Hvordan åpner jeg baklokket på denne?

Medlem
5. jan. 2014
Innlegg
304
Sted
Vestfold
Hva slags verktøy bruker jeg her :)


Picture%203021-2.jpg
 
På en lignende klokkelokk (lanco klokke) Så "vrengte" jeg pakketape sammen så den klebrige siden kommer ut. Lager så en ball på størrelse med en tennisball og presser mot lokket. Funket hvertfall for meg, så kan være verdt å ptøve.
 
  • Liker
Reaksjoner: swedesoc
Her bør man benytte JAXA. Den ballen er fin på løsere lokk, erfaringsmessig går det i tre av ti tilfeller (ofte er uret allerede nylig åpnet og lukket forsiktig igjen med vilje, så jeg kan ikke forstå at "ball" er tingen :confused:

I tillegg bør man ha en kasseholder, som er en forvokst verksholder, en spesialskrustikke om du vil, som regel i hard plast. Som om det ikke var nok, må denne av og til IGJEN festes i en større skrustikke som er fastmontert. Det er et poeng at kasse skal være helt i ro så du kan benytte begge hender til å holde verktøy du skrur med (JAXA). Sitter banklokalet hardt så vil du glippe og lage riper superlett dersom denne oppskrift ikke følges. Det finnes dyrere verktøy som gjør åpning til en drøm men da snakker vi tusenvis av kroner. Har ikke prøvd Kinavariant av dette så mulig det er en løsning men går ikke god for den. Stikkord der er Bergeon 5700. :):):)
 
Jeg har brukt en sånn klebrig mobilholder med suksess tidligere. Den kleber seg både til underlaget og kasselokket. Men hvis lokket sitter hardt så skal du høre på @Greg ;)
 
Redigert av en moderator:
Det siste lokket jeg ikke fikk opp limte jeg fast i kjøkkenbenken med limpistol, tok tak mellom hornene og skrudde med kassen.
Etterpå kan du varme lokket løst med en hårføner eller sette en varm kasserolle eller lignende oppå, kan også brytes løst men det anbefaler verken samboeren min eller kjøkkenbenken :p
 
Skal du åpne en klokke en sjelden gang så anbefaler jeg i utgangspunktet din lokale urmaker :)
 
Skal du åpne en klokke en sjelden gang så anbefaler jeg i utgangspunktet din lokale urmaker :)

Hehe, jeg åpner alt jeg kommer over for å titte litt :) Har mange gamle klokker som brukes som forsøkskaniner :)

Fikk forøvrig tak i flate bits til min Jaxa og da gikk det som en lek !
 
Ett tips om det sitter riktigt fast så plejer jag å lime fast en mutter med lynlim og ta det med fastnökkel i rett störrelse og sen legger jag lokket i aceton för att löse opp limet, husk og fjern eventuell pakning innan acetonbadet dock.
//Micke.