Hvitt gull er aldri tull!

Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
178
Sted
Bergen
Regner med de fleste har sett en Rolex-boks før, så denne gikk rett på armen :D

E1EA88B6-AD0A-453C-83EF-7F4991978AC3.jpeg
 
Nydelig!

Et spørsmål angående hvitt gull, jeg har alltid trodd at hvitt gull var en legering mellom gull og et annet metall slik at det ble seende hvitt ut. Men etter å ha sett på noen ringer for en tid siden ble jeg fortalt av gullsmeden at hvitt gull er belagt med rhodium, og at det er fargen av rhodium som gjør at det ser hvitt ut, dette er for smykker da, og smykker som blir mye brukt f.eks gifteringer i hvitt gull må sendes inn for å få et nytt lag rhodium etter noen år. Men hva med klokker? Er det virkelig slik at også klokker i hvitt gull er belagt med rhodium?

Vil tro at iallefall Rolex, Patek Philippe etc ikke ville «jukset» på denne måten??

Og det ville uansett være en mer komplisert operasjon å belegge en klokkekasse/lenke med rhodium i og med at de blir ujevnt slitt.
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Nydelig!

Et spørsmål angående hvitt gull, jeg har alltid trodd at hvitt gull var en legering mellom gull og et annet metall slik at det ble seende hvitt ut. Men etter å ha sett på noen ringer for en tid siden ble jeg fortalt av gullsmeden at hvitt gull er belagt med rhodium, og at det er fargen av rhodium som gjør at det ser hvitt ut, dette er for smykker da, og smykker som blir mye brukt f.eks gifteringer i hvitt gull må sendes inn for å få et nytt lag rhodium etter noen år. Men hva med klokker? Er det virkelig slik at også klokker i hvitt gull er belagt med rhodium?

Vil tro at iallefall Rolex, Patek Philippe etc ikke ville «jukset» på denne måten??

Og det ville uansett være en mer komplisert operasjon å belegge en klokkekasse/lenke med rhodium i og med at de blir ujevnt slitt.
Såvidt jeg har forstått er hvitt gull en legering som inneholder blant annet Palladium. Og at det kan være belagt med rhodium men det må ikke være det.
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg
Har sett litt på nettet og det virker som iallefall eldre Rolex i hvitt gull belagt med noe ettersom de blir gule etter en tid. Men at nyere Rolex hvitt gull ikke er belagt med noe men er solid tvers gjennom. Uansett rart dersom man har 18 K hvitt gull, og dette er da 75% rent gull som er veldig gult, at metallet da blir helt hvitt dersom man blander inn 25% av andre metaller, men verden er rar så da går det. Uansett rart at man ikke kan få f.eks gifteringer i hvitt gull laget på samme måte som Rolex lager sitt hvite gull, men man må kjøpe ringer belagt med rhodium som blir slitt og ringen må sendes inn for å «rhodiumfiseres» igjen. Vel etter at jeg hørte dette ble det platiniumring på meg...
 
  • Liker
Reaksjoner: stigg