Jakt

Rådyr med slugs @Hopalong? Det var imponerende. Ikke mange som har den på lista si.

Ellers til @Trulle75 så synes jeg en Beretta o/u i kaliber 12 aldri blir feil.

Nei, slugs har jeg aldri brukt på jakt. Jeg hadde en kombi med kal 20 i hagleløpet, og felte rådyrene med hagl størrelse to eller tre.

Redigert av en moderator:
Ok? I utlandet da? Er vel bare lov med slugs på rådyr (og villsvin) i Norge.

@West
Det er tillatt å bruke slugs på rådyr, man må ikke. Kun på villsvin man må bruke slugs (om man skal bruke hagle).

Klipp og lim fra politi.no:
"Rådyr, gaupe og jerv kan lovlig felles med hagle, selv om de er definert som storvilt. Bestemmelsene om at det skal være tillatt å bruke fyllingskule/slugs patron på rådyr og villsvin gjelder kun for disse to artene. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs."

@West
Det er tillatt å bruke slugs på rådyr, man må ikke. Kun på villsvin man må bruke slugs (om man skal bruke hagle).

Klipp og lim fra politi.no:
"Rådyr, gaupe og jerv kan lovlig felles med hagle, selv om de er definert som storvilt. Bestemmelsene om at det skal være tillatt å bruke fyllingskule/slugs patron på rådyr og villsvin gjelder kun for disse to artene. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs."

Det stemmer. I tillegg kan nevnes at hagle kun kan brukes i den ordinære rådyrjakten, ikke i bukkejakten. Litt rart at man kan skyte bukk med hagle sent på høsten, men ikke tidlig, men det har vel sammenheng med at man heller ikke kan bruke løs hund under bukkejakt. Det er når man jakter med hund at det oftest byr seg sjanser til å komme på haglehold. Til slik jakt er kombinasjonsvåpen ideelt.

Hagle er forøvrig veldig effektivt på rådyr, såfremt man er nøye med holdet. Sjokkeffekten gjør at de faller om på stedet. Men blir holdet for langt, kan man få stygge skadeskytinger, hvilket vel er grunnen til at man for eksempel i UK ikke har lov til å bruke hagle til rådyr.

Tenkte jeg skulle prøve meg på harepus i morgen. Noen som har tips på fremgangsmåte? Har ikke hund.
Skal jeg gå ut før det blir lyst? Hadde håpet på sporsnø, men ser ut til at det regner bort idag, så med mindre det snør i natt, har jeg ikke spor å gå etter.

Tenkte jeg skulle prøve meg på harepus i morgen. Noen som har tips på fremgangsmåte? Har ikke hund.
Skal jeg gå ut før det blir lyst? Hadde håpet på sporsnø, men ser ut til at det regner bort idag, så med mindre det snør i natt, har jeg ikke spor å gå etter.

Å basere seg på å gå etter spor gir deg ihvertfall en helsikes lang gåtur. Jeg har mang en gang prøvd denne teknikken når jeg har kommet over "ferske" spor i snøen. Det har endt med null resultat hver gang. Men nå kan det jo være at jeg har vært uheldig:p
De gangene jeg har kommet over hare, har de bare PLUTSELIG hoppet frem:mrgreen:

Men håper noen med skikkelig erfaring kan komme med gode tips. Skal selv ut å jakte imorgen. Vet at det er bra med harepus der jeg skal.

Ja, det kan nok bli noen lange gåturer kan jeg tenke meg. Men hvis det snør i natt, burde det vel la seg gjøre å komme over en harepus forhåpentligvis:)

Plan B er å prøve seg på ravn, med rifle. Jeg har tatt opp noen gammel kyllingfilet fra frysa. Og noe kattefor har jeg funnet frem. Så hvis det ikke blir snø i natt, skal jeg prøve meg på åtejakt etter rav. Har observert endel ravn i området tidligere, og gudbedre hvor store disse fuglene er. Hadde vært virkelig morro å felt en ravn med rifle.

Tar med meg to stk music angels og skal teste ut lokke-appen til NJFF.

Jaktes skal det uansett ihvertfall:)

Skitt jakt imorgen @iron-man regner med å se noen bilder bli postet her:) med bytte eller ei.

Det ble et forsøk etter ravnen i dag.
Fikk lokket inn tre stk. Men ingen satt seg på åtet. De satt i noen trær i over 20 minutter og skulet ned på åtet. Er usikker på om skjulet mitt var godt nok, får legge litt mer arbeid i det å håpe jeg er heldigere neste gang. Utrolig flotte fugler, og sinnsvakt store når man ser de på 30-40 meter.

Et ord til det bilde bildet der @Hopalong: SJUKT!
Jeg må få meg hund og bedre jaktterreng skjønner jeg:D

Det var ikke fra samme tur, @olem, men hentet fra fryseren for å bli søndagsmiddag. :)

Sesongen er snart slutt. Altfor kort, synes jeg. Det gjør ikke kona. Helgens fangst ble tre rugder og tre stokkender.
E3DDA4BF-F8C0-46A4-843B-C07777AF6A37.jpg

Også dette beistet av en fugl, da. Den har jeg ikke skutt selv, men fått av en annen jeger. Brystfiletene var store som fenalår.

Synd at det er så lenge til neste sesong..

Denne fant veien inn i skapet mitt i går ;)
Bare så trist at det er leenge til den blir brukt på jakt.

gaucher2_zps1d461791.jpg

• Liker
Reaksjoner: lobwedge