Jaeger-LeCoultre Duomètre Quantième Lunaire

andres

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2013
Innlegg
4.060
Sted
Sandnes
Greit å starte med å si at en omtale skrevet av en som eier klokken neppe er veldig objektiv.

JLC er et merke som ligger litt mer under radaren enn "De tre store", og f.eks. Rolex. Det er ikke på grunn av mangel på innovativitet og utvikling, det er få merker som har samme status når det kommer til urverk som nettopp JLC. Vi snakker 1200+ verk og en haug med patenter, god grunn til at de kalles The watchmaker`s watchmaker. For ikke å snakke om en av verdens første "sportsklokker"- Reverso. Det er vanskelig å kort oppsummere den lange historien fra 1833 til idag. Kan i det miste liste opp noen av merkene som har brukt verk fra JLC.

  • Patek Philippe (nautilus)
  • Audemars Piguet (royal oak)
  • Vacheron Constantin (overseas)
  • Cartier (tank)
  • Chopard
  • Panerai
  • +++

Men klokken det nå handler om er denne:

Jaeger-LeCoultre-Duometre-a-Quantieme-Lunaire-or-rose.jpg


Kan starte med tørre fakta:

Kasse: 40,5mm, pink gold vanntett 5 bar, 20mm remfeste.
Funksjoner: Timer, minutter, sekunder, 1/6 flyvende sekund, dato, månefaste, kraftreserve, månens alder og nullstilling av sekundviser ved hacking.
Verk: Caliber 321, 21600 vph, 40 juveler, 50 timer kraftreserve, 7,25mm høyde og 374 deler.
Skive er sølv, men hvit i sola. Teksturen på skiva er et kapittel for seg selv (kommer senere)

Hvorfor kjøpe denne klokken?

Dette er klokken jeg først fikk øye opp for som var i en annen klasse enn Rolex og Omega. Det tok noen år før jeg kjøpte den, men jeg angrer ikke. Jeg kom nok til et punkt der jeg var drit lei alt som het Rolex og prisjag. Det er ikke derfor jeg startet med denne hobbyen. Misforstå meg rett, jeg har 5 Rolexer og er happy med de. Det er bare det at noen ganger så har man lyst til å se hva man kan få til noen tiere mer enn en brukt HULK..


IMG_20190817_140726502_HDR.jpg



IMG_20190727_151253827~2.jpg


Klokken oppleves behagelig på armen, 100g og en diameter på 40,5mm er perfekt for min del. Dette er en klokke som jeg skal bruke til daglig. Hvis jeg må ha dress så blir det Reverso, eller vintage JLC. Denne klokken kan man uten problemer bruke til t-shirt. De fleste tror nok det er en DW uansett. Jeg har brukt den på jobb og fritid i nesten 2 måneder og ikke fått noe oppmerksomhet som ikke har vært ønsket. En og annen asylant har lagd igjen noen fingeravtrykk etter tafsing, men det hører med hobbyen. Jo forresten; Niesen på 7 klaget på at klokka mi gikk for fort...! Hahaha, godt jeg har hatt noe positiv påvirkning.


DSC01443.JPG


Verket...Ja hva skal man si? Jeg har en kunde som eier en klokkebutikk, jeg hadde den klokken på en dag han var innom for å prate litt. Det tok ikke lang tid før lupa hans var ute og klokka mi ble inspisert. "Fy faen...Dette er rått!" Og når en urmaker godkjenner, så må det jo bety at ting er på stell. Man trenger jo ikke å ha fagbrev for å se at dette er nydelig. Utallige timer med håndverk og stolthet ligger bak dette. Fokuset her er nøyaktighet, derfor har den 2 fjærer som opererer hver sin del av skiven (dual wing) De er regulert av samme balanse, men har da hver sin oppgave. En er fjær for månefasen og den andre for klokken. Så hvis man kun trekker klokken en vei så vil faktisk kun den ene delen fungere. I bunn har man Seconde foudroyante. Den tar en runde i sekundet med 6 små stopp iløp av runden. Skaper mye liv på skiven. Nytteverdi sier du? Joda, hvis man ikke drar damer på byen når man viser dem 1/6 viser som flyr rundt så må man bytte beite.

Jeg bare legger inn noen macrobilder:

IMG_20190826_184445714.jpg



IMG_20190826_174939143.jpg



IMG_20190826_174928806.jpg



IMG_20190826_174821276.jpg




Skiven er magisk, den skifter farge etter lyset. De kaller den Grained. Får man sola fra siden kan man se at de høyeste toppene kaster skygge. Ryktene skal ha det til at for å få den ujevnheten som gjør at det ser jevnt ut så er skiven hånd- hamret. Finner ikke bekreftelse på dette, men jeg aner ikke hvordan man skal få til dette på en annen måte. Hvis man trekker ut kronen et hakk så stopper flyvende sekund på null, neste hakk så synkroniseres visere slik at man kan sette klokken igang nøyaktig. Månefasen er utrolig detaljert og ekstremt nøyaktig, vi snakker hundrevis av år etter jeg har fått på trepysjamasen. Den viser antall dager månen er, både med tall til 29,5 og med symbol. Dato indikeres med blå viser. Skiven har utrolig mange lag, teller man fra ytterkant har skiven hele 6 lag, og dette uten at det blir unaturlig på noen måte. Visere er polert til perfeksjon og gir nok kontrast til at det ikke er anstrengende å se hva klokken er. Ikke like lesbar som en Panerai, men heldigvis er jeg ikke blind heller. Pusher klokken 10.30 er quick set av dato, månefase har skjult pusher klokken 12.

Nytt bildebonansa:

IMG_20190715_202857169.jpg



IMG_20190818_125258777~2.jpg



IMG_20190818_125328383_HDR~2.jpg



IMG_20190815_163004661~2.jpg



IMG_20190716_165902911~2.jpg



IMG_20190826_173840837_BURST000_COVER_TOP.jpg


Oppsummert så kunne jeg ikke vært mer happy. Finish på kasse og verk er upåklagelig, reim er behagelig og den passer perfekt rundt håndleddet. Balansen i skiven er tett på perfekt, noen ville kanskje foretrukket chronograph versjonen, men jeg syns den blir noe kjedeligere. Det er ingen grunn til å ikke se litt andre steder enn det gamle trygge. Hvis man følger hjertet så blir man stort sett fornøyd. Ikke spør meg om pris på eventuell service, sånn seriøs...Det holder at jeg har en Grande GMT med 8 dagers verk som begynner å bli klar :rolleyes:
 
Redigert:
Takker for en fantastisk omtale av et mesterverk!
Har hatt gleden av å leke og studere denne herligheten, og kan skrive under på det du skildrer.
Denne må bare nytes :)
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Den er så lekker den der! Gleder meg til å se den en gang. Tommel opp for flotte bilder og en god review:)
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Veldig bra! JLC ligger under radaren som du sier, inkl. vintage. Her kan både ny-klokke og vintage entusiaster «kjøpe» high end glede for en relativt ok penge. Bra review!
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere og andres
Piece of art. Hadde den lenge som drømmeklokke.
Top review med høydepunktet ‘Dette er en klokke som jeg skal bruke til daglig’ ... Wow - hvilken daily beater
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Piece of art. Hadde den lenge som drømmeklokke.
Top review med høydepunktet ‘Dette er en klokke som jeg skal bruke til daglig’ ... Wow - hvilken daily beater
Jeg har alltid levd i den troen om at klokker skal brukes. Dette er en klokke som det fint kan fikses om det skulle skje noe. Om skiven på min explorer 2 må byttes pga fukt f.eks så er det litt verre. Så den er jeg noe mer forsiktig med.
 
Gratulerer med strøken klokke! Gøy at du også skriver en flott review. Spennende å lese. Håper å få prøve denne på en GTG snart.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Gledelig å se at denne klokken lever trygt hos @Jon Henrik for tiden. Virkelig en klokke jeg likte, men heldigvis fikk den et godt hjem. Og jeg fikk en fin klokke i bytte.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Jon Henrik