Hvor mange er nok?

Artig med forskjellige meninger, ulike tilnærminger krydrer bare hverdagen i en hobby.
Jeg har altfor mange klokker, men jeg tror jeg skulle klart meg med 4 av de:

Speedmaster - fordi det er den som kom først og startet det hele.
Submariner - omtrent like ikonisk som speedy og en deilig allrounder.
Black Bay Pro - perfekte beater og passer til det meste.
Seiko SPB239 - brukes i min aktive jobb, tåler det meste og er enkel og fikse til en rimelig penge.

Sånn, da fikk jeg dårlig samvittighet for de jeg utelot.
 
De fleste merker produserer jo ur for ulike forhold/behov/bruksområder, tenker det er en god grunn til det jeg. Bare sportsur i samlingen synes jeg blir veldig kjedelig og lite versatilt, men er det dette som gir en person sin glede så bevares.

Selvsagt, om de bruksområdene gir nok bruk.
Jeg kjøper typisk klokker i sjiktet 50-150k (noen ganger mer). Jeg går i dress mindre en 5 ganger året. Det blir litt for fint å ha en så dyr klokke i skuffen 360 dager i året.
De fleste av mine klokker kan gjøre double duty i nær alle sammenhenger som f eks en Sub. Da kjøper jeg heller klokker jeg bruker jevnt
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Jeg kjøper ikke klokker pga interesse eller hobby, kun behov, når jeg skal:
- navigere under vann: FXD M.N.21
- dykke: 5513
- dykke veldig dypt: 16660
- matche grønt: Hulken
- tenne bål i skogen: Radium Original
- fly langt: Pepsi
- fly kort: IWC pilot
- feire julaften: vintage Omega
- feire 17.mai: vintage Longines

Mangler bare en 124060 som beater til de resterende situasjonene!
Fra spøk til alvor, jeg "trenger" to:
1. til røffe situasjoner som skitur, sommerferie med bading, arbeid i hagen, etc. Da bruker jeg Tudor FXD og Rolex SD. Trenger dog bare en. men har to for kosens skyld.
2. til jobb i dress. Da bruker jeg bruker GMT master, IWC pilot, 5513, Omega/Longines vintage.Trenger bare en, men har flere for kosens skyld.

Til smart casual, TV-titting, bytur i jeans, whatever som ikke krever røft eller pent kan jeg bruke alle ovenfor (ikke på en gang da).

Selv om jeg bare trenger to så er riktig svar på spørsmålet til @Gin , "hvor mange er riktig å eie": MANGE!
 
For å dekke alle bruksområder/anledninger:

1672920203212.png


...men jeg holder meg nok jevnt videre på seks klokker + noen casio. :)
 
Bruker du også de samme skoene alle disse dagene? ;)

Sko trenger jo å hvile mellom bruk!

Jeg kunne nok klart meg med 2 eller 3 par ordentlige sko. Men jeg synes det er mye hyggeligere å vite at både skoene jeg kjøpte mens jeg studerte, og alle jeg har kjøpt etterpå, kommer til å leve til etter at jeg har gått av med pensjon. Av ordentlige sko, da, selvfølgelig.

Av klokker kunne jeg klart meg med disse 3 som ikke kan selges:
- JLC Master Ultra Thin (morgengave)
- Tudor BB 58 blå (50-årsgave fra samme dame)
- 1955 Omega 35mm i helgull (arv etter farfar)

Og en beater. Billig Seiko diver kanskje, eller en Certina PH200 eller DS2. Har også lyst på en Tudor Ranger til business casual når JLCen blir for mye eller jeg ikke har lyst til å svette ut en krokodillerem.

Smartklokke teller ikke, for den misliker jeg sterkt og bruker på høyre håndledd om jeg absolutt må ha med meg en liten telefon.
 
Har ikke noe eksakt tall. Føler det tallet går i bølger med interessen. Man kunne klart seg fint med kun en, men livet handler ofte om hva man ønsker fremfor hva man trenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Uhrmeister