Jeg fant en gammel Seiko Cronograph Automatic (og en omega)

Medlem
5. aug. 2012
Innlegg
31
Hei!
Jeg var i huset til bestefar i helgen. Fant en gammel Seiko som ikke gikk. La den tilbake, og tenkte- hmmmm, jeg bør jo sjekke hva det er no. Da jeg hentet den igjen gikk den :) Fant ut at det var en av de første mekaniske klokkene Seiko laget (correct me if im wrong). Den er ganske herja, men jeg har den på armen nå. Etter tre dager så går den ihvertfall ikke over minuttet feil, sekunder har jeg ikke sjekket.
Fant også en gammel Omega Seamaster Bonneville, men den var virkelig kvestet, den mangler den "skruen" man stiller klokka med, men den gikk den også.

Skal få tatt noen bilder av Seiko'en i dagslys, her er noen midlertidige bilder.

Jeg lurte på, er det noen som kan fortelle meg hva de to knappene er til? Den ene må jeg dra ut igjen hvis jeg presser den inn, så jeg har ikke fikla så mye med de i fare for å ødelegge noe.


Seiko Cronograph Automatic by dieseldragon, on Flickr


Seiko Cronograph Automatic by dieseldragon, on Flickr


Seiko Cronograph Automatic by dieseldragon, on Flickr
 
Likte den. Begrenset kunnskap om Seiko, kommer sikkert noen mer kunnskapsrike etterhvert og kan fortelle mer.
Hvis ikke kan du poste over på watchuseek, stort og aktivt Seiko miljø.
 
Flott Seiko, serienummeret sier at den er fra 1974, hvis jeg ikke tar feil. Hvis du googler 6139-8030 finner du mye info om uret.
 
Flott, gammel klassiker det der! Som du kanskje har funnet ut til nå er det en cal 6139, et verk som var et av flere i kappløpet av verdens første automatiske kronograf. Hvem som var først er et tema som ikke er så enkelt å bli enig om, men det er en annen diskusjon.

Flott ur, og om du finner ut at du skal gi det en ansiktsløftning og få gjort litt med verket, er Ossur Soleim i Tordenskjoldsgt i Oslo veldig flink med disse. Det har jeg førstehåndserfaring med, han tok min:

IMAG0405.jpg
 
Takk for tilbakemeldinger!
Den var voldsomt flott den Seikoen din Krille! Jeg fant forresten ut at en av disse Seiko'ene var med astronautene ut i rommet. De var pålagt å bruke Omega, men en av de hadde med seg en Seiko.

Et spørsmål.
Hva er de knappene på klokka til? (har ikke turt å fikle så mye med de, da den ene er veldig treig.


pog-ltr5a.jpg
 
Et spørsmål.
Hva er de knappene på klokka til? (har ikke turt å fikle så mye med de, da den ene er veldig treig.
Knappene på klokken er rett og slett kronografen (stoppeklokken). Disse klokkene har ikke vanlig sekundviser, men den øverste knappen starter og stopper den farvede (rød eller gul) sekundviseren. Den nederste resetter etter at du har stoppet den. Den lille viseren i subdialen teller minutter. Dette er altså 30-minutters kronograf, det er så langt den kan ta tiden.

Mellom disse to knappene finner du kronen, som brukes til å sette dato og dag samt til å dreie den indre bezelen om det er det på din. En finurlighet er at dato settes med å trykke kronen litt inn, da avanserer den én dag. Ved å trykke kronen helt i bånn avanserer den én ukedag i tillegg.
 
Takk!
Nei så kult, alt virker, bortsett fra tregheten i knappene.. Navnene på dagene er ikke noe jeg er kjent med. Tirsdag er LUN, og lørdag er SAM osv. Det er helt sikkert kjøpt i Østen på 70 tallet, farfar var kaptein og stort sett i Kina og Japan. Kanskje derfor ukedagene har udda navn?
 
Seikos daghjul har vanligvis dag på to språk. Gjerne Engelsk/Spansk, Engelsk/Arabisk eller Engelsk/Japansk, her er en liste over alle forkortelsene.

Du setter et språk ved å klikke deg frem til dagens dag på foretrukket språk, og dagene vil fortsette på dette språket. Se mer om å sette dag/dato på en 6139 her.
 
Takk for tilbakemeldinger!
Den var voldsomt flott den Seikoen din Krille! Jeg fant forresten ut at en av disse Seiko'ene var med astronautene ut i rommet. De var pålagt å bruke Omega, men en av de hadde med seg en Seiko.

pog-ltr5a.jpg

Det du sier er helt sant, samme verket som ligger i klokken som den han hadde med seg, men det var nok ikke den klokken som er Col.Pogue. Han hadde med seg en 6139-6002 ut: Entrevista con el Tiempo: William R. Pogue

Da jeg fant den klokken hjemme hos faren min, fant jeg også interesse for klokker. Jeg er utrolig glad for at jeg fant den, håper det samme skjer med deg og :)
 
Det du sier er helt sant, samme verket som ligger i klokken som den han hadde med seg, men det var nok ikke den klokken som er Col.Pogue. Han hadde med seg en 6139-6002 ut: Entrevista con el Tiempo: William R. Pogue

Da jeg fant den klokken hjemme hos faren min, fant jeg også interesse for klokker. Jeg er utrolig glad for at jeg fant den, håper det samme skjer med deg og :)
Morsomt!
Jeg har blitt litt mer obs på klokker kan man si. Det som har skjedd er at jeg har bestillt en Seiko SNZF17. Den er på vei over Atlanteren med fly nå :) Har ekstremt lysst på en MarineMaster, men jeg får begynne med en SNZF17. Jeg gjør mye hardt arbeid, og det er en klokke som er billig nok til at jeg kan gå på en smell. Har veldig lysst til å få tak i noen eldre Seiko'er- det har jeg troa på. Er dessuten Japan'ofil fra før (hvis det er noe som heter det). Jeg bygger Offroadbiler, og da er det stort sett baare Japansk som holder.

En slik nydelig sak har jeg bestillt:
649645_091220132532_SNZF17K1-2.jpg
 
Morsomt!
Jeg har blitt litt mer obs på klokker kan man si. Det som har skjedd er at jeg har bestillt en Seiko SNZF17. Den er på vei over Atlanteren med fly nå :) Har ekstremt lysst på en MarineMaster, men jeg får begynne med en SNZF17. Jeg gjør mye hardt arbeid, og det er en klokke som er billig nok til at jeg kan gå på en smell. Har veldig lysst til å få tak i noen eldre Seiko'er- det har jeg troa på. Er dessuten Japan'ofil fra før (hvis det er noe som heter det). Jeg bygger Offroadbiler, og da er det stort sett baare Japansk som holder.

Jesss, en til! Jeg ble fanget av eldre Seikoer selv i begynnelsen, før interessen fløt videre. Bestilte noen eldre Seiko selv (1971, -73 og -74) da jeg fant ut om eldre automatiske klokker. Vær observant når du kjøper eldre automatiske chronos forøvrig, hvis de ikke er i ordentlig stand er det ufattelig dyrt å få de kjørt på service. De færreste urmakere vil ta i dem, og det faktum at enkelte deler er vanskelig å få tak i. Det beste reelle alternativet er å sende dem inn til Seiko, og det koster gjerne 5000,-, noe som er dyrt når du har betalt 600,- for klokken..
 
Da har jeg hatt 5'ern en stund, den bregynte plutselig å gå veldig fort. Var hos en urmaker i Sarpsborg. Han fiksa det, men sa at jeg ikke burde ha mekanisk klokke, ihvertfall ikke Automatic. Jeg husker ikke hva komponenten heter, men det er det den lille fjøra som svinger fort, den var helt misshandla- han retta den ut, og nå går den riktig igjen. Jeg får vel ta den av meg, når jeg skal ta i et tak.

Utrolig trivlig urmaker ihvertfall. Han hadde peiling han!