Jakten på den perfekte flieger

Medlem
5. mars 2013
Innlegg
15
Sted
Oslo
Hei

Jeg er på jakt etter en high end flieger men sliter med å finne ”den perfekte”. Jeg har allerede IWC Mark XVII som jeg er veldig godt fornøyd med. Synes virkelig IWC mestrer flieger-designet. Men jeg skulle gjerne hatt noe med hakket mer wrist presence og kanskje et mer interessant urverk. Big Pilot burde jo sånn sett være det naturlige valget, men den blir litt for stor igjen. Dessverre! Dessuten er den nok noe i overkant av budsjettet. Jeg jakter etter noe som ligger mellom BP og de mange rimelige, tyske variantene i pris/kvalitet.


Kandidater jeg vurderer pr nå (bilder stjålet hemningsløst fra nett):
- GO Navigator
- Oris Big Crown Propilot cal111
- Vulcain Aviator







SÅ: Hva tror dere om disse kandidatene? Andre forslag til merker og modeller som bør vurderes i dette sjiktet?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Hva med å sjekke Laco? De var en av de fem opprinnelige leverandørene til det tyske flyvåpenet under krigen, i den grad det er kult og viktig, sammen med IWC, Wempe, Lange og Stowa(?), hvis jeg ikke husker feil. Stowa er også et alternativ, kanskje?
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Det er sant. De er absolutt gode alternativer, men har en mistanke om at de kvalitetsmessig ikke når helt opp i klassen med de andre jeg ser på her. Har tidligere eid en Stowa. Veldig fin klokke og mye for pengene, men opplevde det som en "oppgradering" i finish og kvalitetsfølelse da jeg byttet den ut med IWCen jeg har nå...
 
Denne har jeg siklet på en stund, syntes den er dødsfet. Punktum. Her får du fargeklatt, trekant i topp av skive, kassemål som er innafor (usikker på høyden) og på toppen av dette får du inhouse verk. Som en ekstra bonus, tipper jeg du sitter igjen med en betydelig slump penger av budsjettet som du kan bruke på noe annet gøy.

Løp og kjøp! Faller den ikke i smak, tar jeg den på strak arm :D

http://www.alpina-watches.com/collection-startimer/small-date-automatic--76.aspx?f=4&me=130
 
Den der er veldig fin. Har sett på den tidligere og burde strengt tatt satt den opp på lista sammen med de andre. Var faktisk å prøvde den hos AD i London for en stund siden, men da trakk jeg meg til fordel for IWCen. Men nå som jeg ikke er 100% happy med valget, burde kanskje Alpina revurderes. Har du sett den inne hos norsk AD?
 
Den der er veldig fin. Har sett på den tidligere og burde strengt tatt satt den opp på lista sammen med de andre. Var faktisk å prøvde den hos AD i London for en stund siden, men da trakk jeg meg til fordel for IWCen. Men nå som jeg ikke er 100% happy med valget, burde kanskje Alpina revurderes. Har du sett den inne hos norsk AD?

Ikke sett den live, men den finnes i nettbutikken til D Andersen, og til en meget hyggelig pris IMO...

Jeg har selv en variant av dette verket i min FC Slimline Moonphase, mener disse er basert på det samme verket, og jeg ingenting å si på nøyaktighet eller slikt.

https://david-andersen.no/merke/alpina/#pi/24954
 
Islandske JS Watch Co har et par kule "fliegere". Personlig liker jeg den ene mye bedre enn den andre, og de tikker kanskje ikke alle boksene dine heller... Men jeg likte dem godt da jeg prøvde dem, og fit og finish på klokkene fra JS er top notch!

Finner ikke bilder å legge inn, men linker går greit:
CREATED TO HONOR THE 70 YEAR HISTORY OF REYKJAVIK AIRPORT:

http://www.jswatch.com/frisland-1941


“The first official Icelandic Air Show will be held at the airport tonight at 7 1/2,” sounded the advertisement on September 3rd 1919. “:
http://www.jswatch.com/islandus-1919/
 
  • Liker
Reaksjoner: bep
Takker for alle svar så langt.
Zenith er absolutt med i kabalen @Ban . Særlig 40mm modellen har vært vurdert.

og @Hansur , takk for tipset om JS Watch. Har gått meg hus forbi. De skal jeg sjekke ut nærmere!
 
Prøvde faktisk Zenith pilot på armen i dag. 45mm(?) i bronse og Gmt versjonen som er 47-48 mm (?). Meget fine og må si de frister. Beklager avsporing fra tråden ☺
Disse er vel litt større enn du ønsker...
 
47-48 er nok litt i største laget ja, men kanskje 45mm er levelig. Hvordan var tykkelsen?
 
47-48 er nok litt i største laget ja, men kanskje 45mm er levelig. Hvordan var tykkelsen?

45 mm er 14.25mm tykk. Hos David Andersen hadde de både 45mm i Bronse og Gmt inne. Jeg ble litt betatt av denne piloten:)
Den er stor men korte lugs gjør at den nok bærer litt mindre. GMT'n på 47-48 mm ble nok litt i største laget, men 45mm passet ihvertfall meg bra. Denne får du vel i stål også.

http://www.ablogtowatch.com/zenith-pilot-type-20-extra-special-bronze-watch/
 
Mye fine klokker her, men jeg ville absolutt gått for GO Navigator. Nydelig klokke med fantastisk verk fra et av de virkelig interessante manufakturene. Overraskende nok er modellen nå tatt ut av produksjon, til tross for at GO er en av de fem opprinnelige Fiegeruhr-produsentene. Det eneste negative jeg kan komme på er at kronen er litt nærme håndleddet, noe som kan være litt ukomfortabelt dersom man er ekstra følsom, samt at den kan se flat og todimensjonal ut på bilder. Her er noen av mine forsøk:




Klokken inspirerer til ambisiøse gjøremål:

Urverket er så vakkert at man til tider vurderer å bære uret bak frem:


Her finner du en liten utboksing: www.tidssonen.no/forum/threads/morini-spiser-hatten-sin-og-skyller-ned-med-kameler.11253/

Lykke til med valget!
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan