Hvorfor kjøper du en dyr klokke?

Som den ingeniørspiren og realisten jeg er har jeg selvsagt prøvd å rasjonalisere litt rundt hvorfor i alle dager jeg driver med dette.. :oops: Men har gitt det opp for lenge siden.. :p
Hva jeg vurderer som viktig varierer stort alt etter som hvilket ur jeg prøver å rettferdiggjøre..

Har kommet fram til at jeg kjøper ur fordi kan. Fordi jeg vil. Fordi det gir meg en glede i hverdagen. Enklere, og vanskeligere, blir det ikke. :p

Nå skal jeg se etter det som skal blir min neste, en Rolex TT har jeg sagt en stund. Siste uken har den materialisert seg som dressur i forskjellige varianter. At jeg aldri skal lære å faktisk kjøpe de urene jeg snakker om og planlegger. :p

Jeg kjøper klokker som gir meg glede:). Før handla jeg klokker uten å bry meg om hverken merker eller kvalitet, men har i de siste årene beveget meg vekk fra dette . Det å vite at en har spart i evigheter for en spesiell klokke, som tilslutt sitter på armen, gir både en god følelse og en ekstra livsglede:D

Jeg prøver å kjøpe kvalitet, uansett om det er klokker, klær, sko, bil.. whatever. Om det har en signaleffekt i tillegg er det i grunn positivt, men ikke avgjørende. Kjøper f. eks aldri klær med synlig merkenavn. Om noen kjenner det igjen, kult! Ellers gir jeg faen. Dette er kun for min egen del.

Artig tråd dette her. Grunnene for hvert kjøp er nok langt fra de samme. Noen er basert på "fornuft". Noen kun på utseende. Andre ganger grunnet lav impulskontrol, så da må nok en kvalifisert hjernekrymper svare for meg...;)

Grunn 1: Jeg vil betale for et velkjent merke. 10%

Grunn 2: Jeg vil betale for utseende på klokken. 20% (Men noen ganger 100%;))

Grunn 3: Jeg vil betale for håndtverket som er lagt ned i klokken. 40%

Grunn 4: Jeg vil betale for smykkeeffekten i klokken. 0%

Grunn 5: Jeg vil betale for et ikon. 30%

Grunn 6: Jeg trenger denne klokken. 0%:D Som om noen trenger klokker til mangfoldige 10-tusener.

Grunn 8: For å få et stort glis i ansiktet når en er stresset som f*en og en titter ned på klokka for å sjekke tiden.

Er vanskelig å si hvor mange prosent som går i hver kategori, men det er en miks mellom alle unntatt 4 og 6.

Prosenter er skumle saker, men jeg skal da gjøre et forsøk:

Merke og håndverk: 50 %
Utseende og smykke: 40 %
Ikon: 9 %
Nytte: 1 %

For min del går "utseende" og "smykkeeffekt" ut på det samme. Når man snakker om dyre klokker bør de ha utseende med seg, og da blir det automatisk et smykke i mine øyne, selv om de ikke har diamanter eller edelt metall.

Det samme gjelder for "velkjent merke" og "håndtverket". Disse går hånd i hånd for min del, og jeg klarer ikke helt å dele de opp.

For å gi et kort og konsist svar, så kjøper jeg dyre klokker fordi jeg er helt ødelagt i hodet (les: helt føkka i hue)!

Den litt mer nyanserte versjonen er at jeg har hatt et sykelig forhold til klokker siden jeg gikk på barneskolen... Jeg føler meg dårlig om jeg går med en klokke til under 10.000,-. Jeg tenker på klokker nesten hele tiden og sjekker innom finn og ts MINST én gang pr time. Hadde ikke omverden sett på klokkemanien som en harmløs greie hadde jeg nok vær innlagt.

Det er absolutt ingen logisk forklaring eller god begrunnelse for mine kjøp av dyre ur..

Håndtverk. Jeg vil at eiendelene mine om det er en jakke, telt eller ur skal være skikkelige saker. Man trenger ikke mye om det man har holder. Skulle gjerne flashet uret mer , dessverre vet de ikke stort om ur de jeg jobber med eller omgås. Neandertalere som de er :p