Hvordan bærer du klokken?

En liten update.
Jeg satt på et ekstra ledd på Doxaen i dag for å ha litt mer bevegelighet i klokken. Den klamme følelsen med den stramme lenken og utvidelsen av håndleddet ved temperaturskifter føltes ubehagelig. Jeg må tydeligvis ha klokken nedenfor knoken, hvertfall når jeg bruker lenke:)
 
For å svare på det eldgamle spørsmålet som har plaget klokkebærere siden reima ble oppfunnet (eventuelt siden det ble tatt opp her i 2011), så skal klokken ikke bæres på den siden av håndleddsknoken som vises her. Jeg repeterer, dette er ikke greit.

Screenshot_20201210-132630_Instagram.jpg


Bildet er stjålet fra nettet og vises her til skrekk og gru...
 
For å svare på det eldgamle spørsmålet som har plaget klokkebærere siden reima ble oppfunnet (eventuelt siden det ble tatt opp her i 2011), så skal klokken ikke bæres på den siden av håndleddsknoken som vises her. Jeg repeterer, dette er ikke greit.

Vis vedlegg 224904

Bildet er stjålet fra nettet og vises her til skrekk og gru...

Enig i at det er helt uhørt å bære klokken på ankelen!
 
Hei, ny klokkeentusiast her.

Jeg fant denne tråden og håper det er greit å bruke denne da jeg har spørsmål om det samme. Jeg har fått meg en ny Omega klokke med lenke (uten muligheter for å regulere lengden i festet). Den sitter litt stramt rundt håndleddet og jeg tenkte å få den utvidet litt, er det da slik at man må på med en nytt ledd da? Det er ikke andre muligheter for å utvide? Jeg er bare redd for at et ekstra ledd gjør den litt for løs igjen.

Om det må et ekstra ledd på; anbefaler dere likevel da å legge til et ledd uansett? (bedre å ha bittelitt for løst en bittelitt for stram?).
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Om det må et ekstra ledd på; anbefaler dere likevel da å legge til et ledd uansett? (bedre å ha bittelitt for løst en bittelitt for stram?).
Velkommen!
Du må sette på ekstra ledd for å få den utvidet, ja. Regner med du er sikker på at det ikke er noe mikrojustering på låsen, verken med pinne eller skyvelås.
Jeg synes det er bedre med litt for løs enn litt for stram - men husk også på at håndleddet utvider og trekker seg sammen avhengig av temperatur. Det som passer nå passer ikke nødvendigvis til sommeren, og er den litt løs nå er den kanskje perfekt til sommeren. En måte å løse det på er å kjøpe en (eller flere) reimer til bruk i de periodene av året at lenken ikke passer helt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kaasp
@Kaasp - Riktig som @Trig skriver over her, at du må sette på ledd om det ikke finnes noen justeringsmuligheter i lenkelåsen. Men, Omega har også lenkelåser MED mikrojustering, som jeg vet har vært populære å bestille løst og deretter montere. Mulig det er en "fit" også for din lenke og verdt å sjekke ut.
 
Velkommen!
Du må sette på ekstra ledd for å få den utvidet, ja. Regner med du er sikker på at det ikke er noe mikrojustering på låsen, verken med pinne eller skyvelås.
Jeg synes det er bedre med litt for løs enn litt for stram - men husk også på at håndleddet utvider og trekker seg sammen avhengig av temperatur. Det som passer nå passer ikke nødvendigvis til sommeren, og er den litt løs nå er den kanskje perfekt til sommeren. En måte å løse det på er å kjøpe en (eller flere) reimer til bruk i de periodene av året at lenken ikke passer helt.

@Trig Takk, og takk for svar! :) Tror ikke det er mulig å regulere nei (er en SM Aqua Terra). Da tror jeg at jeg kommer til å få satt på et nytt ledd og se hvordan det passer da, håper den ikke blir for løs igjen.

@Jørgen Skjønner, som nevnt over tror jeg ikke denne har justeringsmuligheter, usikker på om Aqua Terraen har muligheter for å bestille alternative lenker, men føler det blir litt overkill å kjøpe enda en lenke uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Trig
Trenger ikke en helt ny lenke @Kaasp, men kun foldespennen. Dog usikker på om det finnes med mikrojustering til den lenke Aqua Terra bruker. Det kan sikkert andre svare på.
 
Skjønner, tusen takk for tilbakemelding. Jeg prøver først å sette på et ledd (med hjelp fra urmaker) og så får jeg ta det derfra tror jeg.
 
Jeg har dessverre en litt for kort original reim montert på kokken til at den kan bæres komfortabelt og uten å være redd for at den kan løsne. Nå sitter den litt for stramt, noe jeg ikke liker. Så da blir det en tur innom Bjerke i ettermiddag. Det skal være mulig med litt luft mellom reim og hud for min del. Klokken bæres med hodet høyt hevet og selvfølgelig på venstre arm.
 
Tror dessverre ikke det er mulig å få til spenne med justering på AT.
Det finnes folk som har klart å "presse" på endeledd fra gamle modeller av planet ocean (søk på watchuseek), men slik jeg har forstått er det langt fra en perfect fit.
 
Jeg hadde samme problem med en AT. Men du får både hele og halve ledd til den og for min del løste det seg med å sette på et halvledd da et helt ble for mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
To "halve ledd" er (stort sett) større enn ett "helt ledd" , så det er mulig å få til en god del forskjellige småjusteringer ved å mikse litt.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Om noen bryr seg så har jeg fått lagt på et halvt ledd her nå. Klokken sitter bra, men vurderer å få på enda et halvt ledd / bytte ut det halve med et helt, da vil den være helt perfekt.

Men ny klokke på armen føles uansett deilig. Veldig fornøyd :love: takk for all hjelp