Hvor er det billigst å kjøpe klokker?

Medlem
6. des. 2007
Innlegg
52
Sted
Stavanger
Hei

Jeg var nettopp en tur i NYC og var innom Torneau og Wempe som ligger på 5th Avenue. Spesielt Torneau hadde et flott utvalg og klokker over 3-4 etasjer. Jeg sjekket prisen på en IWC klokke og modellen som jeg kikket på kostet 3900 USD (altså 21500 kroner). Jeg har en kontakt i en klokkebutikk i Kuala Lumpur og der kan man få samme klokken for ca 16400 kroner. Og prisen i Norge...29.500 kroner. Så det virker ut som det er mye penger å spare med å kjøpe i utlandet. Men hvor er det billigst? På nett i USA? I Dubai? Bangkok? Noen som har noen formening?
 
insano har kjøpt klokke i Sveits, og visstnok til spotpris..
Vil tro teorien til j0rgen er ganske riktig...´insano kan fylle oss inn her.

Ellers er vel amerikansk gråmarked ikke å forakte.
 
Mja. det kommer litt ann på hvilket merke og sånn. Egenproduserte ur som f.eks rolex eller patek vil nok ha en relativt lik pris overalt. Eventueller forskjeller vil være pga valutasvingninger og kanskje justert for kjøpekraftsparitet.

Dersom uret er basert på valjoux 7750 eller ETA bevegelser, slik mange IWC og Breitling bevegelser er vil kostnadsstrukturen bli annerledes og derfor vil det være muligheter for å spare penger på å dra til "fødestedet"
Jeg fikk min Breitling i Zurich for 24 000 tror jeg, noe rundt der. Norsk retail er 39 000, så det er litt å spare. Mye av insparingen er på på MVA da, som man får tilbakebetalt når man kjøper i utlandet og i og med at denne i norge er på 25% så er det en del ekstra man betaler inn rett til staten når man kjøper i Norge. Trekker man fra norsk MVA er ikke norge så ille prismessig, så det er greit å vite om man skal studere i utlandet.

Akkurat nå vil jeg nok tro at det beste stedet å kjøpe stort sett er USA. USA er et sted som ofte har bra priser til å begynne med, man får trukket fra MVA uten problemer, det er ingen luksus-skatt slik man har i england og selvsagt valutaen har stupt såpass fort at dette ikke enda har forplantet seg i prisene, så her kan man gjøre god business. Er man turist kan man også forhandle ved å si at an har en annen forhandler ved en flyplass man skal mellomlande på og om ikke de matcher prisen der kjøper du heller på flyplassen. Du drar fra landet uansett så de gir faen i sin egen prispolitikk vanligvis. Skal til NYC i mars selv, og skal ikke se bortifra at det kan bli ett innkjøp da. Driver å fyser på en IWC Spitfire Chrono-automatic selv.

Man finner sikkert enkelte steder hvor man kan score en skikelig bra deal i steder som kuala lumpur, om det er i et lavkostland kan man forhandle mer i og med at de kan trekke av mer fra retailprisen og fortsat tjene penger siden deres kostnader i forhold til MSRP er små. 16 000 hørtes ut som en dritbra deal, så jeg tror jeg hadde slått til på den var jeg deg. Hvilken modell er det foresten?
 
Hei

Det er snakk om Portofino Chronograph i stål.

3783_002_m.jpg
 
Ja, ser slik ut. Jeg ser at prisen her er 20.375 kr og det er ganske bra. Som jeg nevnte tidligere i tråden koster denne klokken 29.500 kr i en klokkebutikk i Stavanger.
 
Prisene fra Urverket er så vidt jeg har forstått uten mva., frakt, og fortolling. I tillegg er de en gråmarked-forhandler.
 
Priser / utlandet

Har selv ikke kjøpt klokker i Sveits, men er ganske så sikker på at det ikke er det billigste landet å handle i.

Min erfaring, og det jeg hører endel andre klokkevenner forteller, er at en kan gjøre svært så gode kjøp hos anerkjente store varehus i Singapore, Kuala Lumpur, Hong Kong og i andre større asiatiske byer. Flere av statene i UAR har samme gode betingelser. Hvor mye rimeligere varierer fra merke til merke og er gjerne litt sesong avhengig.

Nå om dagen er USA helt klart et svært så gunstig sted å handle 1 derfor mitt spørsmål et annet sted i dette forum om noen vil / kan handle for meg der.... ;)

Som en annen her i forumet skriver, så prøver flere av de større merkene (Bl.a. Panerai, Rolex, IWC m.fl.) å ha samme pris world-wide.

Mine beste kjøp av nye klokker har likevel vært via internettbutikker.
 
Hei på alle fra en nykommer. Hvorfor sier ingen e-bay? Har e-bay et frynsete rykte?
Vel og merke har jeg ikke high end klokker som går igjen på disse sidene men jeg følger godt med på Omega Speedmaster Professional, 3570.50, 3572.50 og denslags.
En 3572.50 ligger på 26 600 hos Alf Lie i Oslo, og finnes på e-bay til ca halve prisen. Det gjelder om du vil kjøpe direkte, altså uten budrunde. Hvis du er heldig, kan du snappe en i budrunden enda billigere. Saken med e-bay er å følge med de siste 45 sekunder. Da går det an å gjøre varp, og få et poker-aktig kick samtidig..!
Ved import til Norge via posten kommer naturligvis toll.
Jeg er vel bevandret i e-bay, og har kjøpt tre Omega ur over ca tre år. Jeg har tilgode å bli lurt etter 170 transaksjoner. Kjøp fra selgere med 98-100% positiv feedback, og gjerne flere hundre transaksjoner. Da er det ikke mye sjanse for å bli lurt.
E-bay er stålklare mot fake klokker, og trakk min annonse fordi en enkelt bruker beskyldte meg for å selge en fake Omega. Han tok feil, og beklaget, men jeg har respekt for e-bay.
Lykke til!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Velkommen til forumet ArcticBoy!

EBay har til tider svært gode tilbud. Det er mange mindre klokkebutikker og gråmarkedforhandlere som legger ut klokker der, og da er det som du sier mulig å gjøre svært gode kjøp. Har selv kjøpt noen klokker derfra, og det har fungert meget bra for meg også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann