Hvordan systematiserer du din klokkesamling?

Medlem
1. aug. 2015
Innlegg
224
Sted
Norge
Hvordan bør man kategorisere og fremstille sin samling på en best mulig måte?

Jeg prøver å legge opp en plan for hvordan min klokkesamling innenfor ett og samme merke bør struktureres. La oss si at man har en samling bestående av f.eks:
  • 4x vintage Seamaster, ulik alder 50-60-talls
  • 2x vintage De Ville, ulike år
  • 3x vintage Genéve, samme år, ulik utføring (gull på stål, stål, og gull)
  • 4x vintage Constellation, der en er gull, to er samme år og en er stål

...dere skjønner greia...altså en slags nisjesamling innenfor samme merke, men samtldig et ganske vidt spenn av modeller, årstall, verk og materialer - for å nevne noen av de mest åpenbare forskjellene.

Apropos forskjeller, er ovennevnte en for snever kategorisering? Bør andre elementer enn modellnavn, årstall og materiale med? Serienr.? Type klokke (dress, dykker, etc)? Annet?

La oss si at denne samlingen vokser med årene, og nye modeller kommer til - i tillegg til at man anskaffer seg flere klokker innenfor de ulike modellnavnene.

Hvordan ville du strukturert en slik samling? Alle fra samme årstall sammen? Alle med samme modellnavn sammen? Hva ville i så fall vært en naturlig underkategorisering dersom man etterhvert har behov for å etablere en slags kronologi her?
 
Jeg har null tanke bak samlingen min. Den har dykkere, penklokker, vintage/moderne, billig/dyr, stål/gull og alt i mellom. Jeg kjøper det jeg vil ha, det jeg har penger til og klokker som er litt spennende. Kall det gjerne innfallsmetoden, det funker for meg. Dette er ikke seriøst nok til at jeg gidder å bruke energi på å kategorisere og loggføre salg. Vet ca. hvor mange klokker jeg har, men ikke anelse om hva jeg har hatt. Men det er kanskje jeg som er rar..
 
Tenkte mer om noen hadde tips til hvordan man kan lage en fin logikk/kronologi ut av det konkrete eksempelet mitt i første posten :)