Hvor mange er nok?

Må komme med en liten oppdatering her, pga noen som etterspør ur jeg har diskutert som aktuelle for utskifting lenger oppe i tråden. Samlingen er nå endret til følgende:

Sort skive: Panerai 024, Grand Seiko SBGA029, Omega Speedmaster FOIS og Rolex BLNR
Blå skive: Tomt :(
Hvit skive: Rolex 16570 Polar og IWC Aquatimer Automatic
(Herjeklokke: Longines HydroConquest)

Så fortsatt for mange! IWC-en skal ut, og noen av de med svart skive. De sikreste i boksen er for tiden Paneraien og Polaren.
 
For å svare direkte på trådtittel er svaret 2, en til hverdag og en til fest.
Har man en spesiell hobby eller et noe spesielt yrke, kan man plusse på en eller to til, og der stopper det behovsprøvde.
Resten er rent lystbetont, og det er bare å innrømme først som sist.

Mange klarer faktisk å fungere helt greit i samfunnet uten en eneste klokke.
De fleste har mobiltelefon i lomma uansett.

Nå har man med god margin passert tigangeren det rent nødvendige antallet, men det er fordi man vil.
Okke som, svaret er 2, ferdig diskutert!
;)
 
Trådstarter her.
Artig at denne tråden fra 2016 plutselig dukker opp igjen.
Fremdeles er «4» mitt rett antall ur, flere enn dette ender med dårlig samvittighet for at enkelte da sjeldent blir brukt.
Samlingen har imidlertid hatt en evolusjon til dagens:

1) Et ur for «business casual» og fritid (med "sorte" sko) = Vacheron Constantin Fiftysix Day-Date i stål med mørk grå croco-rem.
2) Et ur for «business casual» og fritid (med "brune" sko) = Patek Philippe Calatrava "weekly calendar» i stål med ulike remmer i kalveskinn.
3) Et ur for bruk sammen med "kort-ermet", "jeans", sommer og bad = Omega Seamaster Ploprof 1200m i Titanium og Sedna™ Gold.
4) "Beater" = Tissot T-Touch i Titan.
 
Jeg har 9 sportsur (Rolex, Omega, Panerai etc). Alle er i grunn dønn like når man tenker på det. Jeg bruker alle til alt. Fra å grave i jorda til dress.

Disse kategoriene dere lager; jobb, beater osv er bare en måte å rasjonalisere et behov for flere klokker. Jeg trenger en til ditt og en til datt.. Det der har jeg gitt opp for flere år siden. Jeg kjøper og bruker det som jeg liker. Har ikke bruk for noen av dem egentlig. Det er ikke det denne interessen handler om
 
9059876D-8CFA-462C-90F9-F97BBDC348E6.jpeg

4 ulike klokker er svaret :D
Har vært innom å eie 12 av den «samme» klokken og alt fram og tilbake men er gøyere å ha litt variasjon
 
Jeg selger sjelden. Har vanskelig å gi slipp. Ergo har jeg godt over20 klokker. En god del av de er riimelige Seiko. Der er det ikke så nøye med service.
 
Jeg har lagt merke til at enkelte her inne nå synes å ønske og selge "ned" samlingene sine, noen snakker sågar om å bli eller er "en urs mann".

Sikkert diskutert før, men hva er det "riktige" antall ur å eie?

Jeg har tidligere hatt 5-6 ur og opplevde da at noen ikke ble brukt. Har også forsøkt å kun ha ett skikkelig ur og syntes dette ble for statisk og kjedelig.

Jeg har konkludert med (for tiden:D) at 4 er "mitt tall".
  • Hverdags ur (Rolex SD4K)
  • "Dress Down" fritidsur (Panerai 422)
  • "Dress up" pen-ur (Grand Seiko SBGV019G)
  • "Beater" (Tissot T-touch i titan)
Hva er ditt "tall" ?


Teller dei klokkene en har som er litt kule men som aldri brukt og som ikkje er verdt meir en at stresset med å selge dei overstiger gleden av å trimme samlingen ?

Utenom det so er eg på 8 , derav 2/3 har rolle som libero og brukes også av min samboer. Ideelt sett ser eg for meg 5 klokker , derav 3 til salgs for tiden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet
Drømmeboksen:

Sub nodate i stål - check
GMT-master i stål - check
Daytona i hvitt helgull med grå skive
DayDate i gult gull med champagne eller hvit skive.
Sky-Dweller i rosé helgull med sort skive.
PP calatrava dressklokke i rosé.
Tudor FXD som beater - check

6 i boksen og en på armen.
 
Disse kategoriene dere lager; jobb, beater osv er bare en måte å rasjonalisere et behov for flere klokker. Jeg trenger en til ditt og en til datt.. Har ikke bruk for noen av dem egentlig. Det er ikke det denne interessen handler om
Jeg kjøper ikke klokker pga interesse eller hobby, kun behov, når jeg skal:
- navigere under vann: FXD M.N.21
- dykke: 5513
- dykke veldig dypt: 16660
- matche grønt: Hulken
- tenne bål i skogen: Radium Original
- fly langt: Pepsi
- fly kort: IWC pilot
- feire julaften: vintage Omega
- feire 17.mai: vintage Longines

Mangler bare en 124060 som beater til de resterende situasjonene!
 
Jeg kjøper ikke klokker pga interesse eller hobby, kun behov, når jeg skal:
- navigere under vann: FXD M.N.21
- dykke: 5513
- dykke veldig dypt: 16660
- matche grønt: Hulken
- tenne bål i skogen: Radium Original
- fly langt: Pepsi
- fly kort: IWC pilot
- feire julaften: vintage Omega
- feire 17.mai: vintage Longines

Mangler bare en 124060 som beater til de resterende situasjonene!

Shæl!
- Mandagstur til månen: Speedmaster
- Lett dykking på 200m: BB58
- To dager i New York: Pepsi
- Lett sabotasje, ridende på en torpedo: PAM183
- Søndagstur i 14-bis: Cartier Santos

Er gæern å bruker gjerne BB58 som daily beater:oops:
 
Shæl!
- Mandagstur til månen: Speedmaster
- Lett dykking på 200m: BB58
- To dager i New York: Pepsi
- Lett sabotasje, ridende på en torpedo: PAM183
- Søndagstur i 14-bis: Cartier Santos

Er gæern å bruker gjerne BB58 som daily beater:oops:
Månen på mandager??! Trodde der var en tirsdagsklokke. Og kun det.
Savner en klokke til lett sabotasje:mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Labbos
Jeg har 9 sportsur (Rolex, Omega, Panerai etc). Alle er i grunn dønn like når man tenker på det. Jeg bruker alle til alt. Fra å grave i jorda til dress.

Disse kategoriene dere lager; jobb, beater osv er bare en måte å rasjonalisere et behov for flere klokker. Jeg trenger en til ditt og en til datt.. Det der har jeg gitt opp for flere år siden. Jeg kjøper og bruker det som jeg liker. Har ikke bruk for noen av dem egentlig. Det er ikke det denne interessen handler om
De fleste merker produserer jo ur for ulike forhold/behov/bruksområder, tenker det er en god grunn til det jeg. Bare sportsur i samlingen synes jeg blir veldig kjedelig og lite versatilt, men er det dette som gir en person sin glede så bevares.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless