Hvor kan man trygt kjøpe sølv til en rimelig pris?

Dere vet vel at TS-forumet er et statsfinansiert prøveprosjekt hvor målet er å hjernevaske folket til å kjøpe uedle Rolex-modeller slik at eliten kan få ha gullklokkene for seg selv? Prosjektet ble satt i gang i 2003 da John Arne Riise fikk utdelt gullklokke fra NFF. Eliten var da i fyr og flamme. Historien skal ha det til at man var villige til å benytte atomvåpen men at man kom frem til at opprettelsen av TS kunne være et prøveprosjekt før man eventuelt trykket på knappen.

God jul;)

Det hysterisk morsomme oppi dette, er jo at TS-forumets eier ville støttet en gradvis nedleggelse av sentralbanken og staten, uten så mye som å blunke. Og det uten å være homofob, voldelig, rasist, hvit, rik, fattig eller ubelest (eller hvilke fordommer som nå hersker rundt folk som tenker litt annerledes). No joke :)

Irriterer man seg over denne tråden, finnes det et tusentalls andre tråder man kan kose seg med :)

Som et innspill i diskusjonen, så syns jeg man bør passe på å kunne skille sak og person. En sak/mening er ikke nødvendigvis bullshit, bare fordi den frontes (gjerne i en ekstremutgave) av gærninger med undergrunnsbunkere og hatt av aluminiumsfolie.

Både finansiell og/eller eksistensiell "dommedag" og katastrofer, er nok mer sannsynlig enn majoriteten av oss forstår (eller ønsker å akseptere). Det er ikke nødvendigvis rasjonelt å hamstre gull og grave seg ned, men det gjør ikke risikoen mindre reell.

Jeg har personlig et veldig avslappet forhold til det hele, men syns det er gøy å utfordre eget tankesett og magefølelse ("så dårlig intuisjon rundt emnet hadde jeg!"), med nye ideer og innsikt fra person som har gjort hjemmeleksen sin.

F.eks. Charles Perrow – https://press.princeton.edu/titles/9442.html

Og dette initiativet: https://www.cser.ac.uk/
 
Redigert:
Diskusjonen om økonomi i starten av tråden var riktig så interessant før den ble totalt avsporet av latterliggjøring. Historien viser at edle metaller er en av tingene som holder verdien relativt godt igjennom økonomisk ustabile tider, og er dermed en velkjent måte å gardere seg på. Ingenting latterlig over dette.

Angående Martin Armstrong, så vet jeg lite om ham, men synes sitatene som har blitt presentert i denne tråden (og andre) virker kloke nok. Men én ting er sikkert: å diskreditere argumentene hans ved å vise til det faktum at han har sittet i fengsel, er et skolebok-eksempel på klassisk ad hominem-tankefeil. Om man skal latterliggjøre eller imøtegå noens argument, så må man jammen se å komme med et substansielt motargument selv, ikke bare heve på øyenbrynene og porsjonere sarkastiske stikk om hvor outrert den andre siden virker å være.

Å klage over at det diskuteres politikk eller andre temaer man ikke liker i Snikksnakk-forumet, hvor spillereglene klart og tydelig er "lukket frisone fra klokkediskusjon", blir rett og slett for dumt. Ærlig talt, vi er alle voksne og må tåle å lese ting vi ikke liker uten å kreve at tråden stenges, eller å ødelegge den ved å hoppe inn og bare lage støy. Det er kjekt med litt temperatur og forskjellige meninger av og til. Vi kan jo ikke bare ha en stor circle-jerk over ting vi alle enes om, som at kaffe er godt eller at sol og sommerkjoler gjør livet godt å leve. Scroll videre, eller slutt å lese tråden hvis du ikke liker det som skrives og ikke ønsker å bidra til diskusjonen.
 
Å si at en økonomisk nedgang/krise/krasj skal skje, basert på en god del usunne økonomisk politikk, er ikke å snakke om noen konspirasjon.
Dette er vanilgvis skapt av grådig og dårlig økonomisk styring mellom bankene/sentralbankene og statene.
Det har skjedd mange ganger i 8000 år av økonomi og vi er ikke ferdig med dette siden menneskehet ser ikke ut til å ha evoluert til "idealismen" den kunne ønske seg.
Det er nok mange tegn som viser seg opp for tiden.
For mye gjeld, store stater og store selskaper undergravet av for billige penger og en alt for sentralisert økonomi som fører til ingen reel vekst i løp av de siste 10 år.
En konspirasjonsteori (altså at en liten gruppe folk samler seg sammen for å bevist skape en vis situasjon) er ikke det vi snakker om : vi snakker om en feilet økonomisk strategi skapt av et oligarkisk politisk og bank miljø.

Og det er ikke snakk heller om å ta alle pengene sine og bytte de til sølv eller gullmynter : her snakkes det om å bruke en alternativ måte til å plassere en del av sparepengene sine.
Hva er galt med å kjøpe noen sølv eller gullmynter?
Er man en paranoid idiot fordi man kjøper noen mynter?
Vil ikke dere kjøpe noen mynter, trenger ikke dere å lese noe her.
Er dere ikke interesert av økonomiske fakta, er ikke dere nød til å leser det jeg skriver.
Eller skal vi si at Reuters, Forbes, IMF etc....driver med konspirasjonsteorier?
Ok...

Det er ingen som har sagt at samfunnet skulle fullstendig kollapse og at statsvalutanene blir bare godt til å brenne i peisen.

At pensjonsfondene er ikke godt nok sikret i Vesten er ingen stor nyhet: det har vært snakk om det litt overalt.
Det er bare fakta.

At det burde ha vært en økonomisk reform etter 2008 krisen er noe som er kjent.
Men den ble skjøvet ut med "kick the can down the road" politikk som fikk aldri økonomiene tilbake til 2007 tider.

Det jeg leser er en god del sinnsyke påstander om Apokalypse Mad-Max tull som har ingenting å gjør med linkene jeg har postert.
Det jeg leser er at en del av dere setter ord i munnen min: ord jeg kom aldri med.

Det jeg ser også er INGEN toleranse for hvordan andre kan tenke.

Rolex krangelen var akkurat som dette når jeg kom på TS en del år siden: alle kom for å sette fyr på meg fordi jeg kom med kritiske kommentarer.

TS er dessverre omringet av en gjeng intolerante mennesker som er mer opptatt av å latterligjøre alle andre som ikke tenker som de, enn å lære noe ut av det.
Dette er basert på ren arroganse.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU, Sjø og HerrUr
Jødene styrer verdens økonomi - gull er safe - jøder elsker gull.

Hvor mye tydeligere får det blitt?
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Angående Martin Armstrong, så vet jeg lite om ham, men synes sitatene som har blitt presentert i denne tråden (og andre) virker kloke nok. Men én ting er sikkert: å diskreditere argumentene hans ved å vise til det faktum at han har sittet i fengsel, er et skolebok-eksempel på klassisk ad hominem-tankefeil. Om man skal latterliggjøre eller imøtegå noens argument, så må man jammen se å komme med et substansielt motargument selv, ikke bare heve på øyenbrynene og porsjonere sarkastiske stikk om hvor outrert den andre siden virker å være..

Nå tøyer du strikken for ad-hominem. Å sitte i fengsel for bedrageri er et vesentlig poeng når man bruker vedkommende som kilde for å underbygge uttalelser innen økonomifeltet. Vis til ordentlige kilder fra velrenomerte nettsider eller avhandlinger. Men siden dette er et komplekst og omfattende tema, har folk en tendens til å velge bort komplekse løsninger til fordel for noe enkelt. Religioner oppstår med utgangspunkt i det samme.
 
Redigert:
Nå tøyer du strikken for ad-hominem. Å sitte i fengsel for bedrageri er et vesentlig poeng når man bruker vedkommende som kilde for å underbygge uttalelser innen økonomifeltet.
Nei. Hans argumenter om økonomisk teori må bedømmes på egne meritter, og imøtegås deretter.

At han har vært i fengsel for økonomisk fusk (jeg kjenner ikke saken), er fullstendig irrelevant for sannhetsgehalten til argumentene han måtte komme med innen økonomi, historie eller hvilket som helst annet tema.
 
Redigert:
Nå tøyer du strikken for ad-hominem. Å sitte i fengsel for bedrageri er et vesentlig poeng når man bruker vedkommende som kilde for å underbygge uttalelser innen økonomifeltet.

Hvor egentlig er bedrageriet når
"In January 2002, Republic New York Securities, a brokerage firm that housed Princeton Economics’ accounts, pleaded guilty to conspiracy and securities fraud charges.
Republic Bank paid $606 million to victims, all Japanese companies. It was “full restitution,” the assistant United States attorney said at the time.
Alan M. Cohen, then a lawyer at O’Melveny & Myers and now executive vice president and global head of compliance at Goldman Sachs, is the court-appointed receiver.
His former colleague, Tancred V. Schiavoni, a lawyer at O’Melveny, said that all the victims had been satisfied.
“We tried to do the right thing, and we’ve gotten nothing but grief,” he said. “What this guy wants is to be given credit for time served on the contempt and leave with the money.”


Altså Martin Armstrong sitt hovedforsvar var at Republic NY Securities hadde avledet pengene fra Princeton Economics uten han sitt samtykke.

Jeg tror at du snakker uten å kjenner noenting i saken...
Da burde du stå unna en del påstander.
 
Nei. Hans argumenter om økonomisk teori må bedømmes på egne meritter, og imøtegås deretter.

At han har vært i fengsel for økonomisk fusk (jeg kjenner ikke saken), er komplett irrelevant for sannhetsgehalten til argumentene han måtte komme med innen økonomi, historie eller hvilket som helst annet tema.

Ok, så jeg burde fritt sitere Breiviks manifest når jeg har synspunkter om A-pressen, og Trump om MSM? Problemet med slike kilder, spesielt når de blir hakket obskure som Armstrong, er at folk ikke vet hvem disse menneskene er, eller hva de har gjort for å kvalifisere til å være dommedagsøkonomiprofeter (puh). Da er det rett og slett på sin plass å nevne det. Folk siterer jo Wakefield den dag i dag og gir ham tittelen Doktor. At vedkommende i beste fall er komplett idiot, og i verste fall er den mest kyniske personen i verdenshistorien er ikke noe folk "må finne ut selv". Skinnlegitimitet kalles det.
 
Redigert:
Det er ikke Martin Armstrong som kommer med "visjoner" : det er Socrates, en AI (artificial intelligence) program som kjøres på en algoritme basert på Pi og andre sykliske frekvenser som 8.6 år, 6 bølger osv...
Før han ble dømt, M. Armstrong jobbet med en team i årevis for å bygge den største database aldri samlet på økonomiske og historiske hendelser med hjelp av massive mengder av mynter og andre arkeologiske gjenstander fra den Minoisk tid til nå.
Han sier at han brukte over 100 millioner $ på å skape Socrates: med sine egne penger.
Det tok han over 30 år og Socrates kjører seg selv: 24 timer i døgn og 365 dag i år ved å samle og analysere alt han får om økonomiske og politiske svinger.
Derfra kommer Socrates med sannsynligheter på fremtidige hendelser og "spår" på ting.

Det går an å vite om dette hvis man gidder å undersøke...
Socrates er tilgjengelig for mange investører fra hele verden som betaler en liten sum for å få økonomiske analyser og M. Armstrong gjør fortsatt konferanser over hele verden som er alltid fullbooket.

Selvfølgelig, kan man velge å tro på at hele greie er BS og at tusenvis av store investører betaler for BS.
Man kan også velge å ikke følge noe i dette området.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321
Det er ikke Martin Armstrong som kommer med "visjoner" : det er Socrates, en AI (artificial intelligence) program som kjøres på en algoritme basert på Pi og andre sykliske frekvenser som 8.6 år, 6 bølger osv...

-Jeg bruker også en algoritme basert på pi når jeg skal regne ut volumet av en sylinder.

Eller, sagt på en annen måte - om denne AIen virkelig markedsføres med at den er basert på pi og slikt, så går bulldetektoren min i metning...
 
-Jeg bruker også en algoritme basert på pi når jeg skal regne ut volumet av en sylinder.

Eller, sagt på en annen måte - om denne AIen virkelig markedsføres med at den er basert på pi og slikt, så går bulldetektoren min i metning...

På 70 tallet studerte han på Kondratieff syklusene bla og på finanspanikk historie fra 1683 til 1907.
Han delte 224 år (1907-1683) med 26 markedpanikk som var registrert og fant en frekvens av cirka 8.6 år mellom hver finanspanikk.
Derfra obseverte han økonomiske svingepunkter som kom hver 8.6 år.
Han startet å bygge en model med bølger som går i 6 X 8.6år eller 51.6 ÅR som er tidsperioden mellom Black-Friday(1869) og den 1920 Handelsvarepanikk og tiden mellom den andre og tredje Punerkrigene, bla...

8.6 / 51.6/ 309.6 år sykluser etc

Senere fant han ut at 8.6 år ( 8.6X365.25) kom til å vise 3141... eller 1000XPi.
Å finne 3.141 altså 3 riktige desimaler etter 3 er matematisk sett ingen tilfeldighet: det er Pi (ifølge min samboer som er matematiker og som ofte kalkulerer på sylinder volumer...)
Han fant ut at det var 3.14 års hendelser eller "peak" i 8.6 år syklusene og 31.4 år sykluser som merket seg ut i finansverden.
Over årene han bygget en algorytme på disse teorier som kjører alle sykluser sammen gjennom sin AI.
Modellen kom med mange riktige kalkuleringer som er kjent.

"Martin Armstrong predicted the exact date of the October crash in 1987, the demise of the Japanese bull market in 1990, the turning point for the US and European markets in July 1998 and the Nikkei crash in 1989. He was one of the wealthiest Wall Street market analysts and was named economist of the decade and fund manager of the year in 1998."

Forklart der:
https://www.armstrongeconomics.com/writings/1999-2/the-business-cycle-and-the-future/

https://www.armstrongeconomics.com/...-methodologies-a-users-guide/8-6-year-review/

Du er fri til å undersøke sin nettside, de tusenvis av dokumentene han har skrevet over årene, alle modellene han har lagt ut til offentlighet og hvordan de fungerer.
https://www.armstrongeconomics.com/models/

https://www.armstrongeconomics.com/...confidence-model-began-with-recorded-history/

http://time-price-research-astrofin.blogspot.com/2015/10/martin-armstrongs-political-economy.html


Mange har studert sykluser: det er ikke noe nytt.
http://time-price-research-astrofin.blogspot.com/2015/06/raymond-h-wheelers-100-year-cycle-of.html
 
Denne socrates hørtes interessant ut. Jeg gikk for moro skyld inn på https://www.armstrongeconomics.com/socrates-artificial-intelligence-real/ for å undersøke nærmere.
...Socrates will demonstrate that traditional thinking and modeling employed in the political-economic-financial world is as antiquated as assuming the earth is still flat...

...You cannot expect a programmer to understand markets, no less the political-economic-financial history of the world...

...Computer models and economic theories have failed because of this total lack of historical data that has prevented their ability to survive a great crash...

...when others expect the trend in motion to stay in motion are missed because human emotions far too often obstruct the view...

...Forecasting has been plagued by the basic assumption in our political-economic-financial world that expects the current trend in motion to simply stay in motion. They cannot understand the business cycle or that what goes up must also come crashing down...

Noen av argumentene er ikke så halvgale, men summen av dem... Programmerere, økonomer, menneskesinnet, økonomiske teorier, dataprogrammer, til og med tyngdekraften får passet sitt påskrevet! Mon tro om ikke Socrates egentlig bare er en historiker med økonomisk teft, som har tilgang til Internett?
 
Denne socrates hørtes interessant ut. Jeg gikk for moro skyld inn på https://www.armstrongeconomics.com/socrates-artificial-intelligence-real/ for å undersøke nærmere.
...Socrates will demonstrate that traditional thinking and modeling employed in the political-economic-financial world is as antiquated as assuming the earth is still flat...

...You cannot expect a programmer to understand markets, no less the political-economic-financial history of the world...

...Computer models and economic theories have failed because of this total lack of historical data that has prevented their ability to survive a great crash...

...when others expect the trend in motion to stay in motion are missed because human emotions far too often obstruct the view...

...Forecasting has been plagued by the basic assumption in our political-economic-financial world that expects the current trend in motion to simply stay in motion. They cannot understand the business cycle or that what goes up must also come crashing down...

Noen av argumentene er ikke så halvgale, men summen av dem... Programmerere, økonomer, menneskesinnet, økonomiske teorier, dataprogrammer, til og med tyngdekraften får passet sitt påskrevet! Mon tro om ikke Socrates egentlig bare er en historiker med økonomisk teft, som har tilgang til Internett?


Det ser ut som mange "traders" bruker den på daglig måte.
Et eksempel der:
https://www.mininginteractive.com/archived-messages/trading-based-on-socrates-alerts-message-4

Jeg er mer opptatt av sammenhengen mellom økonomi og historie som fins med disse sykluser.



https://ask-socrates.com/
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke