Introtråd

Medlem
17. jan. 2013
Innlegg
64
Sted
Oslo
Min første post, og da kan man vel være høflig nok til å dele med seg? I 2005 fant jeg ut at min midsize (les; lille) Tag Heuer quartz hadde utspilt sin rolle. Jakten startet, verdensveven ble konsultert, jeg fant TimeZone, for tidlig til å finne dere. Fra å kjenne til en håndfull klokkemerker åpnet det seg en vidunderlig verden av sveitsiske presisjonsinstrumenter, og en smertefull erkjennelse av at jeg hadde for lav inntekt. Etter endeløse timer med tilsvarende mange beslutninger om hva jeg skulle handle, falt valget på Omega, ett valg basert på form, funksjon og økonomi. 2254.50 er navnet. Vi er fortsatt gode venner.

Til høyre min nå snart åtte år gamle SMP. Fortsatt den som får mest utetid, antar det er en blanding av vane og at jeg fortsatt synes det er en flott klokke. Jeg har ikke angret det valget en eneste gang. Til høyre nok en Seamaster, en forrige generasjon Aqua Terra. Personlig liker jeg urskiven på denne bedre enn dagens, renere. Kombinasjonen blå visere og hvit skive ble valgt for å skape ett annet synsinntrykk enn SMPen, og selvsagt fordi jeg synes det er fint.

IMG_0749_zpsae09a593.jpg


Omega Seamasterer kommer i mange varianter, og har gjort det i flere tiår. Disse skal være tidlig sekstitall begge to. Stålvarianten kom først, inspirert av en litt for sliten Certina min far ga meg. Etterhvert skjønte jeg dog at jeg også 'trengte' ett i gull, man kan jo ikke gå med stålklokke på juleaften (jeg antar dere er kjent med denne formen for vikarierende argumentasjon)? DeVillen skal få ny rem, leter etter en sort Cordovan variant.

IMG_0789_zps5a057b9d.jpg


Jeg trengte noe annet enn Omega. En Nomos Tangente Nissing 1064°C (045/100) lå i vinduet i en klokkebutikk i Lisboa, et rent impulskjøp. Cluben kjenner flere av dere gjennom passarounden (forøvrig et fantastisk initiativ, hatten av). Den er egentlig en Breitling Colt GMT, så feil kunne jeg ta... Wempe på Fifth lokket med denne da jeg drev vindusshopping. Jeg har stor respekt for hva dette lille tyske firmaet produserer. Mye moro for pengene, spesielt etter at de begynte å produsere egne verk.

IMG_0778_zpsa299b547.jpg


Så 'the odd couple'. Seamasteren (jada, en til) er fra syttitallet, og var et impulskjøp da jeg lette etter gullklokken. Strengt tatt ikke sikker på om den blir i boksen, men enn så lenge er den med. Glycinen var opprinnelig et kjøp for å stanse hungeren. Egentlig en kandidat for flipping, men vår historie sammen tilsier at den blir. Historien kan leses ut av NATOen for de skarpe av dere.

IMG_0787_zps69697de8.jpg


Det var min lille samling, eller snarere, det min lille samling skal bli. Som mange av dere nok har opplevd blir den første perioden preget av usystematisk, og ikke nødvendigvis gjennomtenkte kjøp, ei heller en klar tanke om hvordan man ønsker samlingen. Etter ett års tid i dvale er planen klar: Seikoene, Tissoten og Hamiltonen skal ut. Jeg skal komplettere min egen lille Omega air (Speedy)- sea (SMP)- land (AT) trio, ergo skal en Speedy inn. Så skal jeg nyte de klokkene jeg har, bli bedre til å ta bilder av dem, og gjøre mitt ytterste for å holde tallet på max 10 (Casioene og lommeur holdes utenfor :)

Så det var min lille introduksjon av meg. Strålende med et norsk forum, med tilsynelatende høy aktivitet og hyggelige mennesker. Ser frem til å lese mer av dere.

Max (forøvrig er ikke nicket mitt en refleksjon av hverken formue eller inntekt, da hadde samlingen sett noe annerledes ut...)
 
Redigert:
Meget fin samling og introduksjon, velskrevet. Velkommen skal du være og som jeg fikk beskjed om etter min første post; dette blir et dyrt forum :D
 
Velkommen og en fantastisk start:)
Snasen samling du har opparbeidet deg, imponert:)
Bare å ta masse bilder, det liker vi veldig godt:eek:
Takk som deler.
 
Velkommen skal du være! Effektiviteten ellers i livet vil synke fremover;)

Takk for et flott innlegg.
 
Velkommen, sterk førstepost dette! Du har en flott samling, og presentasjonen var kjekk å lese. :)
 
Flotte klokker og artige historier.
Mulig jeg er den eneste men jeg klarer ikke å tyde historien til reima (Historien kan leses ut av NATOen for de skarpe av dere), kan du oversette?
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, jeg vet det finnes mye mer eksklusive samlinger blant dere, men det er det som er fint med denne interessen; den kan tilfredsstilles innenfor et stort spenn av økonomisk handlingsrom.

Flotte klokker og artige historier.
Mulig jeg er den eneste men jeg klarer ikke å tyde historien til reima (Historien kan leses ut av NATOen for de skarpe av dere), kan du oversette?

Oversette blir for enkelt, men Glycinen har vært med meg på en reise som gjør den litt spesiell for meg. NATOen gir et hint i form av fargekombinasjonen.