Hvor ble det av de spennende klokkelenkene?

Hvilke av designretningene synes du er interessante?

• Design A: Bretton

• Design B: Framed shoulders

• Design C: Smykke

• Ingen av dem treffer meg

Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.
Medlem
12. mars 2020
Sted
Oslo
Jeg har den siste tiden rotet meg litt ned i kaninhullet rundt gamle klokkelenker, særlig fra ca. 1930–60-tallet.

Det som slo meg er hvor mye mer eksperimentelle mange av disse var enn det vi stort sett forbinder med kvalitetslenker i dag. Metall ble kombinert med lær, emalje og andre materialer, og det fantes en hel flora av konstruksjoner som stort sett har forsvunnet. I dag har vi fått svært gode moderne utgaver av f.eks. flat-link, beads-of-rice, Bonklip/Komfit osv. Men mye av det litt rarere ser ut til å ha blitt liggende igjen i historien.

Jeg har derfor plukket ut tre historiske designretninger jeg selv synes er spesielt interessante, og lekt litt med hvordan de kunne sett ut dersom de ble bygget som moderne kvalitetslenker. Tanken er ikke 1:1-reproduksjoner. Jeg ser heller for meg moderne konstruksjon og toleranser, solide ledd, ordentlig taper og i utgangspunktet straight ends i vanlige lug widths. Der det passer kan inserts kanskje også være utskiftbare.

Spørsmålet er egentlig ganske enkelt: er dette bare noe som treffer min egne sære smak, eller er det flere som faktisk kunne tenkt seg slike lenker?

Før designene presenteres må jeg presisere at dette er mock-ups som leker med muligheter, det er kun ment for å illustrere konseptet.

Design A: Bretton
Utgangspunktet er en Bretton-lenke fra 1950-tallet hvor lær og metall nærmest smelter sammen. Det jeg liker her er at resultatet verken blir en vanlig lærrem eller en vanlig metall-lenke. I en moderne versjon ser jeg for meg lange lærfelt integrert i solide metallledd, straight end og en kontrollert taper.

Historisk inspirasjon:
1789544773685.png

Moderne tolkning:
Design A V1 Konsept.png

Design B: Framed shoulder
Her er utgangspunktet mer geometrisk med separate lærfelt rammet inn av metall.
I den moderne tolkningen har jeg gjort feltene kvadratiske og latt Art Deco-geometrien spille hovedrollen. Her kunne det også vært interessant om selve insertsene kunne byttes og/eller blandes mellom sort, cognac, burgundy, grønn osv. uten at hele lenken må byttes.

Historisk inspirasjon:
1789545434505.png
1789545466263.png

Moderne tolkning:
Desgin B V2 Konsept.png

Design C: Smykke/jewellery-retningen
Dette er wildcardet, og her har jeg tillatt meg å tenke litt friere enn i A og B.
Inspirasjonen kommer fra eldre emaljerte armbånd og smykker, hvor metall, farger og dekorative inserts ble brukt som en integrert del av designet. Grensen mellom armbånd, smykke og klokke har heller ikke alltid vært så tydelig.

Historisk inspirasjon:
1789546182759.png

Hva om man tok noe av dette formspråket inn i en moderne klokkelenke? I konseptet har jeg brukt en Cartier Tank og tonet uttrykket ganske kraftig ned: en ren metallkonstruksjon med utskiftbare inserts i eksempelvis emalje, stein eller perlemor. Det kunne være alt fra sort eller burgundy til lyseblått, grønt eller mer lekne kombinasjoner.

Her er tanken mindre «vintage-reissue» og mer klokke møter smykke. Jeg er også nysgjerrig på om personalisering og farger kunne gjort den klassiske armbåndsuret mer interessant for mennesker som ikke nødvendigvis identifiserer seg som klokkeentusiaster.

Moderne tolkning:
Design C V1 Konsept.png

Igjen: mock-upene er nettopp det – konseptbilder, ikke ferdige konstruksjoner. Clasp, eksakte dimensjoner, insert-mekanisme osv. er ikke løst.

Så jeg er mer interessert i den umiddelbare reaksjonen enn i høflighet:
Er dette noe obskurt som jeg bare jeg tenker på/ønsker, eller finnes det rom i hobbyen og mainstream for moderniserte vintagelenker?

Det blir kanskje litt cross-over med lenke-tråden, men kom gjerne også med eksempler på gamle lenker dere mener noen burde hente frem igjen. Jeg mistenker at det finnes mye rart der ute jeg ikke har sett ennå.

Artig tanke. Må være relativt høy kvalitet på produktet for å bli noen form for suksess i markedet tror jeg.

Ser ser du glemt custom lenkene som var populære hos soldater under Vietnamkrigen.

Vedlegg

• Tudor-7928_Olongapo_1024x1024.jpg
    Tudor-7928_Olongapo_1024x1024.jpg
    221,4 KB · Visninger: 0
  • Olongapo_9217ee59-ed18-41e1-ad02-631358475041_1024x1024.jpg
    Olongapo_9217ee59-ed18-41e1-ad02-631358475041_1024x1024.jpg
    203,5 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: holmby og Edward