Innrapportere verdi på klokkesamlingen?

Hva mener du?

På hvilken måte eksisterer retten til å eie noe, dersom staten krever eierskap (skatt) på det du eier? Formueskatt gjør deg til midlertidig disponent (leaser) i praksis. Har du ikke en inntekt til å betale staten skatt for formuen, vil den gradvis bli borte. Ergo eier du ikke objektene , men "leaser" dem.
 
På hvilken måte eksisterer retten til å eie noe, dersom staten krever eierskap (skatt) på det du eier? Formueskatt gjør deg til midlertidig disponent (leaser) i praksis. Har du ikke en inntekt til å betale staten skatt for formuen, vil den gradvis bli borte. Ergo eier du ikke objektene , men "leaser" dem.
Jeg er ikke uenig i at formuesskatten på mange måter er helt urimelig. Men det er for meg ganske langt fra å være uenig i lover og regler, til å bryte dem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Jeg er ikke uenig i at formuesskatten på mange måter er helt urimelig. Men det er for meg ganske langt fra å være uenig i lover og regler, til å bryte dem.

Bare fordi at visse stater bruker ordet "lov" på det de påfører befolkningen, gjør ikke nødvendigvis handlingene rett eller galt av den grunn.

Jeg for min del er lei av "tyranni" og politikere som påfører befolkningen lover og regler de selv hever seg selv over.
Og i dette tilfellet; det som er mitt, er mitt. Ikke statens. ;)

Moms var midlertidig, eiendomsskatt var/er midlertidig, veiavgift var midlertidig.

"Nothing is so permanent, as a temporary government program"
- Milton Friedman
 
Bare fordi at visse stater bruker ordet "lov" på det de påfører befolkningen, gjør ikke nødvendigvis handlingene rett eller galt av den grunn.

Jeg for min del er lei av "tyranni" og politikere som påfører befolkningen lover og regler de selv hever seg selv over.
Og i dette tilfellet; det som er mitt, er mitt. Ikke statens. ;)

Moms var midlertidig, eiendomsskatt var/er midlertidig, veiavgift var midlertidig.

"Nothing is so permanent, as a temporary government program"
- Milton Friedman

Enig med deg i formueskatten, men vanskelig å følge resonnementet ditt angående lover og regler. Det er noen prinsipper vi som borger i et samfunn må forholde oss til. Er man ikke enig med styresmaktene så har vi mulighet til å ytre oss fritt og stemme noe annet ved neste valg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Enig med deg i formueskatten, men vanskelig å følge resonnementet ditt angående lover og regler. Det er noen prinsipper vi som borger i et samfunn må forholde oss til. Er man ikke enig med styresmaktene så har vi mulighet til å ytre oss fritt og stemme noe annet ved neste valg.

Når man ikke har et fungerende demokrati, men et partikrati, hjelper det lite hva man stemmer på (det er heller ikke slik at jeg ikke stemmer). Jeg sier som Lord Acton; Makt korrumperer.

Resonnementet mitt vedrørende rett og galt, er forøvrig basert på deontologi. Og min pliktetikk er at "min frihet stopper der din begynner". Dette betyr og at det som er mitt er mitt, det som er ditt er ditt. Og ingen av oss har en iboende rett til å kreve eierskap i det andre individets eiendom. Å kreve eierskap i andres eiendom (i sær et kontinuerlig økende eierskap i dette andre individets eiendom), medfører i praksis at man krever av deres tid da alle former for fysisk verdi er baser på tidsbruk. Et individs tid er og individets liv. Kan man ikke fredelig og frivillig leve i fred uten at noen krever av ens tid, er man da en slave for hvem enn som krever av din tid.

Å stjele tid fra andres liv burde vi absolutt ikke akseptert. I overført betydning: Man skulle ikke blitt tvunget til å gå på arbeid for å betale skatt for ting man allerede har opparbeidet eierskap i, men FRIVILLIG gå på arbeid for å tilegne seg de ressursene man trenger for å eventuelt handle mat og de andre ting man trenger for å leve (eller evt måtte ha lyst på).
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Når man ikke har et fungerende demokrati, men et partikrati, hjelper det lite hva man stemmer på (det er heller ikke slik at jeg ikke stemmer). Jeg sier som Lord Acton; Makt korrumperer.

Resonnementet mitt vedrørende rett og galt, er forøvrig basert på deontologi. Og min pliktetikk er at "min frihet stopper der din begynner". Dette betyr og at det som er mitt er mitt, det som er ditt er ditt. Og ingen av oss har en iboende rett til å kreve eierskap i det andre individets eiendom. Å kreve eierskap i andres eiendom (i sær et kontinuerlig økende eierskap i dette andre individets eiendom), medfører i praksis at man krever av deres tid da alle former for fysisk verdi er baser på tidsbruk. Et individs tid er og individets liv. Kan man ikke fredelig og frivillig leve i fred uten at noen krever av ens tid, er man da en slave for hvem enn som krever av din tid.

Å stjele tid fra andres liv burde vi absolutt ikke akseptert. I overført betydning: Man skulle ikke blitt tvunget til å gå på arbeid for å betale skatt for ting man allerede har opparbeidet eierskap i, men FRIVILLIG gå på arbeid for å tilegne seg de ressursene man trenger for å eventuelt handle mat og de andre ting man trenger for å leve (eller evt måtte ha lyst på).
Men hvis alle andre forholder seg til lover og regler, og bidrar til fellesskapet over skatteseddelen, da stjeler du jo implisitt fra andre ved å ikke bidra, og dermed øke skattebyrden for resten av gjengen?

Jeg er for øvrig liberalist på min hals, og ikke helt uenig i synspunktene dine, men selv om demokratiet langt i fra er perfekt, så er det vel konsensus om at det er det minst dårlige styresettet vi har prøvd til nå?
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Jeg er skeptisk til å rapportere noe som helst vedrørende verdier jeg eier, og spesielt klokker. Bor i UK så formueskatt eksisterer uansett ikke, en ufyselig og moralsk tvilsom form for utbytting av folket spør du meg. Når det i tillegg er direkte skadelig for næringslivet er det snodig at så mange nordmenn syns dette er greit. Når det gjelder forsikring stoler jeg absolutt IKKE på at en eller annen luguber medarbeider som jobber i forsikringsselskapet ikke skulle finne på å selge adresser til enda mer kriminelle kompiser, her i UK er jeg 100% sikker på at dette er et problem, så jeg tar heller andre forhåndsregler når det gjelder å sikre verdier mot tap. Har hatt innbrudd i huset uten at en eneste klokke har forsvunnet for å si det slik.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: rakerholm
Men hvis alle andre forholder seg til lover og regler, og bidrar til fellesskapet over skatteseddelen, da stjeler du jo implisitt fra andre ved å ikke bidra, og dermed øke skattebyrden for resten av gjengen?

Jeg er for øvrig liberalist på min hals, og ikke helt uenig i synspunktene dine, men selv om demokratiet langt i fra er perfekt, så er det vel konsensus om at det er det minst dårlige styresettet vi har prøvd til nå?

Hvordan kan jeg stjele fra andre, all den tid jeg er netto skatteyter og ikke mottaker?

Hvorvidt det er konsensus eller ikke er jeg noe usikker på. Det finnes en del land i verden der innbyggerene har høyere lokal kjøpekraft enn oss, på tross av at de ikke har så høy BNP. BNP betyr ikke nødvendigvis all verden for alminnelige borgere. Det som betyr noe, er hvor mye tid du må bruke for å kjøpe det du trenger.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_by_country.jsp?displayColumn=5 (australere har eksempelvis over 36% større kjøpekraft enn borgere av våres eget land).

Jeg forstår Røkke svært godt. Jeg er overhode ikke overrasket over at han stikker, og jeg håper det blir mange flere. Hegnar gir her en folkelig forklaring som de fleste burde forstå. Over 1 million kroner per dag i skatt bare for å BO i landet, uavhengig av om selskapene hans tjener penger eller ikke. https://www.finansavisen.no/nyheter...ebook&zephr_sso_ott=iFMWQk#Echobox=1662993641

Å bo i Norge er SVÆRT kostbart med alle de økende avgiftene vi har. Økende avgifter som ikke ser ut til å slutte å øke. Dette kommer før eller siden til å gå virkelig ille.


Forøvrig er jeg ikke helt enig i at dette er off topic. Temaet vi diskuterer fredelig her, er absolutt relevant for hvorvidt man skulle ønske å innraportere sin verdi på eventuelle klokkesamlinger til skattemyndighetene. Jo mer makt man gir staten over egne eiendeler, jo større vil dette problemet faktisk bli. Og det ser ikke ut til å snu "anytime soon". Ved å sensurere alle former for dialog og folks mulighet til å resonere, blir man kun støttespiller for det som nå jager våre viktige entreprenører ut av landet.

Og sånn for ordens skyld. Jeg er faktisk ikke et formuende individ, og har ikke eiendeler som hadde gjort at jeg måtte betalt formueskatt om jeg så skrev opp hver smule jeg hadde. Det er prinsippet og moralen som er relevant, ikke det at jeg faktisk eier verdier det er nødvendig å unndra på skatteseddelen. For det gjør jeg faktisk ikke.
 
Og med det setter vi en strek for videre fortsettelse på den politiske/ideologiske retningen som denne tråden har tatt.

Slike diskusjoner har vi bestemt oss for å ikke tillate her på Tidssonen.no (jmfr. forumreglene). Det er nok av andre plasser man kan diskutere slikt mer i dybden på en mer konstruktiv måte enn på et klokkeforum.
 
I disse tider emed selvangivelsen for tur bumper jeg denne igjen. Er det noen som har erfaring med å rapportere inn dette på selvangivelsen og legger du bare inn en totalsum ? eller spesifiserer du ned på klokke nivå ? hva kreves ?

Ser jeg må kikke litt på skatteetaten, men fint med innspill fra noen som evt. allerede har gjort dette før.