Identifiserer du denne, er du god

Medlem
10. nov. 2020
Innlegg
444
Sted
Der oppe i nord
Kjøpte en klokke på Ebay for et par år siden, som har det en trygt kan kalle "tropical dial".
Har ikke åpnet den, men det skal dreie seg om et KF 300-verk, så det er antakelig en Certina.
På den ihjelpolerte baksiden er det inngravert noen initialer og noen årstall, og mener det siste er 1943, så jeg vil anta det er noe man har fått etter lang og tro tjeneste på 40-tallet.
Selve klokka skal være fra 1945 ifølge forrige eier, så det kan tyde på at første eier fikk den utdelt etter krigens slutt.

Noen som kan si mer om denne ?:
Ukjent.JPG
 
Spesiell sak. Blanding av romertall og stjerner som timemarkører på urskiven har jeg aldri sett før.
Ser ut som det er et merkenavn på skiven. Kan du ta et nærbilde av det? Og baklokket?
 
Er bortreist nå, men har tenkt å åpne kassa og ta ut verket.
Mulig skiva blir lettere å lese da om glasset er misfarget.
Snodig at 4-tallet er IIII og ikke IV som det skulle vært.
 
Du har vel sagt det som kan sies, umulig for oss andre å kommentere utfra bildet..
KF, Kurth Freres, peker som du sier til Certina eller Grana. Certina som merkenavn ble introdusert på slutten av 30 tallet og tok gradvis over for Grana.
Kaliber 304
 
Watchmakers 4

A-ha... Der lærte man...:)

Fant frem bilder fra nettauksjonen, bla. av innmaten:
1606070738081.png



Og fronten fra en annen vinkel:
1606070801194.png


Som en ser, har den wire lugs, noe jeg mistenker ikke var der originalt, men heller et produkt av langvarig brukslitasje og dårlig råd.
Man tager hva man haver, og så lodder man litt i vedskjulet...

Man kan også ane at klokka antakelig har hatt en eller annen coating, men at den nå er slitt/slipt ned til basemetallet, kanskje av nissen som polerte baklokket litt vel mye.

Selgeren påsto også at den var nyservet, men denslags tror man ikke på.
Kanskje en dæsj 5-56 eller hva de nå har på den bulgarske landsbygda, men klokka tikker og går den.
Uansett en litt morsom sak jeg kjøpte fordi den så værbitt og solbrent ut, og da er man barmhjertig og forbarmer seg.
 
Hvis kassematerialet er stål kan den ha hatt en gullkappe tidligere, men hvis kassen er av aluminium eller lignende har den mest trolig ha hatt en gullduble.
Tipper det har stått Grana på skiven :) - men når det er sagt kan verket også ha blitt benyttet av et andre merker. Googlet en som ligner med navnet Lincoln

Diameter?