Info om eldre lommeur.

Medlem
28. nov. 2017
Innlegg
3
Sted
Oslo
Jeg har arvet et eldre lommeur, som jeg søker litt informasjon om. Det står ikke noe merke på selve uret, men har en slags logo på baksiden som kanskje noen kjenner igjen? Uret veier 100 gram og har blå visere og skruer inne i kassen.

På innsiden av lokket står det blant annet K18 og på baksiden denne nevnte logoen. Er det noen som kjenner igjen denne logoen tilfeldigvis? Hvordan finner jeg merket og årsmodell på denne? Det skal naturligvis ikke selges videre, men litt nyskjerrig på en eventuel kroneverdi.

Legger ved noen bilder som kanskje kan hjelpe.

All info mottaes med stor takknemlighet!!

IMG_2294.JPG
IMG_2298.JPG
IMG_2300.JPG
IMG_2303.JPG
.
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
Pen klokke, med et rent og tilsynelatende uskadet urverk og litt uvanlig, stilig, skive. :)

18K på insiden av baklokket betyr nok 18K gull. Verdien på klokken er nok hovedsakelig gullverdien. Numrene er nok modellnummer og serienummer.

Det ser ut til å være et lite merke over «5630» på insiden av lokket. Greier du å få et godt bilde av det merket?
 
  • Liker
Reaksjoner: alexpato
Takk for svar, begge to!

Tok et nærmere bilde av merket over "serienummeret". Ser det kjent ut for noen?

MINUTE_REPEATER, alle funksjonene funker bra. Eller, det er vel egentlig bare en funksjon på klokken. Når jeg trykker på den ene knappen, så starter sekundviseren å gå. Når jeg trykker på samme knapp en gang til så stopper den. Når jeg holder den samme knappen inne, så går sekundviserene tilbake til start igjen. En slags stoppeklokke funksjon?

Tok med klokken til en urmaker idag, han mente klokken kanskje kunne være fra 1900 - 1920 tallet? Han mente også at klokken hadde en funksjon som gjorde at den kunne gi fra seg et lydsignal for å fortelle tiden? Var dette vanlig på disse eldre lommeurene?

Oppbrukt frase kanskje, men den går som en klokke..

Igjen, all info mottas med stor takknemlighet!!

FullSizeRender.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
Kronograf-repeter faktisk:) Burde ha sett det på sentrum sekundviseren.


Slagfunksjonen startes som regel av en "skyve bryter" på siden av kassen.
Men ofte er denne funksjonen defekt når man finner disse. Urverket ser også
ut til å være av den "simpleste" utgaven (misforstå meg rett)

Uansett et flott og uvanlig lommeur!
 
Jøss. Da har jeg lært litt i dag også.
Syntes det var noe spesielt med denne, forskjellig fra alle de vanlige gamle lommeurene som folk spør etter informasjon om.

Prøvde å finne ut av merket. Det er sannsynligvis til produsenten av kassen, «case hallmark», som det heter. Men fant dessverre ikke akkurat dette merket. Stor variasjon i disse. Ofte var det også ingen direkte sammenheng mellom de som laget kassen og de som laget urverket.
http://www.vintagewatchstraps.com/swisshallmarks.php
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
hei - merket over kasse nummeret er et gammelt sveitsisk 18K gullstempel fra Neuchatel.
mvh trond
 
Noen som vet hvor man kan henvende seg for å finne ut enda mer? Neuchatel kan kanskje bidra med mer info?