IWC Pilot's Watch

Medlem
10. nov. 2008
Innlegg
1.171
Sted
Ski, Akershus
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19253264

Uret har mekanisk manufakturverk kaliber 79320 med 44 timers gangreserve. Diameter på kassen er 42mm og tykkelse 14.7mm. IWC hører sammen med Rolex, Patek, Audemars Piguet, Vacheron og andre med i den øverste divisjonen av sveitsiske kvalitetsur.

Snakk om overdrive... Ikke er det manufakturverk og det å hevde at IWC er oppe blandt the big 3 er vel å dra den litt langt..
 
Jeg leste en spørreundersøkelse gjort blandt rike mennesker om blandt annet luksus. Og der scoret iwc veldig høyt (om ikke høyest) som det merket som ble forbundet med luksus og eleganse osv.
men men

Rolex hører vel da heller ikke hjemme blandt "the big 3"?
 
Konsensus er vel at top tier swiss omfatter Patek, AP og VC. Utvider man ytterligere kikker brått Girard-Perregaux og JLC inn.
 
Beskrivelsen av IWC'en er vel noe i overkant. Enig i det.
Men det må ikke overskygge at det virkelig er et imponerende ur. Både design, kvalitet og den modifiserte 7750'en.

Når det gjelder Big 3. Så er jeg uenig i mye av det den etablerte klokke verden hevder.
Hvorfor er ikke Jaeger med men heller AP? AP har i en årrekke fått levert verkne sine fra Jaeger.
Dette skjønner jeg ikke. :eek:

De to andre(PP og VC) er soleklare deltagere i Big 3. :D
 
De "lærde" strides jo litt i denne rangeringen av sveitsiske merker.

Jeg synes IWC kommer nesten helt opp i toppsjiktet siden de produserer mange egne verk selv. Ser i siste IWC-katalogen at den dyreste modellen deres i gull med skinnrem koster over 1,5 mill nkr (Grande Complication), og den dyreste klokken med stålkasse har en prislapp på 186 000 nkr (Da Vinci Perpetual kalender). Så det er ikke noen smågutt. Den rimeligste IWC'en i dag er Portofino Automatic og koster 24400 ny.

Burde ikke egentlig F.P.Journe vært med blant big 3 som det snakkes om her? De lager jo alt selv og har vunnet massevis av priser de siste årene. Patek er jo grei, den er urokkelig på toppen, men VC? Er det ikke andre som lager urverkene til VC (F.Piguet f.eks)? Bør et merke som ikke fullt og helt produserer alle verk selv være på toppen? Og hvor kommer Breguet og Blancpain in?
 
HerrUr skrev:
Burde ikke egentlig F.P.Journe vært med blant big 3 som det snakkes om her? De lager jo alt selv og har vunnet massevis av priser de siste årene. Patek er jo grei, den er urokkelig på toppen, men VC? Er det ikke andre som lager urverkene til VC (F.Piguet f.eks)? Bør et merke som ikke fullt og helt produserer alle verk selv være på toppen? Og hvor kommer Breguet og Blancpain in?

ENIG!

Og hva med Girard Perregaux?. Undervurdert. La meg bare nevne "Three golden bridges".... 8)
Også angrer jeg litt på karakterestikken av IWC. De er helt i toppsjiktet.
I hvert fall i forhold til status i markedet (!) og det er jo til syvende og sist det som teller. Ikke sant?
Men de mangler litt av historien, som GP, VC, PP, Jaeger, Breguet og de andre. :D
 
De 3 store, PP, AP of VC er på toppen pga at de har lang historie med å produsere ur på aller høyeste nivå. FP Journe er et Haute Horologi brand, enig i det, men de har knapt eksistert i 10 år eller noe. IWC produsere enkelte kompliserte verk, men har mye ETA baserte verk også.

For å rangere så høyt som de 3 må man ha sikkert minst 100 år historie med utelukkende high end produksjon. Det er det svært få brands som har. Eneste jeg kan komme på i tillegg er JLC.
 
JonasV skrev:
For å rangere så høyt som de 3 må man ha sikkert minst 100 år historie med utelukkende high end produksjon. Det er det svært få brands som har. Eneste jeg kan komme på i tillegg er JLC.
Her må du ikke glemme Blancpain. Dette er tross alt det eldste sveitsiske klokkemerket (grunnlagt i 1735).
 
Ser man det....
Her trigges det åpenbart noen meninger.
For min del inntrer en lettere "frustrasjon" (men merk dere; - bare lettere 8) ) over historieløsheten når man tillater seg å ikke innta hverken Breguet eller Blancpain på denne såkalte "top tier"-diskusjonen.

Selv kjøper jeg denne kategoriseringen fra nettstedet chronocentric.com:

"High-End Luxury
There are always superb options when money is no object.

Expect To Get:
A particularly refined watch recognized only by people "in the know." Very exclusive in design and craftsmanship, produced in small numbers, available through only very specialized dealers. In short, these are the Rolls Royce class of timepieces.
Examples of Brands in this Range:
A Lange and Sohne, Alain Silberstein, Audemars Piguet, Blancpain, Breguet, Franck Muller, JLC, Parmigiani, Patek Phillipe, Ulysse Nardin, Vacheron Constantin"


Summary:
If you have the kind of money necessary to play in this field, then you likely do understand what the true merits and values of world-class luxury items have to offer. These are the products that impress those in the know, not the average Joe on the street. Exclusivity and extremes of refinement and jewelry value are king here.


Og så kan vi diskutere andre modeller/merker etter popularitet/brand-value etc etc til vi blir grønne..... :mrgreen: