IWC klokke og TH.Olsen omega

Verdivurderinger gjort hos urmaker er som regel litt....kremt optimistiske, hvilket gjenspeiles av mye latterlig prissetting på vintage ur på typisk finn.no. Ofte vil urmaker kun også gi forsikringstakst, aka hva tilsvarende/lignende modell koster ny i dag.
Du får nok ikke noe særlig bedre vurdering, enn den du får hos vintage-ekspertene her inne. Man må jo også ta urets mekaniske tilstand i betraktning her. Tid siden forrige service, tidsavvik, eventuelle feil vil spille inn på verdien. Skader på verk kan jo fort koste noen lapper. I hvor stor grad kassen har blitt polert vil også spille inn. I det hele tatt svært mange faktorer som kommer inn her. Ved eventuelt salg vil jeg tro at prisen avhenger av om du finner rett kjøper, eller ei.

• Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
Hei!

Takker for veldig god hjelp. Dere på forumet er uvurderlige!

Ja, klokka tikker og går. I følge urmakeren her hjemme, var den "untouched" innvendig og urverk og alle mekaniske deler var i god stand.

Han anbefalte å "freshe" den opp utvendig. Noen tips?

Glasset utvendig er ripete
Gullet må vel pusses?

Regner med at dette er 18 K gull

Hvis den ikke er helt horribelt ripete, vil jeg anbefale å ikke polere, da dette gjerne vil senke verdien.De fleste samlere ser gjerne at kassen forblir minst mulig rørt, og det kryr av eksempler på ihjelpolerte vintageur der ute. Hvis du har som intensjon å bruke den selv, kan du jo spandere på den en puss, men ville da funnet en urmaker som er spesialist på dette, da det i mine øyne er store kvalitetsforskjeller fra urmaker til urmaker når det kommer til dette.Tror det ville gjort seg med et nytt glass, men sørg for Guds skyld å ta vare på det gamle.