Hvordan defineres et godt urverk?

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
Enkelte high-end urverk får betegnelsen et av verdens beste urverk. Men jeg har alltid lurt på hva som kjennetegner er godt urverk. I min bok er det egentlig bare 3 kriterier jeg kan komme på:

1: Nøyaktighet
2: Serviceintervall
3: "Powerreserve"

Hvis det er kriteriene for et godt urverk, altså ikke et pent urverk, så er det vel mange av "high-end" urverkene som kommer sørgelig til kort. Rolex derimot.....

Har dere meninger om dette.

Tror kanskje jeg henter popkornet med en gang..
 
Støtdemping/ robusthet er viktig.
Det hjelper lite at urverket går nøyaktig kun når det ligger i ro i en posisjon.
 
Enkelte high-end urverk får betegnelsen et av verdens beste urverk. Men jeg har alltid lurt på hva som kjennetegner er godt urverk. I min bok er det egentlig bare 3 kriterier jeg kan komme på:

1: Nøyaktighet
2: Serviceintervall
3: "Powerreserve"

Hvis det er kriteriene for et godt urverk, altså ikke et pent urverk, så er det vel mange av "high-end" urverkene som kommer sørgelig til kort. Rolex derimot.....

Har dere meninger om dette.

Tror kanskje jeg henter popkornet med en gang..
Tjaaa.. det er vel noen som ville hatt med komplikasjoner, teknologiske nyvinninger og finnish på lista.

Verdens beste urverk f.t. (sett bort fra komplikasjoner) er helt klar Panerai P 3001/c med service intervall på hele 50 år - en evighets maskin!
IMG_0296.JPG