Hvor mye tåler en mekanisk klokke?

Medlem
29. jan. 2011
Innlegg
91
Sted
Litt her og litt der. Mest her.
Her er en eldre tråd om emnet:
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?2474-Solid-klokke&highlight=solid+klokke


En mekanisk klokke vil i de fleste tilfeller tåle mye mindre enn et kvartsur. Både Seiko sine rimelige urverk og Rolex går for å være blant de mer robuste urverkene på markedet. ETA skal også være rimelig robust, og er jo de urverkene som er i de fleste automatiske klokkene. Vi snakker om ulike robuste klokker, men majoriteten deler samme urverk.
Til slutt burde det være prisen som avgjør hvor tøffe aktiviteter en klokke får være med på IMO :)
 
Strengt tatt er det mange urverk som tåler dette så lenge de beskyttes. Nesten hvilket som helst urverk, uansett hvor tøft, vil slite litt med harde støt om det er montert direkte i kassen (alt med unntak osv...).

Det finnes dog en del klokker som er laget spesifikt for nettopp å tåle støt og slag og fandenskap. Damaskoen min f.eks har et gummioppheng som urverket henger i og fungerer som en støtdemper.

Du kan tenke på det slik; menneskekroppen sliter litt med å klare seg gjennom en kollisjon fra 80 kmt om du treffer en murvegg i en veteranbil. Treffer du samme murveggen i samme hastighet i en bil med deformeringssoner, airbags og sikkerhetssele så er oddsen mye bedre for din del.

Poenget er jo at de fleste ting må beskyttes litt for å tåle støt og slag, urverk er intet unntak ;).
 
Mekaniske ur vil pga flere bevegelige deler tåle mindre enn kvartsur. Men det er for de fleste tilfeller kun av teoretisk betydning. Et mekanisk ur av normalt god kvalitet tåler mye mer enn menneskene som bærer dem klarer å utsette dem for. Selvsagt kan man være uheldig, og selvsagt er det lurt å passe på dyre gjenstander, men når man ikke tør å jogge med et dykkerur blir det bare latterlig.

Før kvartsurene brukte man mekaniske ur til alt. En snekker jeg kjenner har hatt en utslitt Seamaster 30 på perlonrem hengende på hammerhånden i snart femti år. Min onkel vant slalåmrenn på sekstitallet med en gull Longines på armen, og har brukt samme klokke til hverdag og fest i et aktivt liv senere, uten at klokken har vært på service mer enn et par ganger. Selv har jeg stort sett brukt mekaniske ur i 20 år. Sett bort fra at markørene løsnet på en Tudor en gang, har de aldri gitt meg noen problemer - til tross for at de har blitt utsatt for belastninger som følge av jogging, skigåing, jakt, padling, skyting, dykking, bleieskifting, hagearbeid, amatørsnekring, mc-kjøring, tennis, squash, innebandy, sex, bandgåing med utrente bikkjer, slakting osv osv. Den eneste gangen en klokke har stanset for meg, var i en sprengningsgrop i Libanon i 1990. Den klokken var en Swatch med kvartsverk.
 
Et godt poeng! Ulike klokker har ulike løsninger for å dempe støt. Jeg må innrømme at jeg ikke har så mye kunnskap på det området;)
Når det gjelder urverk virker det som at jo enklere urverket er utformet, og færrest mulig bevegelige deler, jo bedre er det rustet for å tåle støt.
 
Så lenge du holder klokka på armen er det ingen fare. Jeg har utsatt automatisk 7750- urverk for hamring, slegging, spetting,squash osv. og det har ikke skjedd noen ting, selv om urverket har ristet som en gammel tørketrommel iblant.

Den eneste faren er hvis en mister klokka på parkett, flisgulv eller andre harde overflater, det er mye verre enn de støtene klokka blir utsatt for mens du har den på deg.
 
Har virkelig aldri skjønt meg på folk som har nydelige klokker, men som likevel kjøper en G-Shock eller tilsvarende som brukes med en gang de skal gjøre noe mer utfordrende enn å hente posten. Hva gjorde man før quartz-verkenes tid da? Da var det jo kun mekaniske klokker som gjaldt. De ble brukt i krig og fred, og tålte jo dette helt fint.

Selv har jeg løpt mange joggeturer med Speedmasteren min, men bruker nå Electric Blue'n til dette, eller Doxaen. De er også med på seiltur, fjelltur, Elixia, de er med på skytebanen, på flyturer, kjøreturer, volleyballspill og skiturer. Og de fungerer som bare rakkern.

Folk som tror at en klokke blir ødelagt av å jogge må jo være litt over gjennomsnittet skjøre. Det blir jo det samme som å tro at bilen ikke tåler humper, noe alle norske biler på de såkalte "veiene" våre motbeviser :D
 
Enig i at en god mekanisk klokke tåler alt armen går gjennom. Har i tillegg mistet min Datejust flere ganger ned på hardt underlag i løpet av de 26 årene jeg har hatt den. Den har aldri tatt skade av det heller.