Hvorfor bruker du klokke?

Medlem
2. mars 2015
Innlegg
17
Kunne ikkje finne ein tråd med dette navnet.
Men hva er grunnen til at du fortsatt har klokke på armen?

Tradisjon? pga bruksområdet (no kan du forsåvidt bruke mobilen, men om det er derfor)? "Del av antrekket/fordi det er stilig/osv"?

Eg har ikkje ein klokke per dags dato som er bruker, har tenkt å kjøpe ein smartklokke om ca 1 månede. Smart klokke fordi eg har lyst på mer enn 1 bruksområde. Og klokke fordi eg trenger noe eg kan ta tiden med så ikkje er så "upraktisk" å bruke (medlem av rødekors som hjelpekorpser og treng muligheten til å ta tid relativt nøyaktig (sekunder) noe mobil er knotete å få til, spessielt den eg har.

Hadde ein klokke tideligere, digital, men ikkje smartklokkke. Den kjøpte eg forsåvidt bare for å kunne ta puls til trening. Så også ein av grunnene til at eg kjøper meg smart klokke, sånn at det er ein mulighet.

Skal kjøpe meg ein LG G Watch R, de som er kjent med klokken vet at den ser relativt lik ut som "vanlige" klokker. Det er ikkje tilfeldig at eg valgte den, synes det ser ganske dumt ut med ein "skjerm" på hånden og det er heller ikkje stilig. Men ein smartklokke som ser ut som ein vanlig klokke, det er jo nice & i tilegg får eg alt anna eg har lyst på i ein klokke.

Men hvorfor bruker du klokken du har? (eller klokkene, om du har flere du bytter mellom)
 
Jeg bruker klokke fordi jeg ofte lurer på hva klokken er. Grunnen til at den er mekanisk er fordi mekanikk fasinerer meg og fordi jeg er veldig glad i "ting".
 
Selvfølgelig bruker jeg klokke for å se tiden. Det er enkle å gjøre det når den sitter på håndleddet enn å grave frem mobilen fra lommen. Selvfølgelig er det hyggelig med en fin klokke som tikker, men det er også det praktiske som spiller inn. At en mobil i lommen erstatter armbåndsuret er oppskrytt.

:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Jeg bruker en klokke først å fremst til å se tiden, men er også interessert i mekanikken. :)
 
Bruker klokke fordi jeg ikke stoler på disse nymotens dingsene. Ville aldri turt å gå med smartklokke hvis jeg var avhengig av at den skulle fungere... Telefonene jeg har hatt de siste årene har alltid hatt noen bugs, plutselig slått seg av, skjermen har fryst, eller batteriet har dødd. :p
 
Jeg bruker ikke klokke for å se tiden. Jeg bruker klokke for å ha noe fint å se på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjell_J
Det er flere grunner til at jeg bruker klokke:
1) Jeg føler meg naken uten en klokke på venstre håndledd (De få gangene jeg har gått ut døren uten klokke har jeg snudd og hentet en klokke så jeg skal slippe å føle meg naken en hel dag).
2) Jeg lurer ofte på hva klokken er, og jeg sitter jo ikke foran pc, mobilen eller TV-en konstant.
3) Jeg tar ofte tiden på ting, enten det er for å passe på at pizzaen ikke blir svidd eller hvor lang tid jeg bruker fra a til b.
4) Jeg vil ha noe fint å se på på armen.

Videre foretrekker jeg at klokken er mekanisk, da det gir meg noe ekstra uten at jeg helt klarer å sette fingeren på det utover at jeg er interessert i mekanikken. Skal klokken gå på batteri vil jeg uansett slippe å måtte lade den annenhver natt sammen med mobilen og ha "rekkeviddeangst".
 
  • Liker
Reaksjoner: harper
Det er et godt spørsmål (men kanskje litt uvant å få på dette forumet, siden alle her er fascinert av klokker) som det er vanskelig å svare på. Om man er klokkeinteressert er det nok vanskelig å formulere hvorfor, og om man ikke er det er det nok vanskelig å forstå hvorfor.

Klokke er en av de få pyntegjenstandene (eller smykkene) menn kan gå med i alle situasjoner.

Det forklarer ikke hvorfor jeg har sittet på internett og lest om klokker nesten hele døgnet den siste uka, men det er nok hovedårsaken til at jeg går med klokke hver dag.
 
I disse digitale dager med strøm, fargeskjermer og ringetoner, synes jeg det er deilig å ha noe dørgende analogt på armen. Jeg synes det er kult at folk kjøper ting som ikke er rasjonelt. Til og med de billigste qaurtzklokkene går mer nøyaktig en Rolexene mine, men det er liksom ikke det dette handler om. Så synes jeg det er fint.
 
For min del kommer nok det estetiske i første rekke. Som tidligere nevnt er et flott ur noe en kan bruke hver dag. Fascinasjonen for håndverket og mekanikken gjør at jeg er tiltrukket av mekaniske ur i hovedsak. For meg har fit og finish mye å si for og få "godfølelsen" med et ur. I andre rekke kommer tidsfunksjonen. I disse dager har jo de flest en mobil i lomma, men når en blir vant til å ha et ur å håndleddet er det i vertfall for meg mye mer praktisk enn mobilen. Har også blitt avhengig av å ha datovisning. Så er det jo både en lidenskap og en hobby dette her da.

(Dette ble kanskje mer et svar på hvorfor jeg ikke bruker et quartz ur til 100kr)
 
Redigert:
Kåre Valebrokk sa en gang at "å bli funnet død med en quartzklokke, det er verre enn å bli funnet død med møkkete undertøy". Det å bli funnet død uten klokke kan ikke en gang beskrives.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kjell_J og Utinaturen
Jeg bruker først og fremst klokke for å vite tiden. I jobben må jeg ofte vite hva tiden er. Jobber mye med mennesker, og det tar seg bedre ut og se diskré på håndleddet fremfor å dra frem en mobiltelefon. Det er klart at det estetiske spiller inn. Jeg tar meg ofte i å sitte og stirre på klokken min både fordi jeg liker utseende, men også for å kikke på sekundviseren som glir jevnt over skiven. Sitter ofte og tenker på mekanikken som ligger i klokken. Er det helt stille kan jeg noen ganger høre tikkingen fra urverket, og det i seg selv gir en god følelse.

Klokker er også mer praktisk enn mobiltelefoner i endel tilfeller. Er jeg på stranden slipper jeg å være redd for at klokken skal skades av et lite bad. Det å bade med en klokke i 10k+ klassen og vite at den tåler dette gir en barnslig glede.

Jeg trenger heller ikke være redd for at batteriet går ut og det er ingen elektronikk som svikter.
 
Klokken gir meg en følelse mobilen ikke gjør, enkelt og greit. Jeg smiler alltid litt når jeg ser ned på en mekanisk klokke, det er noe man ikke får med en smartwatch eller en mobil. Rasjonelt er det ikke, hva skal vi egentlig med disse klokkene til mer enn 800kr? Men gøy, gøy er det :)
 
Før att jag verkligen, verkligen liker klockor! Fantastiskt att ha en klocka att se på under långa møten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie
Jeg vil si at interessen for klokker og hvilken følelse de får frem når jeg har de på har mye å si for hvorfor jeg bruker klokker.

Jeg må innrømme at mekaniske ur er det jeg liker best. Jeg føler at det er noe helt spesielt med hvordan de er bygget opp og fungerer, skal heller ikke legge skjul på at jeg også opplever mekaniske ur som mer eksklusivt og at dette bidrar til god følelsen.

Når jeg tar på meg en klokke er dette et resultat av mange timer foran PC, der jeg har sittet og beundret utallige klokker (koser meg skikkelig). Tenkt for og imot i forhold til mange aspekter ved de forskjellige klokkene(funksjoner, utseende, pris, merke osv.). Kanskje brukt tid på å spare til drømmeklokka.

Det at jeg har brukt så mye tid på å finne riktig klokker kulminerer også i følelsen jeg får når jeg tar den på.

Husker den første "fine" klokken jeg kjøpte. Jeg følte meg som 1 million dollar.

Ingen andre la merke til den, men det gjorde heller ingenting for jeg følte meg ny-forelsket og var mer enn fornøyd med å gå rundt i min egen verden:eek:
 
Har vært avhengig av å ha klokke på armen så lenge jeg kan huske. Primært som et verktøy for å sjekke tiden, etter hvert også for det estetiske. Nå er jeg også interessert i det som skjer på innsiden, som gjør det mer interessant å sjekke tiden.
 
For å vite hva klokken er slik at jeg ikke kommer for sent til forskjellige ting.
Også slipper jeg å fomle etter mobilen i lomma hele tiden. Også unngår jeg å se ut som en skjermavhengig zombie.;)

no-need-to-fear-a-zombie-apocalypse.jpg



Unntatt når jeg har på meg Rolex selvfølgelig.
Da er det for å dra damer. Damer i fleng sier jeg deg. I fleng!!!:mrgreen:
 
For meg er det en kombinasjon av to ting - det praktiske, og det estetiske. Det er raskere å kikke på klokken, enn å dra frem mobilen fra jakkelommen. Det sies at klokker er en av de få tingene menn kan smykke seg med, og det er vel en floskel langt på vei. Men likevel? Jeg synes det gir meg noe å kikke på et ur jeg virkelig liker utseendet på.