James Bond Rolex?

Grendel

Støttemedlem
Medlem
15. jan. 2012
Innlegg
6.079
Sted
Oslo
Her en dag satt jeg og bladde i min James Bond bok.

Selvfølgelig går ikke hans klokker forbi mitt blikk.

Roger Moore har en fin Sub som han kan vri på beazelen og klokken blir magnetisk.

Er det noen som har forsøkt å lage en kopi av denne? Rolex'en er en no-date sub.

Min tanke har vært å ta en homeage med dato. Dato hjulet males i rette farver (hvit og rød). Man skaffer seg en Rolex No-Date skive og driller huller slik at farvene fra dato-hjulet kommer gjennom.

Click-spring til beazel må fjernes og erstattes med en liten pusher til dato-hjulet. Selvfølgelig kan ikke klokkens mekanisme til dato-hjulet bevares.

Vel!
Hvor sprø er jeg? Vil noe slikt kunne gjennomføres?

8-D
 
Such a delicat touch..

[video=youtube_share;tShiZ6ezVJU]http://youtu.be/tShiZ6ezVJU[/video]

Kult prosjekt. Det burde være fullt mulig å få til. Det finnes jo flere kopier av sage-suben:

[video=youtube_share;_VJE9FXMg_U]http://youtu.be/_VJE9FXMg_U[/video]
 
Alt kan gjennomføres, men jeg tror allikevel du havner på en god åtter på sprøhetsskalaen (1 - 10) ;)

Jeg har forresten hørt/lest at ALT som benyttes av duppeditter og effekter i 007-filmene skal kunne gjennomføres i praksis. Om dette stemmer så må det i alle fall i teorien kunne bygges en slik "magnetisk" klokke som du beskriver. Selv om magneter og urverk er mer som olje og vann ...
 
Skal dette kunne gjennomføres, må urverket skjermes godt nok mot magnetfeltet. Akkurat dette med elektrofysikk er ikke noe jeg har greie på, men har jo skjønt at en magnet er utrolig sterk når man er i umiddelbar nærhet av den. I dette tilfellet snakker vi jo om millimeter. Mener å ha lest at dette med antimagnetiske ur, egentlig er snakk om å nærmest "dreie" magnetfeltet i størst mulig grad vekk, og at det ikke er ren antimagnetisme det er snakk om, jeg vet her egentlig ikke hva jeg prater om :)

Derfor skulle jeg tro at klokkens mekaniske urverk blir såpass påvirket at det vil bli ødelagt. En mulighet er jo å lage et kostbart urverk i deler som ikke påvirkes av magnetisme i det hele tatt, men tror ikke at det finnes noe substitutt til metaller til for eksempel hovedfjær.

Et quartzverk - hvis du velger det, vil gå helt bananas når du nærmer deg et magnetfelt. En metode som enkelte bruker for en kickstart hvis en batteriklokke med analog visning har stanset grunnet manglende service, størknet olje ect, er å holde det inntil et magnetfelt i kort tid. Da går klokken bananas og sekundviser raser av gårde på en slik måte at En sekundviser på en El Primero Striking 10 ht vil minne om en 100 - metersløper med rullator i forhold :) Dette blir en utfordring i hvert fall :)
 
Fritt etter (dårlig)minne,så bruker vel Pita magneter i sin Oceana modell.
Den ligger vel riktignok mellom en hockeypuck og en Bigmac i tykkelse.
 
Hmmmm...
Det høres litt skummelt ut å montere magneter inn i klokken.
Jeg ser for meg at klokken blir uten magneter, men bare en vridbar beazel som endrer farvene.

Derimot kunne det være fint å ha med en spesiallaget te-skje... med en liten magnet bak!

:cool: