Hvordan betale mva. På kjøp fra det stor utland?

Medlem
28. juli 2015
Innlegg
542
Sted
Østfold
Vurderer en klokke fra Seiyajapan, men er usikker på hvordan jeg håndterer mva.'en.
Altså hva gjør jeg for å være en lovlydig borger?
Må jeg kontakte tollvesenet på forhånd, eller tar shippingselskapet seg av dette? Og tar de seg i så fall fett betalt for dette?
Som alltid, takknemlig for svar fra de med erfaring på området:)
 
Fraktselskapet tar seg av det, og så vidt jeg husker, er gebyr inkludert i prisen.

Todda
 
Fraktselskapet tar seg av det, og så vidt jeg husker, er gebyr inkludert i prisen.

Todda
Takk @Todda :) Så jeg kan altså trygt bestille og lene meg tilbake, uten å bekymre meg for at den blir stoppet i tollen pga. Et eller annet jeg burde/skulle ha meldt i fra om?
 
Prisen du for på frakten inkluderer ikke prisen Spedisjonsselskapet/fraktselskapet tar for å legge ut for momsen.
Du for en tilleggsregning for momsen og for gebyret for å legge ut for momsen.
 
Jeg har vel opplevd begge deler. Spørs hvilken avtale avsender har med fraktselskapet. Men han slipper å foreta seg noe uansett (stort sett - det hender Posten vil ha en kvittering hvis ikke papirene som følger pakken, er tydelige nok).
 
Så lenge du bestiller uten å gi andre instrukser om f.eks å skrive et lavere på beløp kan du bare lene deg tilbake ja. Skulle tollvesenet ta kontakt ber de deg om kopi av betaling for å bekrefte prisen på varen. Dette kan gjøre at pakken kommer en uke eller to senere, men du skal (meg bekjent) aldri ta kontakt med tollen å varsle om innkommende pakke.

Skulle klokken dukke opp uten at du blir krevd for moms vant du, ettersom du ikke ba om det på forhånd synes jeg det er greit. Neida, joda, neida, joda.