Hvor gammelt bør et ur være før det kalles vintage?

Når er en klokke vintage

• Antall stemmer
    35
En annen innfallsvinkel til hele greia med vintage - er å tenke litt utenfor boksen.

Dvs. ikke relatere begrepet kun til tid - men til tilgjengelighet.

Hvorvidt klokker som masseproduseres i dag vil være å anse som vintage i fremtiden tviler jeg egentlig litt på.

Spørs om de overlever 30 ++ år..

Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..
Kanskje litt sånn som vintage platespillere? :)

Regner med at om 30 år så vil det være ganske kult med en iPod fra 2001 som fortsatt fungerer ..

Det som er fascinerende med klokker er at de er funksjonelle selv etter 30-50 år. En iPad vil (høyst sannsynlig) ikke være funskjonell. Heck - en iPad som er oppgradert til et iOS 2-3 ganger er jo ikke en gang funksjonell. :mrgreen:

Det som er fascinerende med klokker er at de er funksjonelle selv etter 30-50 år. En iPad vil (høyst sannsynlig) ikke være funskjonell. Heck - en iPad som er oppgradert til et iOS 2-3 ganger er jo ikke en gang funksjonell. :mrgreen:

En iPad er et finfint serveringsbrett om 30 år.

Endel logiske brudd her etter mitt syn:
- det spørs ikke noe særlig om klokkene varer 30+ år, sannsynligheten for det er sky high
- vintage platespiller = utrangert iPod? Nope. Vil vel heller si 30år gammel iPod = 386SX (= junk).
- utrangert iPod kult? Mulig det, vi snakker like kult som en FM radio i 2017.

Da jeg arbeidet på Teknisk Museum (80/90-tallet) lærte jeg om definisjonen for veteranbil.
- Veteranbil = før Første Verdenskrig
- Vintage = før 1930

Resten var egentlig ikke interessant, MEN i Norge hadde vi en betegnelse "Past Vintage" for biler frem til Andre Verdenskrig.
Alt etter Andre Verdenskrig var "bruksgjenstander uten interesse".

Jeg vil bare nevne at jeg ikke var enig i dette siste punktet, og at min definisjon for gammel interessant bil er ganske vid. Således også med klokker. Hvis alt etter Andre Verdenskrig skulle være spikerstål og egnet som moring....

:cool:

Det sies at en del samlere setter en grense ved 1989 for skille mellom moderne og vintage.

Årsak? Patek Philippe Calibre 89 (fra samme år), som overgikk merkets tidligere mest kompliserte ur, Henry Graves Supercomplication. Den store forskjellen var at førstnevnte ble produsert ved hjelp av datamaskiner, og sannsynligvis ikke ville vært gjennomførbar uten dette. Dermed tegnes det opp et slags skille mellom slutten på "det gamle", og starten på "det nye" :)

• Liker
Reaksjoner: Frost
Mange spennende svar! Har laget en spørreundersøkelse av svarene som har kommet så langt.

I mange andre sammenhenger betyr Vintage over 30 år. På samme måten som Antikk betyr over 100 år. At mange bruker begrepene feil gjør ikke definisjonene feil. Biler heter Veteran etter fylte 30 og har da andre avgiftsregler enn alt nyere enn. Vintagebegrepet brukes vel mest i forbindelse med kjøp og salg? Og i andre situasjoner hvor en form for tidsangivelse kan være relevant. Ingen av begrepene Vintage og Antik er knyttet mot noe som helst annet enn alder:) Så at kvalitet har betydning for ev. oppnåelse av den alderen er ikke tema.