I.G.Y.

aek

Medlem
23. des. 2013
Innlegg
765
Sted
Akershus
Overskriften er en referanse til Donald Fagens låt fra 1982 med samme navn (strengt tatt heter den
I.G.Y. (What a Beautiful World) )
, hentet fra den geniale LP-en The Nightfly. Fagen har laget lydsporet til livet mitt, så det er bare rimelig å kreditere ham når han har skrevet en låt dedikert International Geophysical Year, siden også klokken jeg nettopp har pakket ut er dedikert samme begivenhet. Låta snakker om femtitallets ville fremtidsvisjoner (men dagens realiteter) som solenergi, romferder til romstasjoner for moro skyld, undersjøiske tog, - og spandex ... «There'll be spandex jackets, one for everyone». Hør den HER.

I.G.Y. var et internasjonalt vitenskapelig prosjekt hvor 67 land deltok, også Norge. Og USA og Sovjetunionen; sistnevnte oppsiktsvekkende i seg selv, i en tid hvor Sovjetkommunismen representerte ondskapen selv i USAs øyne. (Senator Joseph McCarthy, anyone?) Prosjektet varte fra juli 1957 til desember 1958, og var visstnok svært vellykket, med mange positive resultater, uten at jeg skal plage dere med resultatene her. Det er ikke en gang sikkert jeg vil være i stand til å plage dere med det, og da er det best å la være.

Jaeger-LeCoultre feiret begivenheten med sin Geophysic-modell, som ble laget i 1038 eksemplarer i stål, og 30 i gull. Her er originalversjonen fra 1958 i stål:

_img.jpg


46 år senere, i 2014, tok Jaeger-LeCoultre frem designet fra 1958 igjen. Denne gang i 800 eksemplarer i stål, 300 i gull, og 58 i platina. 2 forskjellige skivevarianter, hvor platinautgaven (til høyre under) liknet mest på originalen:

JLCGeophysic_65.jpg

Og her er originalen anno 1958 til høyre, med platinautgaven anno 2014 til venstre:

Jaeger-LeCoultre+Geophysic+1958+and+vintage+comparison+1.jpg

Og her; som man ser er nyversjonen noen mm større, i tråd med dagens smak, dog er den bare 38,5 mm.
Ellers er den ganske tro mot originalen:

JLC-Geophysic-009.jpg

Jeg må ha sett Geophysic første gang i Dagens klokke-tråden, da @kvasbo la ut bilder av sin nye, ved juletider i 2014. Bildene gjorde et sterkt inntrykk på meg, og jeg tror jeg bestemte meg allerede da for at jeg en gang måtte ha den samme. At jeg ved en anledning fikk prøve hans på armen gjorde meg ikke mindre sikker.

Jeg burde nok reagert da, for den har på bare et og et halvt år blitt dyrere enn da den var ny. Jeg tror ikke den noengang har vært i salg i Norge, men nypris på stålversjonen tror jeg var ca. € 7500 i Euroland (men jeg har også sett oppgitt nypris som $ 9800, som er ca. kr 10.000 mer). Jeg var nok ikke klar til å bruke så mye penger på en upresis mekanisk tidsmåler da, men som vi alle vet er det en modningsprosess vi må gjennom. Eventuelt en galningsprosess. I mellomtiden har det kommet et eksemplar til på Tidssonen, @acidx sin, også i stål.
Mitt eksemplar er altså den tredje på Tidssonen, så vidt vites.

Så: Her er min Jaeger-LeCoultre Geophysic 1958 (referansenummer 8008520):

Geophysic i boks.jpg

Geophysic front.jpg

Geophysic detalj.jpg

Legg merke til at lume-prikkene sitter på rehauten, ikke på glasset som på originalen.

Det har vært mye snakk om keramisk bezel i det siste, i forbindelse med den nye Daytonaen, men denne har rotor med keramiske lager, så den lager forbausende mye lyd når den roterer. Ganske sjarmerende i mine ører!

Jeg har ikke tatt bilde av baksiden, hvor plasten ikke var tatt av; min klokke er ubrukt. Men hadde jeg gjort det ville noen kanskje latt seg overraske av at det ikke er innsyn til det sannsynligvis vakre JLC-urverket. Det har sin naturlige forklaring; klokken er utstyrt - som en Rolex Milgauss, og som originalen fra 1958 (vi snakker tross alt om en klokke for geofysikere, mind you) - med et indre antimagnetisk «skall», som skjuler verket.

Avslutningsvis føler jeg det er riktig å rette en slags unnskyldning til @kvasbo og @acidx for at jeg hensynsløst plagierer klokkekjøpene deres, men det er generøse mennesker begge to, så jeg føler meg trygg på at de ikke bærer nag. Og som @kvasbo helt riktig anfører: Det måtte jo skje før eller senere.

Du kan lese mer om Geophysic HER og HER. Selv har jeg tenkt å tilbringe aftenen med å stirre ned på venstre arm, nippende til denne.

PS
Kona forlangte et armskudd sammen med henne, så her kommer det.

Explorer og Geophysic.jpg
Den gulbrune armen er henne, den blekrosa er meg. (Fargeforskjellen har sin naturlige forklaring; jeg har importert henne. Fra Møre og Romsdal).


Hun forlangte å få vite hva den kostet også, men det greide jeg å mumle bort i noe «pengeplassering-ikke-pengebruk»-vrøvl som hun syntes å akseptere, så den saken skulle være ute av verden.
 
Redigert:
Gratulerer så mye med en grail i boksen. Den er virkelig flott!
Vil legge til at vi tåler mange bilder av denne, gjerne også makro :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Se der ja! Du fikk tak i en ! Gratulerer så mye, flotte bilder av et fantastisk ur. Grønn av sjalusi ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Tusen takk for alle gratulasjoner! @NilsOT, jeg kjøpte den av en Frank Schuster, som har Chrono24-stedet www.watch-lounge.de. En helt problemfri handel. Jeg hadde på forhånd lest veldig mange gode omtaler av ham (og ingen negative) på urdebatten.dk og uhrforum.de, så jeg bekymret meg ikke. Men pruting var han ikke veldig med på ...
 
  • Liker
Reaksjoner: NilsOT
Grattis med fantastisk kul, og tro, ny vri på Geophysic og for all del med kul kone som tvinger seg inn på wristshots :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Gratulerer med en kjempeflott JLC! :)

Hyggelig at FedEx bestemte seg for at tiden var inne for at du skulle få klokken din! :D