"Investere" i Rolex

Medlem
2. nov. 2012
Sted
Oslo
Jeg sparer for øyeblikket til leilighetskjøp og lurer på det er mulig å "investere" i en Rolex.
Hvis jeg kjøper en eldre nyservet GMT master ll (pepsi/coke), kan jeg regne med å selge denne om et par år uten større økonomiske tap?

Hva sier ekspertene?

Uten å påberope med tittel som ekspert, vil du mest sannsynlig kunne eie den i et par år og selge den uten å gå på noe stort tap. Jeg tipper du +- vil gå i null, men spørsmålet er om du har lyst til å selge klokka igjen om et par år:p

Uten å påberope med tittel som ekspert, vil du mest sannsynlig kunne eie den i et par år og selge den uten å gå på noe stort tap. Jeg tipper du +- vil gå i null, men spørsmålet er om du har lyst til å selge klokka igjen om et par år:p

Der har du et veldig godt poeng jeg ikke hadde tenkt på:)

Servicekostnader vil også jo også koste litt, men hvor ofte må en slik klokke inn på service?

Ca 5-8år avhengig av bruk. Nye oljer fordamper ikke, så det er ikke et like stort problem lenger. Hvis gangreserven er normal og uret holder tiden jevnt +- noen sekunder er det ikke prekært med service. Når dette varierer dog er det på tide. En Rolex kjøpt til en god pris nå, vi trolig stige heller en synke i verdi om du tar godt vare på det. Hvorfor selge?

Jeg har aldri tapt penger på Rolexene jeg har eid, heller tjent noen kroner. Når jeg regner inn servicekost og renter er det vel ikke mange penger. Gleden derimot;)

Om det ikke er en økonomisk investering er det ihvertfall en investering i et langt lykkeligere liv:)

Takker for alle svar!

Ca 5-8år avhengig av bruk. Nye oljer fordamper ikke, så det er ikke et like stort problem lenger. Hvis gangreserven er normal og uret holder tiden jevnt +- noen sekunder er det ikke prekært med service. Når dette varierer dog er det på tide. En Rolex kjøpt til en god pris nå, vi trolig stige heller en synke i verdi om du tar godt vare på det. Hvorfor selge?

Hvis jeg selger er det fordi dagens eiendomsmarkedet krever det:)

Jeg kjøpte en helt ny GMT-II i 1986 for kr 10.890.-, hadde den på armen nesten hver dag frem til 2006 og solgte den da for kr 25.000.-;)
"Luringen" som jeg da solgte den til, solgte den videre etter bare 1 år for kr 35.000.-:mad:

Så ja - historisk sett så har Rolex GMT kunnet sies å ha vært en god investering, men hva fremtiden bringer vet jo ingen.

Når det er sagt tar jeg gjerne imot tips vedrørende hvilken GMT som lønner seg å kjøpe hvis jeg har ønske om å bytte mellom Pepsi, coke og svart bezelinsert?

Jeg synes det er en glimrende ide å la sparepenger ligge i en klokke som garantert holder verdien og gir deg mye glede i stedet for å la pengene bare stå der til nesten null rente. Som nevnt over må du selvsagt forberede deg på en tung dag når klokken skal omsettes i en brøkdel av en bolig, men du har uansett hatt mye glede av klokken frem til det, og du er en erfaring rikere i din WIS-utvikling. Den kan jo også bli stjålet, mistet, skadet osv, men begynner du å tenke slik kan du nesten ikke gå ut av døren om morgenen. Så jeg sier kjør på!

Gå for en GMT2 med SEL og alle tre bezelinserts.;)
Alt av bokser og papirer gjør seg godt når (hvis) den skal selges.

..., men hva fremtiden bringer vet jo ingen.

Dette er vel det beste svaret på spørsmålet ditt... Samtidig så kan vi lære av historien, og Rolex holder seg generelt godt i pris, men som investering (avkastning, tjene penger) er det neppe en god ide. I dagens marked faller stål-Rolex ca 10-15% i pris i det de tas ut av butikken (noe mer for gull-versjoner), for så å forbli omtrent der.

Det at Rolex har steget voldsomt siden 70-80 tallet er vel snarere et svar på økt betalingsvillighet for luksusmerker og at den delen av verdens befolkning som har råd til å kjøpe lukses har økt betraktelig enn at Rolex i seg selv har blitt mer populær - og at Rolex har vært flinke og priset klokkene deretter.

Men! Jeg velger å sende et varsku! Hvis vi står overfor en økonomisk boble med prisfall på boliger, konkurser, arbeidsledighet, mm vil klokker trolig prioriteres lavere enn alt annet vi trenger for å leve. Og prisene bli deretter. Gode hvis du har råd og elendige om du må selge. Og jeg kan ikke skjønne at Rolex skal holde seg bedre enn andre ekslusive brands i en situasjon?

Redigert:
Her er det påskeferie, så det ble litt for tidlig for meg, Gmortens. Må si meg enig. Men går alt til helvete så skal jeg faen meg kose meg med Rolexene og de andre klokkene mine. Antakeligvis fylle boksen mer.. Er man så presset økonomisk at du tenker på hvordan det går med boligmarkedet etc ville jeg ikke fyrt av 40k på en klokke. Det må man ha råd il å tape imo.