Hvor mye juling kan en Seamaster PO tåle?

Medlem
20. mai 2009
Innlegg
74
Sted
Oslo
Under søndagsmiddagen hos min samboers foreldre ble klokkegalskapen min et samtaleemne. Da spretter hennes mor opp og løper og henter en klokke hun hadde funnet for en stund siden. Det dreier som en Omega Seamaster Planet Ocean. Glasset er knust og skiven er ikke så pen som den engang var, men er ellers hel. Tok av baklokket og alt ser tilsynelatende helt og rent ut (for en som ikke har noe videre kunnskap om hva som er på innsiden) men den går ikke.

Spørsmålet er da, har man grunn til å tro at denne har fått såpass juling at den kan avskrives først som sist eller kan det være verdt å ta med til en urmaker? Jeg innrømmer at jeg kjenner et veldig behov for å få liv i denne igjen, men det er jo en grense for hvor mye tid og penger man skal legge i dette.
 
Det hele var nok en test, og jeg tror ikke du sto. :p

Det letteste er nok om du tar den med til en litt habil urmaker som helt sikkert kan gi deg en diagnose ganske fort ved å titte på urverket.

Også må du for all del ikke glemme bildene. Lykke til
 
Hehe. Jeg strøk nok så det holdt da jeg ble sittende og fikle med denne resten av kvelden :)

Får rusle en tur til en urmaker etter jobb og høre med de. Noen i Oslo sentrum som er å anbefale?
 
Nostradamus prediksjon på hva som må byttes for å få klokken opp og gå:

* Ny Skive
* Nytt glass
* Nye visere

Pluss en service av urverket for å få bort alt glasstøv.

Så kommer spørsmålet... hvordan så urverket ut når du tok av baklokket?

Jeg kjenner at om jeg hadde fått knust min originale PO hadde jeg ikke latt den ligge der den lå. Hadde jeg derimot fått knust replikaen min (som jeg ikke har, do mind) hadde jeg kanskje ikke brydd meg så mye.

Dersom denne dog er ekte, hvem savner sårt en PO?

Ville nok kjapt ha tatt en sjekk på serienummeret her i første omgang. Om serienummeret er 816880298 er dette en fake, det er serienummeret "ultimate planet ocean" eller UPO bruker.

Er det et annet serienummer, vel, få sjekket ut med f.eks politi om klokken er meldt savnet noe sted.

Ikke meningen å være en partypooper, men en gammel certina kan kanskje ha en helt legitim historie om du finner den i skogen men en PO ? Litt skeptisk kjenner jeg.
 
Både tanken om at den kan være fake og at noen kan savne denne har slått meg. Skal se om jeg kan finne noe serienummer på denne når jeg kommer hjem. Den har ikke dukket opp i skogen, men i sentrum under julebordsessongen.
 
Godt å høre :). Du skal finne et lite serienummer gravert på nedre venstre lug.

Edit; urmaker ja. Omega har ikke så fryktelig ekslusivt forhandlernett så du finner en del av dem. Har brukt Alf Lie et par ganger selv for å titte på småting på min PO.
 
Søk etter bilder av det orginale urverket av en PO, sjekk så urverket som står i den knuste. Så avgjør du lett om den er fake :)