Hvor mange ur har dere «bruk» for?

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
574
Jeg har en del ur liggende, noen billige og et par av det dyrere slaget. Mitt «problem» er at enkelte knapt blir brukt og jeg vurderer å selge unna en del billige ur jeg aldri bruker og heller legge i potten for det 3. Kvalitetsuret. Men, da vil jeg kun sitte igjen med 3 ur.

Hvor mange ur mener dere er «nødvendig» å ha, og hvor mange ur kan dere max ha for å få god rotasjon, uten at noen blir liggende ubrukt?
 
Godt spørsmål . Eg har tenkt sjølv at eg liker å variere litt , men i hovedsak so blir der veksla mellom 4 av klokkene ( eg har 12 stk ) Eg ser at behovet strekker seg til en stålklokke / arbeidsklokke som passer på nato , en dressklokke og en stålklokke med skikkelig reim utvalg ( typ panerai) . 3 kan gå fint . Men så må man jo i tillegg ha en seiko og kanskje et dressur til så en kan bytte litt uttrykk ( stål/hvitt vs gult gull ) . Så 4-5 ?
Egentlig prøver eg å ikkje ha for mange like klokker. Feks hadde eg både submariner, gmt og explorer . Her blei sjølvsagt gmt og sub solgt til fordel for den beste av dei som såg mest bruk uansett ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Jeg kjente litt på det samme da jeg prøvde å holde meg til 1 klokke i 1 måned. Jeg prøver å få brukt alle klokkene mine, men har fått litt mye å velge i. 3 klokker hadde vært perfekt, men spørsmålet er hvilke 3 det skulle vært? :)
 
To, én skikkelig og én til å jobbe i hagen og reise til ukurante strøk med.
 
4. stk
-en i skuff (arvet klokke)
-en på jobb (børstet lenke)
-en til helg. (PCL)
-en til gutteturer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Mange nok til god variasjon og få nok til at de blir brukt. For meg ligger den balansen, for tiden, på 5-6 klokker :)
 
3 bør holde.
En beater, en dressklokke og en posørklokke.;)

IMG_20170720_213256_717.jpg


IMG_20170717_165057_306.jpg


IMG_20170722_113346_053.jpg
 
Jeg har stort sett bare brukt min skx013 siden jeg kjøpte den i slutten av oktober, det har hendt en dag i ny og ne at en Casio har fått låne plassen på håndleddet, men for det meste så har det vært skx all day every day, og jeg må si at jeg egentlig liker det. Savner Speedmasteren siden den endret karakter alt etter hvilken reim man putta på, men trangen etter å eie flest mulig ur er borte for lengst. Om jeg ikke helt klarer å bli one watch guy, så tror jeg nok at jeg skal klare meg med et hovedur pluss casioene som lever fint i boksen min per i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Svar på spørsmålet blir vel svært individuelt og subjektivt.

I mine øyne er vel et minimum en hverdagsklokke og et dress-ur. Med andre ord ett ur til hvert bruk. Svært få modeller etter mitt syn som klarer begge deler optimalt.

Ellers har jeg litt sans for en italiensk tilnærming, ett ur for hver dag i uken - med andre ord minimum sju -7-.

Så er det de av oss som samler ur.....
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Folkens.. Er det fler enn meg som har glemt kvarts klokker (utenom dere som nevner casio)? Jeg har 2 i rotasjon, den ene fungerer også litt som master for de mekaniske siden den holder tiden svært godt.

Jeg synes at minst én kvarts hører hjemme i en samling :)
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Jeg har 3 kvalitetsklokker, men synes det begynner å bli litt knapt. Venter bare på tlf fra AD slik at det blir 4, det kan skje i morgen eller om noen måneder o_O Målet på sikt er ca.10. Fikk ryddet litt i samlingen i fjor og solgte en håndfull ur i 10-20 tusenklassen - de ble ikke brukt for å si det sånn...
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen