Jakt

Jaktrett kan ikke beholdes av fradelende tomt i mer enn ti år, så det er nok ikke tilfelle for dette feltet. Men hyttefelt består jo ofte av punktfestetomter, og de er vanligvis begrenset til et lite område rundt byggemassen. Området forøvrig eies da av bortfestende grunneier, og han har rett til vedhogst, jakt, fiske m.v.

Det at man har rett til å jakte betyr imidlertid ikke at man har lov. Det ligger vanligvis begrensninger angående jakt i tettbebygd strøk i lokale politivedtekter, og hyttefelt vil fort inkluderes i dette - -sjekk kommunedelplanen. Selvom det ikke skulle være lokalt regulert, kommer man fort i strid med straffelovens §352 om man skyter inni et hyttefelt - ihvertfall slik det tolkes av en stadig mer våpenfiendtlig politimyndighet.

Jeg ville nok ikke jaktet midt i feltet, slik du beskriver det, ihvertfall ikke om det var mye folk der. Det enkleste er nok å kontakte de aktuelle jegere, og anmode om at jakten begrenes til ukedager for eksempel, og unngås i høstferien. Blir konflikten ulevelig, kan man jo kontakte lensmannen for å be vedkommende snakke med jegerne - da vil det vanligvis løse seg. Samtidig er slik at når man befinner seg i områder hvor jakt er vanlig, og det er jakttid, må man påregne og tåle noen smell, hundeglam og synet av geværer, sålenge det ikke skjer like rundt hytteveggen.

God kommentar, at det jaktes i terrenget rundt hyttefeltet tror jeg alle er inneforstått med, bare morro å kjøre gjennom gårdstunet på vei opp til hytta og se at de fastboende er opptatt med å heise opp den nyfelte elgen.
Men det var dette med hare og fuglejakt inne i hytteområdet som andre og undertegnede reagerer på. Nå blir det forhåpentlig tatt opp med grunneierne på en ordentlig og ryddig måte, så får vi håpe at dette løser seg greit.

Vil høre litt med sonens jegere om hva som er deres valg av choker og patroner, etter hvert som skogsfugl og rypejakta drar seg utover i oktober og skuddholdene(ofte) blir lengre.Må innrømme at jeg slurver en del med dette, uten at jeg vet hvor mange fugl som går tapt av den grunn.Vil jo helst unngå skadeskyting og.
Benytter som regel 5-er(løp nr 2) og 4-er(løp 1) i kal 12.76 på skogsfugl og 5er og 6er på rype, uten at jeg gjør noen forskjell gjennom høsten.Benytter som regel. Hva choker angår bruker jeg sylinder(IIIII) i første og kvart(IIII) i starten av jakta, til jeg kommer på bedre tanker i slutten av oktober og bytter til trekvart(II) i første og full trangboring(I) i andre løp. Spørsmålet mitt er derfor om det er noen her som har bedre rutiner og mer erfaring med bruk av ulike choker til ulike tider. Lurer også på om det er noen som velger forskjellig chok/ammo til jakt med hund kontra støkk( oppstår jo gjerne svært forskjellige situasjoner). Har også litt på følelsen at jeg burde hatt et større sprang av trangboring i hvert løp, ettersom avstanden på andreskuddet ofte blir vesentlig lengre enn første(kanskje ikke i starten av jakta, med større kull og ettersittere).
Måtte bare lufte litt frustrasjon her, ettersom betydningen av interaksjonen ammunisjon, choker og årstid har vært litt mystisk for meg.
På forhånd takk for svar!
Legger med et bilde fra dagens jakt, lettet selvfølgelig en blåhane på fint hold mens jeg jålet med å få tatt dette...
image_zps25c5d321.jpg

Dette er spørsmål jeg antar at de fleste som jakter vilt med hagle enten har fundert på eller kommer til å fundere på. Her finnes det sikkert like mange meninger og sannheter som det finnes jegere....

Selv bruker jeg kun 4-ere eller 3-ere på skogsfugl, og har vel heller aldri brukt cylinder i begynnelsen av jakten – ikke en gang på rype med mindre hagl. Synes generelt det blir litt for stor spredning med cylinder, selv på relativt korte hold. Jeg går både med og uten hund, men har egentlig aldri tenkt på om det har relevans i forhold til valg av choker. Generelt vil man nok finne mer fugl med hund, og med en god hund bør man jo også komme nærmere fuglen. Det sagt, jeg synes ofte det er tilfeldig hvilket skuddhold man havner på – det avhenger av værforhold, om bikkja er sliten osv.

Bytter også til trangere choker utover høsten, særlig når bladene faller av trærne og skuddholdet blir lenger.

Ellers avhenger skuddbildet mye av hva slags gevær du har og type/merke ammunisjon du bruker – jeg kan anbefale testskyting på gråpapir med ulik ammunisjon med ulike choker, på ulik avstand. Jeg har etter mye om og med endt opp med Eley Bismuth (i ulike størrelser) som de foretrukne patroner til skogsfugl- og rypejakt.

Se ellers følgende link til NJJF’s “Guide til hagleammunisjon 2008”:
http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...poCQAw&usg=AFQjCNFPqZnpuAQ84bJla-AscMtIlthCdg

For øvrig synes jeg det viktigste å trene litt på leirduer før jakten – som regel er det skytteren og ikke valg av choker eller patroner som avgjør om det blir treff eller hull i luften ;)

Redigert:
Dette er spørsmål jeg antar at de fleste som jakter vilt med hagle enten har fundert på eller kommer til å fundere på. Her finnes det sikkert like mange meninger og sannheter som det finnes jegere....

Absolutt :) Jeg bruker 7 og 6 til rype, 6 og 5 til skogsfugl og 5 eller 4 til ender, gjess og sjøfugl. 3 er rådyr- og revehagl i min bok. Choker er stort sett kvart og halv, eller tilsvarende, unntatt til rugde hvor det går i skeet og og sylinder. De eneste gangene jeg bruker trangere enn halv er på gåsejakt - da hender det at jeg har brukt en choke som er en mellomting av halv og trekvart trangboring. Ovenstående gjelder vismut eller tungsten/matrix, og bly hvor det er lovlig, med stål må man ha grovere hagl.

For øvrig synes jeg det viktigste å trene litt på leirduer før jakten – som regel er det skytteren og ikke valg av choker eller patroner som avgjør om det blir treff eller hull i luften

Helt enig - og gjerne mer trening enn bare litt.

Vil bidra litt i jakttråden. Har selv en 25 år gammel jaktprøve som er blitt minimalt brukt, har kun såvidt prøvd meg på litt småviltjakt. Var på slekt besøk i Sogn i helgen og var med på hjortejakt som "observatør". For en med generell naturinteresse var det en flott oppleves. Ble anbefalt å komme i oktober siden da var bukkene mest aktiv, og det var fullklaff. Ankom sent på onsdag kveld, og i det jeg kom ut av bilen og gikk over tunet hørte jeg de første hjorte-brølene. Siden holdt de det gående hele natten. Første økt var på morgenen hvor vi prøvde å lure oss innpå hjortene som gikk på bøen. Med gnistrende stjernehimmel og en måne i ne var det en fascinerende opplevelse, spesielt fredag morgen var det fullklaff. Da gikk det en stor bukk, + 100 kilo, og passet haremet sitt. Brølte i et kjør og løp opp og ned bøen og tøffet seg for damene. Jeg kunne uten problem høre hovene slo i bakken, når han satte i gang en spurt. På det nærmeste var den bare 20 meter unna, fylte hele kikkerten. Så at at nevøen min flere ganger krummet seg bak geværet og gjorde seg klar til å skyte, men det kom ikke noe skudd. Fikk forklaringen senere på dagen, etter et litt uheldig skudd tidligere i uken hadde han fått beskjed om å ikke skyte uten at han var 100 % sikker. Var trolig ikke optimalt å ha meg seg tilskuere i en slik situasjon. De jakter på egen rett, så det er alltid en ny sjanse.
Lørdag var det drivjakt, fem jegere postert på snaufjellet også skulle vi drive dyra fra ca 300 moh og opp mot dem. Gikk rett opp lia fra gården, enkelte steder var det så bratt at jeg måtte støtte med armene og nærmeste krabbe på alle fire. Vi må ha gjort en god jobb, ble observert ca 20 dyra på jaget. Ble skutt et dyr og kom i en liten flokk på åtte dyr. Noen pics:

2014-10-18115341_zpse8fca67e.jpg
[/URL][/IMG]

2014-10-18161827_zps1812617d.jpg
[/URL][/IMG]

En liten videosnutt:

[video=youtube_share;_bIxm0UfWgc]http://youtu.be/_bIxm0UfWgc[/video]

Fantastisk:)
Er enig i at man aldri skal skyte uten pære sikker!
Skadeskyting vil man ikke ha.

Du får gi lyd om du skal bli ivrig på lerdue-banen.

Ble en nøtteskrike på meg etter en kort morratur i dag.

Ellers hadde jeg min første kjipe opplevelse på jakt idag, en stykk skadeskutt toppand ble ikke funnet igjen. Trodde ikke jeg skulle reagere så særlig på det, men fikk en skikkelig dårlig følelse da jeg dro fra terrenget uten å ha funnet anda som jeg hadde truffet.

Mulig dette skulle ha vært postet på kammeret.no og ikke på TS.
En tid har jeg fundert på å kjøpe meg en ny hagle, men jeg er virkelig usikker på hva jeg egentlig vil ha.

Jeg funderer på hvilken hagle som passer til litt hyggeskyting på lerduebanen samtidig som den kan være med på skogsfugl og rypejakt. Jeg vurdere en lettere arbeidshest av en over/under som tar alt av kaliber 12, men er det litt kjedelig?
Kan jeg finne en lett halvauto i cal. 16 eller 20? Cal. 20 er nok smått for skogsfugl...
Jeg har tidligere eid en remington 870 magum express. Det er gøy å kunne skyte alt mulig av ladninger inkludert buckshots og slugs, men det var ikke noe å ha med seg på lengre turer...

Hva sier jaktfolket?

Cal. 20 er nok smått for skogsfugl...

Skjønner ikke hvorfor dette er en såpass utbredt oppfatning..
Min gamle far eier en Beretta Diamond Pidgeon i cal. 20, som han har felt flere skogshøns med, enn det jeg noen gang kan drømme om. På slutten av 90-tallet skjøt han i overkant av 60 stk på en høst, en vesentlig andel av totalt antall felt fugl i Nordre Elverum.
Har blant annet fått være med på doublé på både tiur og rådyr, og har erfart at cal 20 ikke er noe å kimse av.
Er selv eier av en Ultralight i cal 12, men er bombesikker på at min neste hagle skal bli en 20-kaliber.
Langt smekrere og ikke minst lettere i felt. Drapsevnen virker for meg å være tilnærmet like god
20 over 12 any day!

Skjønner ikke hvorfor dette er en såpass utbredt oppfatning..
Min gamle far eier en Beretta Diamond Pidgeon i cal. 20, som han har felt flere skogshøns med, enn det jeg noen gang kan drømme om. På slutten av 90-tallet skjøt han i overkant av 60 stk på en høst, en vesentlig andel av totalt antall felt fugl i Nordre Elverum.
Har blant annet fått være med på doublé på både tiur og rådyr, og har erfart at cal 20 ikke er noe å kimse av.
Er selv eier av en Ultralight i cal 12, men er bombesikker på at min neste hagle skal bli en 20-kaliber.
Langt smekrere og ikke minst lettere i felt. Drapsevnen virker for meg å være tilnærmet like god
20 over 12 any day!

Helt enig. Cal 20 er absolutt ikke noe å kimse av, og det er ikke noe grunn til at det skal være dårligere å skyte med enn cal 12. Jegeren bak har uendelig mye mer å si enn selve hagla, når det gjelder å felle byttet.
Det har blitt en bred oppfatning blant jegere at menn jakter med cal 12, og damer med cal 20. Dette er en tankegang som etter min mening er på linje med at menn skal ha "tøffe" og store klokker på over 50mm (ref. diverse finn.no annonser eller diskusjoner på facebook), mens det er kun damer som bruke de som er mindre.

Jeg bruker kal 20 til all jakt som innebærer gåing; dvs det aller meste. Tolver bruker jeg til ender, gjess og lerduer, tyve til alt annet - inkludert skogsfugl - men jeg har også felt både gjess og rådyr med kal 20.

På banen skyter jeg litt, men merkbart bedre med den litt tyngre kal 12, men til jakt utlignes dette av at tyve er lettere å bære. Ulempene med kal 20 er først og fremst det litt begrensede utvalg ammunisjon. Da bly var lovlig, (hvilket det muligens blir igjen) var problemet lite, men idag krever det litt planlegging. Derfor, og fordi jeg liker å skyte lerduer, ville jeg nok ikke valgt kaliber tyve som eneste våpen, selv om det er dette jeg bruker aller mest. Skulle jeg bare jaktet i skogen og på fjellet, og skutt litt på lerduer for øvelsens skyld, ville jeg valgt en smekker kaliber tyve fremfor en lettvekter i kaliber tolv. En tyvekaliber er vanligvis bedre balansert og (synes jeg) bedre å skyte med enn en like lett tolver.

Helt enig. Cal 20 er absolutt ikke noe å kimse av, og det er ikke noe grunn til at det skal være dårligere å skyte med enn cal 12. Jegeren bak har uendelig mye mer å si enn selve hagla, når det gjelder å felle byttet.
Det har blitt en bred oppfatning blant jegere at menn jakter med cal 12, og damer med cal 20. Dette er en tankegang som etter min mening er på linje med at menn skal ha "tøffe" og store klokker på over 50mm (ref. diverse finn.no annonser eller diskusjoner på facebook), mens det er kun damer som bruke de som er mindre.

Og med jegere mener du Vegard, Kristian og meg??:mrgreen: @Pippen

Ble en liten insider dette gutter:cool:

Redigert av en moderator: