt frekvens og bitte små motorer som flytter viserne rundt. Fantastisk rett og slett. Lurer på om det var dette Becquerel så for seg da han leflet med gull, syre og sollys på attenhundretallet.

Likevel, er det noe eget med mekaniske urverk. For min del er det at de er så enkle å forstå. For meg som ikke har studert fysikk utover videregående og en og annen populærvitenskapelige bok så er quartz litt utenfor hva jeg helt forstår. Mekanikk derimot er mye enklere, og det gir en helt spesiell følelse å trekke opp et urverk. I bakgrunnen er derfor vekkerklokken min, en Europa reisevekkeklokke med 2(!) juveler. Ingen spesiell greie, men har arvet den fra opphavet, og selv om tikkingen kan gjøre meg litt gal har den en spesiell plass på soverommet. Når den ringer er det ikke sjelden jeg titter opp på telefonen min og ser "alarm app has stopped responding - wait, close, report" eller noe sånt.

Jeg forstår ikke hvorfor du fyrer deg såpass opp @SpaceCowboy...
Alle som er kjent med TS vet at mest av alle anbefalinger på første, andre.. kjøp er ofte orientert på 3-4 merker...
Sånn er det på mest av alle forum: Det utvikler seg en bestemt kultur rundt de "favoriter" og det burde ikke bli ukjent.
Jeg har ofte merket meg ut for å ha en uvanlig samling og for å snakke om uvanlig merker: Mange syns at det gir ny blod og du er sikkert enig.
Men jeg tror ikke at den tråd er en "protest": Men mer en "har du noe som er ikke A4 her på TS, bare post dine bilder..."
Hvis du vil ikke godkjenne at det fins en slags kultur rundt en sirkel av varemerker i TS: Lever du i fornektelse.
Jeg mener ikke at det er en dårlig kultur: Det er bare en vanlig fenomena og vi må leve med det.
Det er en god tråd som skal presentere mange "sorte fårer" og gjør TS rikere: Alt av dette tilgjengelig i en tråd.

Redigert av en moderator:
Jeg forstår ikke hvorfor du fyrer deg såpass opp @SpaceCowboy...
Alle som er kjent med TS vet at mest av alle anbefalinger på første, andre.. kjøp er ofte orientert på 3-4 merker...
Sånn er det på mest av alle forum: Det utvikler seg en bestemt kultur rundt de "favoriter" og det burde ikke bli ukjent.
Jeg har ofte merket meg ut for å ha en uvanlig samling og for å snakke om uvanlig merker: Mange syns at det gir ny blod og du er sikkert enig.
Men jeg tror ikke at den tråd er en "protest": Men mer en "har du noe som er ikke A4 her på TS, bare post dine bilder..."
Hvis du vil ikke godkjenne at det fins en slags kultur rundt en sirkel av varemerker i TS: Lever du i fornektelse.
Jeg mener ikke at det er en dårlig kultur: Det er bare en vanlig fenomena og vi må leve med det.
Det er en god tråd som skal presentere mange "sorte fårer" og gjør TS rikere: Alt av dette tilgjengelig i en tråd.

Pøh... :)

8568411753_78d8ba8017_c.jpg

Redigert av en moderator:
I give you Alpina Avalanche Extreme og sin in-house AL950

Citizen Promaster 1000m med custom titanium lugs&reim

Agat 193ChS

Den siste "Made in Italy"? U-Boat 1000-of-Feet med 6497-2

Den sjelden DREI fra Kazimon... "Made in Germany"

Den sykt 6000meter CH1 fra Helberg

Marathon SAR Maraglo(ikke mer produsert)

Den sjelden Revue som er mest kjent under Revue Thommen nå...

Den sjelden SeaHawk 2 pro 3000 meter