Jakt

Etter noen fantastiske dager i fjellet er rypejakta over for i år dessverre.
Håper på noen dager i skogen utover høsten, men det er vanskelig å få tid til alt. Vi får se :)
1663662217073.jpeg

1663662306232.jpeg
 
Etter noen fantastiske dager i fjellet er rypejakta over for i år dessverre.
Håper på noen dager i skogen utover høsten, men det er vanskelig å få tid til alt. Vi får se :)
Vis vedlegg 305622
Vis vedlegg 305623
Jeg håper på å få dratt på rype et par ganger ila oktober, men er veldig usikker på hvor. Noen tips om hvor det er greit med fugl og mulig å kjøpe dags/3 dagers kort?
2 dager til hunden er 1,5 år. Høstens stikkord er eksponering og erfaring.
 
Jeg håper på å få dratt på rype et par ganger ila oktober, men er veldig usikker på hvor. Noen tips om hvor det er greit med fugl og mulig å kjøpe dags/3 dagers kort?
2 dager til hunden er 1,5 år. Høstens stikkord er eksponering og erfaring.

Skulle gjerne kommet med tips, men har dessverre ingen. Rypejakt er ikke enkelt å få kjøpt kort til hvis man ikke søker (evt kjøper dagskort på de dagene de åpner opp for det) og søknadsfristen har gått ut for lenge siden (dersom man ikke har bostedsadresse på de stedene det er mulig å jakte rype og jeg vet du ikke har det). Prøv inatur og se om det er noen plasser å få kjøpt kort?
 
Skulle gjerne kommet med tips, men har dessverre ingen. Rypejakt er ikke enkelt å få kjøpt kort til hvis man ikke søker (evt kjøper dagskort på de dagene de åpner opp for det) og søknadsfristen har gått ut for lenge siden (dersom man ikke har bostedsadresse på de stedene det er mulig å jakte rype og jeg vet du ikke har det). Prøv inatur og se om det er noen plasser å få kjøpt kort?
Ivrig nok til dagsturer og dagsturkort - men like interessert i å høre om antall kull osv og lese meg opp i hønedataen
 
fikk du tatt den @Thomas84 ?
Kort svar: Nei.

Lengre svar: Nesten! Jeg så den på 400 meter, og ville innpå skuddhold. Hadde kun med meg drillingen, så jeg ville innpå trygg avstand da jeg ikke skyter like godt med den som med rifla. Hadde selvfølgelig ikke med avstandsmåleren, så jeg målte avstand på gps. Da jeg kom meg inn på 200m måtte jeg hente meg inn litt og gjøre meg klar til skudd. Fuglen sitter pent på topp, og jeg gjør meg skuddklar bak en snøkledd gran. Vurderer hvilken side av grana jeg skal gå ut på, og velger til slutt høyre. Inget fast anlegg noe sted, kun myk snø og snøkledde trær. Trekker skulderreima stramt rundt albuen, så jeg i det minste har noe støtte i reima. Tar så et skritt til høyre for å avslutte, men da var jaggu toppen tom. For en skuffelse! Jeg er sikker på at han hadde stålkontroll på hvor jeg var, frem til jeg ble borte bak grana, og derfor la seg på vingene.

Første fuglen jeg ser på topp, og ikke helt forberedt der altså. Spennende og veldig lærerikt! Blir en tur til helga igjen, da med vinterkamo, avstandsmåler og skytestokk.

På vei tilbake på hytta så jeg 4 orrhaner i ei treklynge, men med hytter i bakgrunn, ble det med synet.
 
Skjønner skuffelsen, men det er en del av jakta det også og du har en god historie å fortelle. Tenk hvordan det er for sånne som meg som kun har hatt noen få dager med jakt i år og mye mindre å fortelle om
Håper denne helga ga bedre utbytte! Fortell gjerne hvordan det har gått.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84
Ble en orrhane på topp i helga. Den gikk rett ned, men krevende å finne frem til riktig tre på 230 meter. Vi hadde med døtre istedet for hunder denne helga, og det gjorde ikke saken enklere i ettersøket. En 4-åring og en 7-åring er ikke det tålmodigste jaktfølget. Så minst 20 orrfugl da vi kjørte ut av terrenget på vei hjem, så det bør være muligheter for mer i år:)
 
Ble en orrhane på topp i helga. Den gikk rett ned, men krevende å finne frem til riktig tre på 230 meter. Vi hadde med døtre istedet for hunder denne helga, og det gjorde ikke saken enklere i ettersøket. En 4-åring og en 7-åring er ikke det tålmodigste jaktfølget. Så minst 20 orrfugl da vi kjørte ut av terrenget på vei hjem, så det bør være muligheter for mer i år:)

Hva slags rifle har du @Thomas84 ? Og optikk?
 
Min mor har ute fuglemat og disse fuglene dukker stadig opp hos henne. Noen som kan si hvilken sort det er ?
35A5488C-72A3-4DB6-9C33-7420255900E3.jpeg
7745C5A3-8F13-448A-85E4-83CF9F2B62C0.jpeg