Hvorfor må salgspris oppgis i annonsene?

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Vil noen forklare meg det?

Hvis man ikke aner hva verdien er så er det kanskje bedre og skrive "bud ønskes"?

Evt. oppgi pris langt høyere enn hva man kan forvente og legge til at man også er åpen for bud.

Regner med at det finnes en bedre forklaring enn å holde forumpolitiet engasjert?

:)
 
Det at man ikke aner verdien av klokka man skal selge må vel kunne sies å være en liten utbredt problemstilling her på forumet. Det er nå én ting.

Synes nå personlig det er særdeles greit å ha prisantydning på krav. Setter man en for høy prisantydning får man heller ingen respons, men i motsetning til finn.no, får en som regel et hint i kommentarene om at ambisjonene er for store.
Med prisantydning er det som kjøper, mye lettere å forholde seg til annonsen.
Er det en auksjon en vil starte, så finnes det dedikerte steder for slik.
 
...

Hvis man ikke aner hva verdien er så er det kanskje bedre og skrive "bud ønskes"?

...

Vel... Hvis du ikke aner hva verdien er, hvordan vet du da hvilket bud du skal akseptere?

Det må da påligge selger et lite ansvar for å gjøre litt research på forhånd? Alternativt får man ta utgangspunkt i prisen man betalte for klokken og ta hensyn til alder og tilstand :)
 
Selger har sikkert gjort seg opp en mening om prisen, og da er det vel bare å antyde en pris først som sist.

En annen ting som forekommer ofte er alle disse kryptiske forkortelsene med engelsk opprinnelse. Det kan da vel ikke være så frykterlig vaskerlig å uttrykke seg på norsk?
Er man ukjent med dette, så er det til med og google og bruke tid for å fatte meningen.
Skriv derfor på norsk...:)
 
Selger har sikkert gjort seg opp en mening om prisen, og da er det vel bare å antyde en pris først som sist.

En annen ting som forekommer ofte er alle disse kryptiske forkortelsene med engelsk opprinnelse. Det kan da vel ikke være så frykterlig vaskerlig å uttrykke seg på norsk?
Er man ukjent med dette, så er det til med og google og bruke tid for å fatte meningen.
Skriv derfor på norsk...:)

Hva sikter du til da?
 
Jeg synes dette er en helt legitim diskusjon og et fornuftig spørsmål. Hvorfor i all verden skal det det være påkrevd med prisantydning? Argumentet om at det er lettere for nye medlemmer å orientere seg (?)!!! Da blir det jo selger som får slite med mange PMs...
 
Synes også det er litt pussig at det skal være påkrevd med prisantydning. Men jeg synes det er positivt, både som selger og kjøper.

Som selger unngår du skambud (i de fleste tilfeller), og som kjøper så får du en grei pekepinne.
 
LNIB: Like New In Box


Jeg syntes det er greit med prisantydning fra selger. Det gir en passende gjennomsiktighet i det lille markedet vårt.
Selger må nødvendigvis ha en tanke om verdi når en legger noe for salg, og da finner jeg det naturlig at denne i det minste legger ut en slags minstepris, eller forventet pris. Kall det gjerne en prisantydning. For det er jo der vi driver med, vi er åpen for bud både over og under prisantydningen vår.
Samtidig reduseres risikoen får at noen med mindre kunnskap enn resten blir lurt til å betale upris for en tungsolgt klokke.

En annen ting er at det er langt lettere for uerfarne, så vel som erfarne, kjøpere å føle at de har betalt en for høy pris når pris kun diskuteres i private samtaler. Da er det ikke langt unna å få en litt sur stemning her inne, og det vil hvertfall ikke jeg ha noe av. :)
 
LNIB: Like New In Box


Jeg syntes det er greit med prisantydning fra selger. Det gir en passende gjennomsiktighet i det lille markedet vårt.
Selger må nødvendigvis ha en tanke om verdi når en legger noe for salg, og da finner jeg det naturlig at denne i det minste legger ut en slags minstepris, eller forventet pris. Kall det gjerne en prisantydning. For det er jo der vi driver med, vi er åpen for bud både over og under prisantydningen vår.
Samtidig reduseres risikoen får at noen med mindre kunnskap enn resten blir lurt til å betale upris for en tungsolgt klokke.

En annen ting er at det er langt lettere for uerfarne, så vel som erfarne, kjøpere å føle at de har betalt en for høy pris når pris kun diskuteres i private samtaler. Da er det ikke langt unna å få en litt sur stemning her inne, og det vil hvertfall ikke jeg ha noe av. :)

+ 1 Er som nevnt helt enig.