Hvit bil

@kasmir
Ja, en BMW F30/31 kan være veldig fin i hvit. Jeg har hatt en hvit bil tidligere og det kan være en lite helvete å holde den ren, men når det først skjedde var den fin. Skulle jeg valgt en F30 i dag hadde jeg nok valgt en blåfarge;)
Noe jeg synes er viktigere enn fargen er utstyr, utstyr og utstyr:p

Redigert av en moderator:
Metallic har den store fordelen at det er dekket med flere lag klar lakk. Dette gjør at lakken blir mer hardfør mot stensprut og rust. Derfor vil jeg på det sterkeste anbefale metallic (eller perlemor). Dette vil selvfølgelig gjør bilen lettere å selge, når den tid kommer! Veldig greit når du kan velge..

Skinn og automat er då,godt som standard på Premium.

:cool:

Har du noe til å backe up denne påstanden? For det er veldig lite sant utifra mine personlige erfaringer spør du meg. Hva slags lakk og hvordan bilen er behandlet har mye mer å si enn om det er metallic eller ikke når det kommer til hva den tåler. En bil med metallic lakk er dekket med ett lag basefarge og ett lag klarlakk. Jeg har målt mange biler med lakkdybdemåler og tykkelsen varierer mer fra bilmerke til bilmerke enn fra farge til farge. Feks miljølakk som det er på Tesla tåler veldig lite. Keramisk klarlakk som Volvo, Porsche og Mercedes bruker tåler en god del mer en andre igjen. Hvit Audi er også en veldig hard lakk å jobbe med. Carbonswartz og Saphire black som er to BWM farger er de fargene jeg har polert mest på. Der ser jeg oftest dype riper og ikke minst mest steinsprut. Frontfangere feks ser ut som de er skutt på med hagle. Min egen Astra i Saphire black tåler heller ikke spesielt mye selv om den har klarlakk.
En del amcar byggere i usa legger 8 lag klarlakk på bilen, da skal jeg være enig i at den tåler noe mer.

Saken er ikke om det er klarlakk eller ikke. Når du lakker bilen i en tett farge, dvs rød, hvit, svart osv så bruker man en single stage lakk. Altså alt sprøytes på i ett steg. På metallic og perle legges det sto strøk (stage), hvor siste strøket er klarlakk. Svart uten metallic er av de mykeste lakkene du kan få og blir ufattelig fort ripete. Ripene synes også mye bedre på svart enn hvit og skal du polere så er det veldig mye lettere å få hologrammer. Det er ikke noe vanskeligere å holde en hvit bil ren. Gi den ett lag med god voks og bruk en quick detailer (sprayvoks) etter en skikkelig vask så vil den se bra ut.

Hilsen en som har polert et lass bmw og brukt alt for mye tid på detailers forumet

BMW sin rene sorte og hvite har klarlakk og er en to-sjikts lakk, den sorte blir ikke fortere ripete men det vises bedre.

Hilsen en som jobber som billakkerer og har gjort det en stund :)

Antall lag klar lakk varierer. Jeg var ikke klar over at noen brukte så lite som et. Jeg har erfaring med BMW, og den hadde vel fem, mener jeg å huske. Siden da har jeg aldri hatt annet enn metallic på "bruksbilen". Jeg har erfaring med både med og uten metallic. Kun velholdte biler! Min erfaring er helt klart til fordel for metallic.

:cool:

Takk for innspill.
Tendensen er vel at både hvit og svar bil krever mye vask. Det passer meg jo svært dårlig i og med at jeg har en eldre bil som tidligere har gått 2 år uten vask. Valget falt dermed på sølv metallic siden det var den de hadde på lager :cool:

Gratulerer med ny bil @kasmir! Sølfarget er kanskje ikke det mest spennende, men det er definitivt det mest tilgivende både når det gjelder møkk og skjønnhetsfeil:)

Redigert av en moderator:
Litt sent ute her ser jeg.

Hvit perlemor er en fantastisk farge.

Derimot er motorvalget ditt ikke helt optimalt. Om 6 måneder kommer du til å irritere deg grønn over at du ikke valgte et alternativ med mer skyv.

Litt sent ute her ser jeg.

Hvit perlemor er en fantastisk farge.

Derimot er motorvalget ditt ikke helt optimalt. Om 6 måneder kommer du til å irritere deg grønn over at du ikke valgte et alternativ med mer skyv.

Det skal nok gå greit. 90% av tiden er dette en konebil og hun var mest interessert i at hun kunne spille musikk fra telefonen sin :eek:

Det skal nok gå greit. 90% av tiden er dette en konebil og hun var mest interessert i at hun kunne spille musikk fra telefonen sin :eek:

Viktig å vite hva som er viktig for damene vettu.:p

[video=youtube_share;BDPQpcF_PVg]http://youtu.be/BDPQpcF_PVg[/video]